فرانتس بکن‌باوئر، قیصر فوتبال آلمان، در ۷۸ سالگی درگذشت

فرانتس بکن‌باوئر، قیصر فوتبال آلمان، در ۷۸ سالگی درگذشت

 

فرانتس بکن باوئر، یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال آلمان که با پیراهن تیم‌ملی آن کشور به عنوان کاپیتان، کاپ قهرمانی جام جهانی ۱۹۷۴ را بالای سر برد و در جام جهانی ۱۹۹۰ به عنوان سرمربی قهرمان جهان شد، روز دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

بکن‌باوئر در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ در تیم ملی آلمان غربی و باشگاه بایرن مونیخ وزنه مهمی در میانه میدان بود و به عنوان یک سوئیپر کلاسیک در دفاع مرکزی فوتبال بیشترین درخشش را داشت. در کارنامه. فوتبالی او۱۰۳ بازی ملی برای آلمان غربی به چشم میخورد بکن بائر در سال ۱۹۷۲ قهرمان اروپا شد و دو‌ سال بعد در جام جهانی آلمان به قهرمانی در جام جهانی رسید. مهمترین شکست وی در زمین فوتبال در فینال ۱۹۶۶ مقابل به انگلیس رقم خورد.

در اوج فوتبالی فرانتس بکن باوئر، تیم بایرن مونیخ نیز در اواسط دهه ۱۹۷۰ بهترین تیم باشگاهی جهان بود و او‌ به همراه این تیم سه جام متوالی اروپا و سه قهرمانی پیاپی بوندسلیگا را به دست آورد. جالب آن که فرانتس بکن باوئر دو بار به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شد.

در کسوت سرمربی تیم ملی، تیم آلمان غربی، او در فینال جام جهانی ۱۹۸۶ در برابر تیم آماده آرژانتین نتیجه را واگذار کرد اما چهار سال بعددر ۱۹۹۰ در جام‌جهانی ایتالیا آلمان را به عنوان قهرمانی جهان رساند.

پس از بازنشستگی از مربی‌گری، بکن باوئر در مدیریت فوتبال به فعالیت های خود ادامه داد اما در سال ۲۰۱۶ توسط کمیته اخلاق فیفا به دلیل همکاری نکردن با تحقیق درباره فساد در مورد اعطای جام های جهانی ۲۰۱۸ روسیه و قطر ۲۰۲۲ از سوی فیفا جریمه شد.

او در اواخر عمر، با بیماری‌های مختلفی همچنین، پارکینسون و زوال عقل دست و‌ ‌‌پنجه نرم کرد

Translate »