هم آوایی سه زن خواننده ایرانی در گرامیداشت جنبش زن، زندگی، آزادی در کنسرت “زن، صدای آزادی”

fb-event-05-2

 

به مناسبت اجرای کنسرت ” زن، صدای آزادی” در الکس تیاتر گلندل با حمایت بنیاد فرهنگ

 

هم آوایی سه زن خواننده ایرانی در گرامیداشت جنبش زن، زندگی، آزادی در کنسرت “زن، صدای آزادی

اجرای این کنسرت ، قطره ای است در برابراقیانوس دلاوری ها و شجاعت های هم میهنانم که برای آزادی و رهایی ایران و مردمانش قدم برمی دارند”

فیروزه خطیبی

“زن، صدای آزادی” عنوان کنسرت موسیقی، آواز و همخوانی است با حضور سه خواننده جوان و مطرح ایرانی، نیاز نواب، گل آذین و گلاره شیبانی که یکشنبه شب ۱۶ اپریل ۲۰۲۳ در تئاتر تاریخی “الکس” در شهر گلندل در حومه لس آنجلس برگزار خواهد شد.

این کنسرت به دنبال برنامه های نوروزی ۱۴۰۲ بنیاد فرهنگ ، این نهاد فرهنگی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیر مذهبی فعال در کالیفرنیای جنوبی اجرا می شود که در طول هفته های گذشته حامی و اسپانسر برنامه های دیگری، از جمله اجرای ویدیویی و استریمینگ “نوروز، یادگار جمشید” – کاری از گردآفرید، نقال و پژوهشگر بر اساس شاهنامه فردوسی در دوقسمت در روز اول فروردین-، اجرای باله “پرسفید”- برنامه ای در گرامیداشت جنبش زن، زندگی آزادی در روزچهارشنبه ۲۲ مارچ در تئاتر بارکلی اورنج کانتی، – و کنسرت Unity For Freedom – یکشنبه ۲۶ مارچ در با همکاری “پاسفیک سمفونی” اورنج کانتی با هنرنمایی کیهان کلهر، اعظم علی و سوسن دیهیم بوده است.

آقای علیرضا اردکانی مدیر اجرایی “بنیاد فرهنگ” درباره “زن، صدای آزادی”- این نخستین کنسرت تماما زنانه ایرانی – و به ویژه حضور خوانندگانی از نسل جوان در آن می گوید: “امروز، بنیاد فرهنگ بیش از هر زمان دیگری خود را به رسانیدن صدای زنان ایرانی از طریق هنرها متعهد می داند. ما به طور جدی اعتقاد داریم برجسته سازی، ترویج و گسترش هنر نسل تازه ای از هنرمندان زن ایرانی در سطح جهانی در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است. به ویژه در شرایطی که این زنان هنرمند به هیچ وجه اجازه اجرای برنامه های هنری و هنرنمایی در داخل ایران را ندارند. ما به هنرمندانی نظیر نیاز نواب، گل آذین و گلاره شیبانی افتخار می کنیم و بی صبرانه منتظریم تا در این نخستین کنسرت گروهی آن ها در روز۱۶ اپریل در لس آنجلس میزبان آن ها باشیم. ”

یک کنسرت بی سابقه

طرح کنسرت “زن” با حضورسه خواننده ایرانی از ابتکارات اروین خاچیکیان – موسیقیدان، آهنگساز، تهیه کننده، خواننده و نوازنده ایرانی ارمنی تبار و پایه گذار گروه راک – پاپ ایرانی “کارمندان” بوده است که می گوید فکر اجرای چنین کنسرتی را از سال ها پیش درسر می پرورانده است: “اجرای این کنسرت هم مثل هرایده و فکر دیگری به زمانی مناسب احتیاج داشت. گاه باید به این مسئله اعتماد کنیم که هرکاری پروسه ای دارد ودرنهایت درموقع مناسب به ثمر خواهد رسید. من مدت هاست که روی چند طرح اجرای موسیقی برای “Alex Theatre” کار می کنم اما بعد از ملاقات با علیرضا اردکانی، متوجه شدم که ما هردو از دیدگاه مشترکی در طرح و اجرای این کنسرت برخورداریم و من بی نهایت خوشحالم که می توانیم در این پروژه با بنیاد فرهنگ همکاری داشته باشیم. “

در کنسرت “زن، صدای آزادی ” یک ارکستر ۸ نفری و گروه همخوانی تماما زنانه کر آوا نیاز نواب، گل آذین و گلاره شیبانی را همراهی می کنند. در این برنامه هریک از این سه هنرمند ترانه هایی ازساخته های خودشان را اجرا خواهند کرد و علاوه بر آن قطعاتی هم برای همخوانی تنظیم شده که به طور دست جمعی اجرا خواهد شد: “نیاز نواب ترانه هایی از آلبوم “حافظ” و چند ترانه هنوز منتشرنشده از آثارخودش را اجرا خواهد کرد. گل آذین ترانه هایی را در در ارتباط با جنبش های انقلابی و توانمند سازی زنان از ساخته های خودش و گلاره شیبانی مجموعه ای ازآثار خودش را در کنار ترانه های گوش آشنا، فولکوریک و ترانه های محبوب قدیمی ایرانی را اجرا خواهد کرد. این برنامه ۹۰ دقیقه ای با اجرای آمیزه ای از ترانه های نوستالژیک ایرانی به پایان خواهد رسید. ”

