چه زمانی متوجه می‌شویم که کرونا داریم؟/ ممکن است بعد از چهارده روز قرنطینه بیماری از حالت نهفتگی خارج شود

komon

چه زمانی متوجه می‌شویم که کرونا داریم؟/ ممکن است بعد از چهارده روز قرنطینه بیماری از حالت نهفتگی خارج شود

دوره کمون کووید 19 تا حدی شبیه دوره نهفتگی سایر کرونا ویروس‌ها یعنی سارس و مرس است. این ویروس‌‌ها نیز دوره نهفتگی حدودا 5 روزه داشته اند. این عدد در مورد ویروس آنفلوانزا یا

سرماخوردگی کمتر است.

ا شیوع کرونا ویروس نسل جدید در بیش از 100 کشور دنیا، رسانه‌های مختلفی دست به کار شده و مقالات و گزارشهای فراوانی در این باره نگاشته اند. در میان رسانه‌های انگلیس، گاردین بیش از سایرین در این زمینه فعال بوده است. این وبگاه خبری در تازه ترین گزارشش در مورد دوره کمون یا نهفتگی کووید 19 نوشته است.

برای بسیاری این مساله دغدغه است که پس از ورود ویروس به بدن، چه مدت زمان لازم است تا اولین علائم بیماری خود را نشان دهند. این مساله به خصوص در بین افرادی که در قرنطینه به سر برده یا خود را در خانه حبس کرده اند، بسیار مهم شده است.

علائم شاید در روز پنجم خود را نشان دهند

طبق گزارش گاردین، هر چند حداکثر زمان مشخص شدن علائم کرونا 14 روز عنوان شده است اما به طور میانگین در روز پنجم علائم اولیه این اپیدمی به ظهور می‌رسد. طبق مطالعات محققان، قبل از این 5 روز معمولا فرد مبتلا هیچ نشانه ای از بیماری در خود نداشته و هیچ علائمی را نشان نمی‌دهد.

تحقیقات دانشگاهی و مطالعات نشان می‌دهد که اکثر افراد در روز 5 یا 6 بیماری علائم خود را نشان می‌دهند. در میان مبتلایان، کمتر از 10 درصد در روز 14 یا 13 بیماری نشانه‌های کرونا را از خود بروز می‌دهند. لازم به ذکر است که این امر در مورد دوره زودتر از 5 روز نیز صادق است. در واقع، کمتر از 10 درصد افراد مبتلا زودتر از روز پنجم متوجه بیماری خود بر اساس نشانه‌ها می‌شوند.

بروز نشانه‌ها بعد از روز چهاردهم نیز ممکن است

طبق تحقیقات مرکز سلامت جان هاپکینز، به ندرت افراد مبتلا بعد از 14 روز از حالت نهفتگی یا کمون بیرون می‌آیند؛ در نتیجه همین نتایج بوده است که سازمان‌های بهداشتی جهان و دولت‌های درگیر با این بیماری دوره قرنطینه را 14 روز اعلام کرده اند. با این حال، هنوز تعدادی افراد هستند که بعد از دوره قرنطینه 14 روزه علائم خود را نشان داده اند. طبق برخی مشاهدات، در برخی مراکز درگیر، از هر 1000 نفر حاضر در قرنطینه، 100 نفر بعد از روز 14 علائم خود را نشان داده اند. با این حال، برخی گمان دارند که در مورد این افراد، شاید قرنطینه به درستی اجرا نشده و ویروس در زمان حضور در قرنطینه وارد بدن آنها شده است.

بعد از قرنطینه نیز مراقب باشید

Translate »