آیا زدن واکسن کووید۱۹ به معنای بازگشت به روال عادی زندگی است؛ کارشناسان پاسخ می‌دهند

france-begins-vaccinating-on-a-larger-scale-by-opening-more-covid-19-vaccination-centers

بسیاری از مردم ممکن است پرسش‌های زیادی در مورد واکسن کووید۱۹ داشته باشند. این پرسش‌ها تنها به چگونگی، اثربخشی، و ایمنی واکسیناسیون محدود نیست؛ بلکه آنها می‌خواهند بدانند که آیا پس از واکسینه شدن می‌توانند به عادات و روال روزمره گذشته بازگردند. برای مثال، آیا می‌توانند دوستان و اقوامی را که با آنها زندگی نمی کنند بغل کنند یا ببوسند، آیا می‌توانند آزادانه سفر کنند، و به زندگی بدون ماسک گذشته برگردند؟

به گزارش تارنمای خبرهای بهداشتی و پزشکی «وب ام‌دی»، ممکن است پاسخ‌ این سؤالات برای خیلی از افراد مبهم باشد و آنها را دچار سردرگمی کند. اما پزشکان می‌گویند این سردرگمی طبیعی است؛ چرا که این بیماری و تمام چیزهای پیرامون آن جدید هستند و پاسخ دادن به آنها همیشه آسان نیست.

به گفته پزشکان، خبر خوب این است که دریافت دو دز واکسن (واکسن‌های فایزر و مدرنا) می تواند فرد را در مقابل موارد غیر حاد بیماری کووید۱۹ حدود ۹۵ درصد و در موارد حاد و وخیم بیماری تا ۱۰۰ درصد مصون کند. این به آن معنا است که هنوز پنج درصد از افرادی که واکسینه شدند، می‌توانند بیمار شوند.

دکتر گِرِگ پولند، متخصص واکسن‌شناسی و مدیر گروه پژوهشی واکسن در کلینیک مِیو، می گوید در بیمارانی که واکسن کووید دریافت کرده‌اند «انتظار داریم که نشانه های بیماری خفیف‌تر باشد؛ ولی هنوز می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.»

سایت «وب ام‌دی» به چند پرسش رایج که مردم در مورد زندگی بعد از واکسن دارند پاسخ داده است.

آیا پس از واکسینه شدن، زندگی‌ام به روال عادی باز خواهد گشت؟

نه دقیقا. دکتر پولند می‌گوید جواب این سوال چندان ساده نیست. تا وقتی در مورد ویروس کرونا و واکسن داده‌ها و اطلاعات کافی در دست نباشد، نمی‌توان به این سوال پاسخ داد. وی می‌گوید: «واکسینه شدن و استفاده از ماسک کمک می‌کند در کنار دیگر افرادی که واکسن زده‌اند و ماسک می‌زنند، حبابی را که دور خودمان ایجاد کرده‌ایم گسترش دهیم.» با این حال وی تاکید می‌کند که تا وقتی «داده های بیشتر و دقیق‌تر» در دست نباشد هنوز نمی‌توان به روال عادی زندگی بازگشت.

آیا پس از واکسینه شدن، می توانم ماسک نزنم؟

نه. اول آن که دو هفته طول می کشد که واکسن اثر کند. دوم این که هنوز معلوم نیست که آیا افرادی که واکسینه شده‌اند می توانند حامل ویروس باشند و آن را به دیگران منتقل کنند. در ضمن در مورد مصونیت در مقابل سویه‌های جدید ویروس هنوز به اندازه کافی اطلاعات در دست نیست.

A pedestrian walks past a sign advising mask-wearing during the coronavirus outbreak in San Francisco, Saturday, Nov. ۲۱, ۲۰۲۰…

آیا پس از واکسینه شدن، می توانم دوست و اقوامی را که با آنها زندگی نمی کنم بغل کنم؟

معلوم نیست. اطلاعات کافی در دست نیست که تا چه حد یک فرد بعد از واکسینه شدن می تواند ناقل ویروس باشد. در نتیجه بهتر است ایمنی را، به خصوص در رابطه با افراد مسن تر و سالمند که بیشتر در مقابل بیماری آسیب‌پذیر هستند،‌ رعایت کرد.

آیا پس از واکسینه شدن، می توانم آزادانه، بدون نگرانی، و بدون ماسک سفر کنم؟

از آنجایی که واکسن کووید۱۹ خطر بیمار شدن را کاملاً از بین نمی‌برد، بخصوص با پدیدار شدن سویه‌های جدید ویروس در نقاط مختلف دنیا، هنوز دستورالعمل های بهداشت عمومی را هنگام سفر با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، قطار، و هواپیما را باید رعایت کرد.

آیا پس از واکسینه شدن، می توانم بدون نگرانی بیشتر به اماکن عمومی بروم؟

پزشکان می‌گویند دریافت دو دز واکسن تا حد زیادی مصونیت در مقابل کووید۱۹ بوجود می آورد، و استفاده از ماسک سطح مصونیت بیشتری به آن می‌افزاید که می تواند احساس امنیت بیشتری به یک فرد در اماکن عمومی بدهد.

چه زمانی کودکان می توانند واکسینه شوند؟

به گفته کارشناسان، متاسفانه واکسن‌های آزمایشی برای دو واکسنی که سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده اضطراری تایید کرده تنها برای کودکان ۱۲ ساله به بالا است و هنوز کودکان زیر ۱۲ سال را شامل نمی شود.

Residents sit on a soccer field as they wait to receive kits equipped with cleaning products and protective face masks for…

آیا کودکانی که واکسینه نشده اند ولی والدین و معلم‌هایشان واکسن دریافت کرده‌اند، در امان هستند؟

این مسئله جای بحث دارد. کارشناسان می‌گویند از آنجایی هنوز اطلاعات کافی در رابطه با انتقال ویروس از فردی که واکسینه شده به دیگران در دست نیست، نمی توان به این پرسش پاسخ داد. به معنای دیگر، والدین یا معلم ها می توانند در ظاهر سالم به نظر بیایند ولی به کووید۱۹ بدون علایم بیماری مبتلا باشند و ویروس را به دیگران از جمله کودکان منتقل کنند.

Translate »