درباره هنرمندان کنسرت “زن، صدای آزادی”

نیازنواب نوازنده و آهنگساز ساکن فرانسه از هشت سالگی به نواختن پیانو پرداخت و در ده سالگی به هنرستان موسیقی تهران راه یافت و در آنجا هیات ژوری هنرستان، ساز ویلن را برای او انتخاب کردند. نیاز دیپلم هنرستان موسیقی را با ساز تخصصی ویلن دریافت و پس از پایان تحصیلات از سال ۲۰۰۳ به شهر پاریس نقل مکان کرد و به آهنگسازی، اجرای کنسرت های موسیقی و آموزش سلفژ و پیانو برای کودکان روی آورد. نخستین آلبوم این هنرمند با عنوان “رفت و گذشت” به خاطر صدای لطیف و منحصربه فرد نیاز و ملودی های گوش آشنای او توانست شنوندگان بی شماری را در سراسر دنیا به آثار این خواننده و آهنگساز جوان جذب کند. در ادامه او بر روی پروژه های موسیقایی دیگری با استفاده از اشعار حافظ و احمد شاملو پرداخت. نیازکه ازنسل سوم خاندان حسین یاحقی موسیقیدان بزرگ ایران است، در عرصه تئاتر نیز فعال است و در «جشنواره تئاتر ایرانی» با حمیدرضا جاودان کارگردان تئاتر، منوچهرنامور آزاد بازیگر، شاهرخ مشکین قلم بازیگر و طراح رقص و علی عظیمی آهنگساز و خواننده همکاری داشته است ضمن آن که بسیاری این هنرمند را برای همکاری هایش به عنوان تک خوان با آرش فولادوند وگروه کرال “بهار” می شناسند. نیاز نواب که معتقد است آنجا که سخن باز می ماند، موسیقی آغاز می شود می گوید:

“من با نت هایم سخن میگویم، نت ها واژه های منند.اجرای کنسرت «زن» در لس آنجلس، برای حمایت از جنبش پر شکوه “زن،زندگی،آزادی” است و مردمی که رنج دیده اند. این برنامه بسان قطره ایست در برابراقیانوس دلاوری ها و شجاعت های هم میهنانم که برای آزادی ایران و آرزوی رهایی مردمانش قدم برمیدارند. “

نیاز نواب در چند سال گذشته علاوه بر انتشار سه تک ترانه “تنهاشو”، “سیمرغ” و “یه پریه ناز” از زمان آغاز همکاری با اروین خاچیکیان در سال ۲۰۱۸ چند ترانه مشترک و هم چنین آلبوم “ترمینال ۱” را هم منتشر ساخته و کنسرت هایی در فستیوال های معروف جهانی در استکهلم و ونکوور و هم چنین شبکه های تلویزیونی “من و تو” و “ایران اینترنشنال” برگزار کرده اند.

گل آذین، شیرزن ایرانی

گل آذین اردستانی که با نام “گلا” به شهرت رسیده بیش ازهرچیز به عنوان یک خواننده تبعیدی و به خصوص یک فعال شجاع و بی پروای حقوق زنان ایرانی شناخته می شود. او یک شعرنویس، موسیقی شناس، نوازنده فلوت، پیانو، سنتور و دمام است که تجربه هایی هم در زمینه بازیگری داشته و در حال حاضر ساکن لندن است. گلا که تحصیلات خود را در رشته روانشناسی موسیقی دنبال کرده در ۱۹ سالگی در نخستین گروه موسیقی دخترانه به نام “ارکید” عضو شد که به دلیل قوانین محلی فقط اجازه اجرا در مقابل تماشاگران زن را داشت. او بعد از چند بار دستگیری به لندن مهاجرت کرد و در سال ۲۰۱۸ نخستین تک آهنگ خود را به نام “می ری” منتشر ساخت که در مدت زمان کوتاهی بیش از ۳ میلیون شنونده در رادیو جوان بدست آورد. تک آهنگ “بوسه” و هم چنین “خط” که نخستین ترانه او به زبان انگلیسی بود هم با استقبال زیادی روبرو شد.

گل آذین که با نام “شیرزن ایرانی” هم شناخته می شود با انتشار آلبوم “Change” و فعالیت های دلاورانه ای که در راه دفاع از آزادی ،عدالت و برابری برای زنان ایرانی و حمایت از حقوق همه کسانی که درحکومت تحت سلطه رژیم اسلامی در ایران در بدترین شرایط رنج و پریشانی به سر می برند نشان داد به حق شایسته و سزاوار این عنوان است.

