The Bazaar of Esfahan and Qeysariye Bazaar in Esfahan

265356790_1620724504986421_6076399492779583563_n

 

 

سردر قیصریه، میدان نقش جهان، اصفهان

مجموعه قيصريه که شامل سردر، عمارت نقاره خانه، ضرابخانه و کاروانسرای شاهی است يکی از جاذبه های مشهور شهر اصفهان است که اکثر قريب به اتفاق سياحان و جهانگردان و مقامات خارجی در خاطرات و سفرنامه های خود به تفصيل از آن سخن گفته اند. اگر چه امروز از نقاشی های زيبای آن اثر چندانی باقی نمانده است، اما سردر رفيع قيصريه و تالار فوقانی آن يادآور شکوه و عظمت اصفهان عصر صفوی است و خاطره شکوفائی اقتصاد و هنر ایران را در اذهان زنده می کند.

بازار قيصريه در سال ۱۰۲۹ هجري قمري احداث گرديد و دروازه باشكوه و نفيس آن نيز قيصريه ناميده مي شد. سردر بازار قیصریه درشمال میدان نقش جهان واقع است. اين سر در را قيصريه مي نامند ازآن جهت كه از روي نمونه يكي از بناهاي شهر قيصريه در آسياي صغير (تركيه امروزی) ساخته شده است.

سر در عالي با تزئينات آجري چيني، نقاشي هاي سر درب با تصوير شاه عباس در جنگ با ازبكان، تصاويري از زنان و مردان اروپايي، دو لچكي كاشيكاري كه صحيح و سالم مانده و تصوير تيراندازي نیمه انسان و نیمه ببر يا شير و دم اژدها می تواند همواره شناسه اين شهر افسانه اي باشد.

The Qeysariye gate is a historical gate in the main entrance of the Bazaar of Esfahan and Qeysariye Bazaar in Esfahan, Iran. The gate had originally 3 floors, but the third floor was destroyed later. The destroyed third floor had been a Naqqarekhane. The gate was built in the 17th century during the Safavid era.

 

Translate »