زادروز ‌لیلی گلستان ۲۳تیر

293474137_10224761969734868_1602688342834898064_n

 

 

 

۲۳ تیر زادروز ‌لیلی گلستان

(زاده ۲۳ تیر ۱۳۲۳ تهران) مترجم و نگارخانه‌دار و عضو کانون نویسندگان ایران

او دختر ابراهیم گلستان و فخری گلستان و خواهر کاوه گلستان است که با نعمت حقیقی ازدواج کرد و پس از ۶ سال از او جدا شد. حاصل آن ازدواج سه فرزند است: مانی، صنم و محمود حقیقی.
در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه “نخل آکادمیک” توسط سفیر دولت فرانسه در تهران به‌لیلی گلستان اهدا شد.
کتابفروشی و نگارخانه گلستان:
لیلی گلستان در ۱۳۶۰ در گاراژ خانه‌اش کتاب‌فروشی گلستان را دایر کرد. این کتاب‌فروشی به‌زودی معروف شد و نویسندگان و شعرایی چون احمد شاملو، محمد زهری، احمد محمود، سعیدی سیرجانی، عبدالحسین نوایی و بسیاری دیگر مرتب به آن‌جا می‌رفتند.
در ۱۳۶۸ کتاب‌فروشی را به نگارخانه هنرهای تجسمی با نام نگارخانه گلستان تبدیل کرد. این نگارخانه با نمایش آثار سهراب سپهری، که متعلق به‌خانواده گلستان بود، کارش را آغاز کرد. افتتاحیه این نگارخانه با استقبال زیادی روبه‌رو شد. پس از این نمایشگاه قرار شد که نمایش آثار نصراله کسراییان برگزار شود که برپایی آن به‌دلیل نداشتن مجوز از وزارت ارشاد تاگرفتن مجوز به‌تعویق افتاد.
از جمله اتفاقاتی که در سال‌های کار این نگارخانه به‌وقوع پیوست، ماجرای نمایشگاه آثار پرستو فروهر است. صبح روزی که قرار بود نمایشگاه نقاشی وی برگزار شود، بنا بر ادعای گلستان شخص ناشناسی به او تلفن می‌‌زند و می‌گوید نمایشگاه نباید برگزار شود. پس از این توضیح از طرف گلستان «که قبلاً نیز از ایشان نمایشگاه نقاشی در این نگارخانه برگزار شده‌است» شخص ناشناس می‌گوید با او مشکل ندارند و با آثارشان مشکل دارند. به ابتکار گلستان و با تأیید فروهر ۳۵ قاب خالی به‌دیوار آویخته می‌شود و به‌طور عادی لیست قیمت‌ها ارائه می‌شود و تمام ۳۵ تابلو به‌فروش می‌رسد.
نگارخانه گلستان هنوز دایر است و جزو نگارخانه‌های سرشناس ایران محسوب می‌شود.
بنیاد کاوه گلستان:
پس از مرگ برادرش کاوه گلستان در عراق، لیلی به‌همراه تنی چند از دوستان کاوه، بنیاد کاوه گلستان را تأسیس کرد و جایزه کاوه گلستان به‌دبیری او هرسال به عکس‌های خبری برگزیده شده توسط هیئت داوران بنیاد اهدا می‌شود.
مقاله‌ها:
لیلی گلستان نخستین مقاله‌اش را در مهر ۱۳۵۲ در روزنامه کیهان نوشت. این مقاله پاسخی بود به اوریانا فالاچی. پس از آن به‌طور مرتب در مجله تماشا، روزنامه آیندگان، مجله و روزنامه رستاخیز، مجله رودکی مقاله، گزارش و ترجمه داستان و شعر از او منتشر شد.
بعد از انقلاب به‌بهانه مرگ زودهنگام پرویز فنی‌زاده، در تیر ۱۳۷۵ مقاله‌ای از او با عنوان «تأثیر مردان بر زندگی زنان» در مجله زنان منتشر شد و از آن هنگام تاکنون در روزنامه‌های اخبار، همشهری، جامعه، ابرار، نشاط، ایران، اعتماد، بانی‌فیلم، شرق، و هموطن و مجله کتاب هفته مقالاتی از او منتشر شده‌است که بیشتر آن‌ها در قالب گفتگو با افراد گوناگون است.
Translate »