روستای اَفین- پایتخت زرشک ایران

307214984_10158389409877693_2832523231956343464_n

 

 

روستای اَفین

پایتخت زرشک ایران

 

 

روستای افین یکی از جذابترین روستاهای بخش زهان شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی است

افین در واقع مرکز دهستان است و یکی از مهمترین مناطقی است که در شرق شهرستان قاینات وجود دارد. این روستا از لحاظ پایکوهی و بافت قدیمی اش بسیار فشرده و متمرکز است. در سال 1373 یک زلزله بسیار شدید در این روستا رخ داد که پس از آن مسئولین قاین تصمیم گرفتن یک شهرک کوچک جدید در ضلع شمالی آن یعنی بافت قدیمی افین احداث کنند.

شرایط اقلیمی افین از لحاظ آب و هوای بسیار سرد و خشک است. یکی از دلایلی که یاقوت ‌سرخ یعنی همان زرشک معروف و خوش طعم در آن به خوبی رشد می کند به خاطر همین آب و هوای سرد و معتدل است. به طور کلی آب و هوای افین برخلاف سایر مناطق اطراف آن بسیار با طراوت اما در عین حال خشک و نیمه خشک است.

علت طراوت آب و هوا به این خاطر است که تمامی کوهستان‌ها دور و اطراف آن را احاطه کرده اند یکی از دلایل دیگر آن هم وجود دو رود

خروشان و دائمی است که در این قسمت از استان وجود دارد.!

 

 

آلفونس گابریل یکی از نویسندگان معروف اتریشی در سفر خود به ایران و بازدید از این روستا می‌ گوید که افین در گذشته یک شهر بزرگ بوده که اکنون به یک ویرانه تبدیل شده است؛ بر اساس نقل قول های موجود در گذشته با نام قرماسین مشهور بوده است. او می ‌گوید که در منطقه افین یک مسجد بسیار قدیمی با خشت هایی که هنوز هم در آن جا پا بر جا هستند وجود داشته است. همچنین از وجود یک نهر با سه آسیاب می گوید که اطراف آن را آبشارهای متعدد احاطه کرده اند. این آبشارها از روی صخره هایی به رنگ سفید و صورتی سرازیر می شده اند. اسکندر مقدونی در هنگامی که قوای خود را از هرات می گذراند است از شهر افین هم گذر می ‌کند.

براساس گفته‌های آلفونس گابریل یک مسجد قدیمی در این منطقه وجود دارد که با تحقیقات باستان‌ شناسی مشخص شده است که قدمت این مسجد متعلق به دوره سلجوقی است اما عده ای دیگر بر این باورند که این بنا مربوط به سده سوم تا چهارم هجری می باشد و این یعنی اینکه قدمت این روستا بیش از آن چیزی است که فکر می کنیم.

Translate »