گل آذین به منظور کمک به هنرمندان زن ایرانی در رشته موسیقی، کمپانی تهیه و ضبط موسیقی “Zan” را هم پایه گذاری کرده است تا از این طریق بتواند هرچه بیشتر در راه توانبخشی به زنان هنرمند کمک کند. گل آذین معتقد است مهم نیست در کجای جهان زندگی می کنیم اما همیشه باید در مقابل قوانین چالش آمیز مقاومت کرد و با فعالیت های مستمر و مفید در رفع آن ها کوشید، چرا که حق گرفتنی است و به عنوان یک فرد آزاد این حق به ما تعلق دارد: ” زن بودن درایران، یکی از سخت ترین وچالش آمیز ترین شرایط است. ما زنان ایرانی، در داخل کشور از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم مانده ایم. صدای ما، تنها نیروی ماست و به همین جهت هم آن ها کوشیده اند تا درطول چهل و چهار سال گذشته این صداها را خفه کنند. من به عنوان یک زن خواننده، ساکت نخواهم ماند بلکه می کوشم تا از طریق موسیقی ام و با همه توانم صدای هموطنانم در ایران را به گوش جهان برسانم. “

گل آذین می گوید: “بنیاد فرهنگ، در طول چند سال گذشته، خدمات درخشانی در راه حمایت از هنرمندان ایرانی و انعکاس فرهنگ و هنر ایرانی در خارج از ایران انجام داده است. به همین جهت هم من بی نهایت خوشحال و هیجان زده ام که با این نهاد فرهنگی فعال و خوش نام درارتباط با پروژه “زن، صدای آزادی” و کنسرتی در راه رساندن صدای انقلاب زنانه “زن، زندگی، آزادی” همکاری می کنم. به ویژه این که این نخستین اجرای من درلس آنجلس خواهد بود و فرصتی است تا بتوانم ترانه های انقلابی ام را به افتخار آن هایی که جان خود را در راه آزادی ایران در طول چند دهه گذشته فدا کرده اند اجرا کنم و می دانم که پیروزی در راه است.”

گلاره شیبانی از موسیقی زیرزمینی تا اجرای کنسرت در لس آنجلس

گلاره شیبانی زاده و بزرگ شده ایران است و همانجا در رشته موسیقی، آواز خوانی، ضبط موسیقی و اجراهای زنده فعالیت داشته است. اما از آن جایی که اجراهای زنده در ایران با محدودیت های زیادی همراه است، او بیشتر آثارش را از طریق همکاری با هنرمندان موسیقی زیرزمینی ضبط و در اماکنی چون کلیساها و سفارتخانه های خارجی اجرا کرده است. جایی که به گفته او امکان بیشتری برای سرپیچی از قوانین وجود داشت. بعد از انتشار اولین ترانه و ویدیوی همراه آن به زبان فارسی، گلاره رسما از کار درنهادهای دولتی منع شد و درنهایت راهی به جز ترک مملکت برایش باقی نماند. اما او خیلی زود توانست در کلوپ های موسیقی چین، مالزی، هند و ترکیه به اجرای موسیقی بپردازد. او در سپتامبرسال ۲۰۲۲ برای نخستین بار در کنسرت سالانه “Let Her Sing” در شهر سن فرانسیسکو شرکت و به همراه ۹ زن دیگر از کشورهای خاورمیانه که اغلب آن ها از اجرای موسیقی در کشورهای خود محروم اند برنامه اجرا کرد. گلاره که تصمیم دارد برای ادامه کارهای هنری در ایالات متحده آمریکا اقامت کند می گوید: “بعد از آنکه در صحنه موسیقی زیرزمینی در ایران به همراه هومن اژدری چند موزیک موفق را منتشر کردم و نهایتا دستگیر شدم، به مدت ۱۱ سال در کشورهای مختلف مجبور به خوندن شدم ولی به خاطر نبود تیم حرفه اى ديگه نتونستم كارهاى زيادی توليد كنم و فقط مهارتم رو در اجرا كردن وخوانندگى بالا بردم. درست قبل از انقلاب “زن، زندگى، آزادى” به لس آنجلس اومدم و براى من كه مسير زندگيم رو فداى آزادى و حق آواز خوندنم كردم و بهاى سنگينى رو هم در این راه پرداختم، اجرای کنسرت “زن، صدای آزادی” اهميت ويژه اى دارد. ممنونم از بنياد فرهنگ كه این برنامه رو ترتيب دادن و اين رو ميدونم كه يك شب بسيار به ياد ماندنى خواهيم داشت. من قطعا در اين برنامه در زمان درست و جاى درستى قرار دارم. “

برای تهیه بلیط و اطلاعات بیشتر به وب سایت بنیاد فرهنگ مراجعه کنید.

Farhang.org/Zan

برای تهیه بلیط از طریق تلفن از روز دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۲ تا ۶ با باکس آفیس الکس تیاتر با شماره تلفن

818-254-8458

تماس بگیرید.

 

Translate »