سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا نسخه‌های‌ تقلبی داروی کاهش وزن «اوزمپیک» را ضبط کرد

زمپیک

سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که هزاران واحد از نسخه تقلبی «اوزمپیک»، داروی دیابت که به صورت گسترده برای کاهش وزن استفاده می‌شود و از طریق منابع دارویی موجه توزیع شده بود، ضبط کرده است

این سازمان و همچنین شرکت «نووو نوردیسک» سازنده این دارو، در حال آزمایش این آمپول‌ها هستند

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از این بیانیه، هنوز اطلاعاتی در مورد ماهیت، کیفیت یا ایمنی این آمپول‌ها وجود ندارد ولی سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که پنج بیماری به این داروهای ساختگی مرتبط بوده است که هیچ‌کدام جدی نبوده‌اند

این نهاد نظارتی می‌گوید: آمپول‌های جعلی یک میلی‌گرمی سماگلوتاید ممکن است هنوز برای فروش در دسترس باشند و افزود که علاوه بر خود دارو، سوزن‌ها، برچسب‌ها، جعبه و اطلاعات بهداشتی همراه آن نیز تقلبی است

سماگلوتاید، دارویی است با نام تجاری «اوزمپیک» برای درمان دیابت نوع ۲ و همچنین برای کنترل وزن تجویز می‌شود و از هورمون «جی‌ال‌پی-۱» که پس از خوردن غذا توسط روده ترشح می‌شود، تقلید می‌کند.

این هورمون کارهای مختلفی از جمله کمک به تولید انسولین، کاهش سرعت تخلیه معده و کاهش قند خون انجام می‌دهد.

در ماه‌های اخیر، از مزایای «اوزمپیک» در کاهش وزن استقبال زیادی شده است و هنرپیشه‌ها و چهره‌های سرشناس متعددی از آن برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود بهره برده‌اند.

اپرا وینفری، چهره مشهور تلویزیونی، نیز چندی پیش گفت که از داروهای کاهش وزن استفاده می‌کند ولی نوع آن را مشخص نکرد.

داروی دیگری که محبوبیت زیادی برای کاهش وزن دارد، «ویگووی» محصول دیگر شرکت «نووو نوردیسک» است.

محبوبیت روزافزون این داروها، به ویژه اوزمپیک، علاوه بر این که آن را مدتی از دسترس بیماران مبتلا به دیابت خارج کرد، منجر به مسمومیت‌هایی نیز شده است.

گزارش اخیر مرکز سم آمریکا که نماینده ۵۵ مرکز سم در ایالات متحده است، نشان می‌دهد که از اول ژانویه تا سی‌ام نوامبر سال جاری، حداقل ۲ هزار و ۹۴۱ آمریکایی در معرض دز بیش از حد سماگلوتید قرار گرفتند.

در ایران نیز استفاده از داروهای کاهش وزن رواج یافته است. هرچند داروی «اوزمپیک» به بازار داروی ایران راه پیدا نکرده است، گزارش‌های منتشر‌شده در فضای مجازی حاکی از افزایش مصرف داروهای مشابه دیگر مانند «متفورمین» است.

تمامی این داروها مانند هر داروی دیگری دارای عوارض جانبی متعددی هستند و برای همه مناسب نیستند و باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

مطالب مرتبط

  • بریتانیا ارتباط داروهای کاهش وزن و دیابت با خودکشی و خودآزاری را بررسی می‌کند

    بریتانیا ارتباط داروهای کاهش وزن و دیابت با خودکشی و خودآزاری را بررسی می‌کند

  • محبوبیت داروی «ویگووی» برای کاهش وزن؛ بیمه‌های آمریکایی: پوشش نمی‌دهیم

    محبوبیت داروی «ویگووی» برای کاهش وزن؛ بیمه‌های آمریکایی: پوشش نمی‌دهیم

  • آنچه در مورد «اوزمپیک» می‌دانیم؛ داروی لاغری که در «تیک‌تاک» سر و صدا کرده است

    آنچه در مورد «اوزمپیک» می‌دانیم؛ داروی لاغری که در «تیک‌تاک» سر و صدا کرده است

Translate »