ایران ، یکی دیگر از برجسته ترین و درخشانترین اندیشمندان و نویسندگان خود را از دست داد . دردا و دریغا

251359577_2321835574618727_6029974026433376445_n

 

 

 

ایران ، یکی دیگر از برجسته ترین و درخشانترین اندیشمندان و نویسندگان خود را از دست داد . دردا و دریغا

 

سیروس آموزگار دیشب در بیمارستان تاب عمل جراحی را نیاورد و در گذشت

سیروس آموزگار (با نام کامل سیروس آموزگار یگانه (زاده ۱۳۱۳ بابل – درگذشته ۱۱ آبان ۱۴۰۰ پاریس) روزنامه‌نگار، نویسنده و تحلیل‌گر ایرانی بود. وی در مجله خواندنیها، و همچنین مجله روشنفکر فعالیت داشت. یکی از داستان‌هایی که نوشت «تکیه گاه خورشید» نام داشت.

آموزگار کودکی خود را در شهر خوی استان آذربایجان غربی و دوران ابتدایی و متوسطه را در خوی گذراند و از دبیرستان رازی این شهر به اخذ دیپلم نایل گشت.

سیروس آموزگار دارای دکترای اقتصاد و حقوق از انگلستان است و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران استاد دانشگاه‌های ایران بوده‌است.

او در کنار نگارش مقالات فراوان سیاسی و اقتصادی در روزنامه‌ها و نشریات متعدد، در زمینه ادبیات نیز نویسنده پرکاری است و ۲۶ داستان بلند، ۲ اپرا، شش نمایشنامه و نزدیک به صد داستان کوتاه و بیش از هزار نمایشنامه رادیویی نوشته‌است.

همه انهایی که ایشان را می شناختند در تاسفی بسر میبرند که تحمل خبر ، شوخ طبعی خود این استاد بزرگ است ، این بزرگ مرد مطبوعات در کار قلمزنی که از نو جوانی آغاز کرد تا همین چند هفته پیش بکارش عشق ورزید و ادامه داد

اقای اسیروس اموزگار از کوتاه نویسی ، تا سردبیری بزرگترین نشریات و یا نمایشنامه نویسی کار کرد ، وزیر ۳۷ روزه دولت اقای شاپور بختیار بود ، نزدیک به شش ماه در زندان جمهوری اسلامی به سر بود صحبت کردیم امید دادن به دیگران بود ، شاید کمتر کسی بداند او سالها برای امرار معاش یک مغازه روزنامه فروشی در محله ۱۱ پاریس باز کرد تا هزینه زندگی اش را یک تنه تامین کند

 

 

 

 

 

 

Translate »