Kharbas Cave/غار خَربَس قشم

307011769_1820986334960236_3375541825256824473_n

Kharbas Cave

 

 

 

Kharbas Cave,Historical Attraction of Iran’s Qeshm Island

The mysterious world of Kharbas Cave is attractive for visitors to Qeshm Island. Although many people think that Qeshm Island Iran is home to many natural attractions, it has some historical attractions. This cave was built by humans in history and its true story is still unclear.

Kharbas Cave is located a few kilometers from Qeshm Island. The cave is located next to the Zagros mountain range. The appearance of this cave goes back to the Median era. Two factors have caused the cave to appear as we see it today. First, natural causes such as declining water levels, and second, human carvings throughout history.

غار خَربَس قشم:

یکی از معروف ترین مکان های تور قشم غار خربس میباشد که به دلیل معروفیت و ساخت چند فیلم سینمایی در آن بسیار معروف میباشد و میتوان آن را نماید جزیره قشم به حساب آورد .
شاید جالب باشد بدانید که این جاذبه در پانزده کیلومتری مرکز قشم، درست در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار گرفته و نیز در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره ‌ای قابل مشاهده هستند که به عقیده بعضی از محققین، ” نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) ” بوده اند.
یکی از این مکان ‌های دیدنی و تأمل ‌برانگیز در سفر با تور قشم همین غار خربس در جزیره است که با معماری صخره ‌ای و منحصر به فرد خود، گوشه‌ ای از تاریخ این مرز و بوم را روایت می ‌کند.
این غار در اثر گرداب و تخلیه ماسه‌ها از حفره سنگ‌ها به وجود آمده است و در بین اهالی قشم به غار خربز نیز مشهور است.
هنگام بازدید از غار خربس مجموعه‌ى اتاق‌هایی را مشاهده می‌کنید که با راهروهاى باریک به همدیگر راه دارند و در نهایت به تالار مرکزى بزرگی منتهی می‌شوند. این تالار 25 متر مربع مساحت دارد و در گذشته محلی برای اجتماع بومیان بوده و در طاقچه‌های آن جهت روشنایی جاچراغى کوچکی تعبیه شده است که زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد.
در زاویه‌هاى تاریک و حفره‌هاى زیرین غار خربس خفاش‌هاى دم موشى مشاهده می‌شوند که در امنیت کامل به زندگی خود ادامه می‌دهند.
هنرمندان و سنگ‌تراشان در دوره کنونی در سمت راست غار خربس دالان‌هایی جدید تراشیده‌اند و بر روی دیواره غار نقاشی‌هایی را با الهام از هنر و زندگی دوران باستانی و تصاویر سمبلیک و رمز آلود حک کرده‌اند که جلوه ای نو و زیبا به این مکان تاریخی- طبیعی بخشیده است. بر فراز دهانه غار یک جفت عقاب ماهیگیر که از عقاب‌های نادر و مرغوب جهان محسوب می‌شوند، لانه دارند و از همسایگان همیشگی این اثر ملی ثبت شده به شمار می‌آیند.
تاریخچه غار خربس قشم :
بسیار از تاریخدانان متقد هستند که عمر غارها در ایران بسیار طولانی است و مهمتر اینکه قدمت غار را نیز باستان شناسان به دروه‌ مادها نسبت داده ‌اند.
به عقیده برخی از محققان عالی رتبه این غار در گذشته کاربردهای متنوعی اعم از نیایشگاه پیروان مهرپرستی برای ستایش الهه میترا و پرستشگاه آناهیتا محلی برای نگهدارى استخوان‌ هاى مردگان (استودان)، مکانی امن برای پناه کودکان و زنان و کهنسالان دشت خربس هنگام یورش دزدان دریایی داشته است و امروزه به یک جاذبه مهم قشم تغییر کاربری داده است.
بازدید از غار خربس قشم :
هنگام بازدید از غار خربس مجموعه‌ اتاق ‌هایی را می بینید که با راهروهاى باریک به همدیگر راه پیدا کرده اند که در نهایت به تالار مرکزى بزرگی می رسند. این تالار 25 متر مربع مساحت را به خود اختصاص داده است و در گذشته محلی برای اجتماع بومیان بوده و جالبه بدونید که طاقچه‌ های آن جهت روشنایی جاچراغى کوچکی وجود دارد که زیبایی خاص و منحصر به فردی به این فضا بخشیده است. در زاویه‌ هاى تاریک و حفره‌ هاى زیرین غار خربس خفاش‌ هاى دم موشى دیده می شوند. کارشناسان می‌گویند نسل این نوع خفاش‌ در حال انقراض است اما خوشبختانه در غار خربس این خفاش‌ها در امنیت کامل به زندگی خود ادامه می ‌دهند و خطری برای کسی ندارند.
در ادامه لازم به ذکر است که هنرمندان و سنگ ‌تراشان در دوره کنونی در سمت راست غار خربس دالان ‌هایی جدیدی تراشیده ‌اند و بر روی دیواره غار نقاشی‌ هایی را با الهام از هنر و زندگی دوران باستانی و تصاویر سمبلیک و رمز آلود حک شده که جلوه ای نو و شگفت انگیزی به این مکان تاریخی – طبیعی هدیه کرده است. همچنین بر فراز دهانه این غار یک جفت عقاب ماهیگیر که از عقاب‌ های نادر و مرغوب جهان بشمار می روند، هم لانه گزیدند و از همسایگان همیشگی و دائم این اثر ملی ثبت شده محسوب میشوند.
درباره غار خربس قشم و اطلاعاتی از آن :
در حال حاضر میتوان درباره جاذبه های منحصر به فرد آن کلی حرف برای گفتن داریم. مثلا این غار یکی از متفاوت ترین نقاط دیدنی و نشانه های تاریخ پربار جزیره قشم بشمار می رود و همچنین اینکه یکی از جاذبه های گردشگری متفاوت ایران زمین کلی توریست و گردشگر را مجذوب خود کرده و در امتداد رشته کوه های زاگرس قرار گرفته که به شیوه ای محل اتصال کوهستان و دریا هم میباشد.
در مورد مردمان این منطقه در گذشته و کاربرد غار در آن زمان نظریه‌های متعددی وجود دارد. برخی می‌گویند در عصر مادها از این غار به عنوان پرستشگاه مهر و الهه‌ی میترا استفاده می‌شد. حتی گفته می‌شود از تالار غار برای برگزاری مراسم یادبود اموات استفاده می‌کردند. روایتی دیگری می‌گوید پس از این که مردم این منطقه پیرو آیین زرتشت شدند از آن به عنوان «استوادان» استفاده می‌کردند، یعنی جایی که استخوان‌های مردگان را در آیین زرشت نگه می‌دارند.
اطلاعات بازدید و ساعات ورود به غار :
برای بازدید از غار خربس قشم همه روزه می توانید از ساعت 6 صبح تا 8 عصر مراجعه کنید و برای ورودی باید مبلغی را پرداخت کنید.

مدت زمان پیشنهادی برای گشتن در این غارها 1 الی 2 ساعت است. در نظر داشته باشید، غار خربس برای آنهایی که توانایی بالارفتن از پله های زیاد را دارند یا افرادی که به مکان های رمزآلود علاقه مند هستند، بسیار مناسب است، اما برای سالمندان یا افرادی که مشکل زانو و .. دارند و توانایی بالارفتن از پله های زیاد را ندارند و معلولان حرکتی که به ویلچر نیازمندند، مناسب نیست.

#Iran

#Gheshm

#Persian

Translate »