خوشمزه ترین غذاهای گیلان را بچشید

281344616_1737464446645759_8955422457278379805_n

 

 

 

 

خوشمزه ترین غذاهای گیلان را بچشید

 

تنوع غذایی در استان گیلان به حدی است که اگر هر روز سه وعده غذای متفاوت بخورید، حدود سه سال طول می‌کشد تا تمام غذاهای این استان را امتحان کنید. بیشتر غذا‌های سنتی گیلان با سبزیجات و سیر همراه است؛ زیرا این مواد غذایی از بروز بیماری‌هایی که بر اثر رطوبت هوا به وجود می‌آید، جلوگیری خواهند کرد.
نکته دیگر درباره غذاهای گیلان، استفاده از موادی مانند رب انار و آلوچه برای ترش کردن غذاست؛ چون بیشتر غذاهای این منطقه، طعم ترشی دارند. نام برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان به شرح زیر است:
* خورش آلو مسما
* انار بیج
* کویی تره
* سیر قلیه
* پامادور قاتق
* سیراویج یا سیرابیج
* ترش کباب
* واویشکا
* کاله کباب
* باقالا قاتوق
* ترش آش
* پلا کباب
* دیبیجا
* انار دانه مسما
* متنجان
* خورش ملاقورمه
* شیرین تره
* آش قلیه
* فندق قاتق
* شوید خولی
* اشپل لقمه
* میرزا قاسمی
* اشپل شور
* گمج کباب
* ترشه شامی
* پنیر برشته
* فسنجان ترش
* ترش مرغ
* پلا سر تره
* فیبیج
* اشپل کوکو
* باقلا وابیج
* غوره مسما

* چخرتمه

* شش انداز

 

ماهی یا کولی شور یا ماهی دودی هم به صورت بخار پز یا سرخ شده در روغن در کنار غذاها استفاده می شوند. به دلیل شوری باید

در خوردن این ماهی ها احتیاط شود.و…

‎این غذاها و مواد به طور بسیار گسترده ای همراه غذا های محلی گیلانی مصرف می شوند.

‎فلفل سبز، ترب و برگ ترب، سیر، پیاز، گردو، باقالی تازه یا باقالی خشک در آب خیسانده شده و زیتون به وفور همراه غذاها در فصل های مختلف مصرف می شود.

‎ترشی هایی مانند هفت بیجار، نازخاتون و لیته هم در همه اوقات سال استفاده می شوند و سر سفره و میز گیلانی ها جای خاصی دارند و به خارج از مرزهای این استان هم رسیده اند. زیتون پرورده و بورانی بادمجان هم از مخلفات بسیار مشهوری هستند که در خارج از ایران هم بسیار مصرف می شوند.

اگر اهل غذاهای سنتی هستید، البته که در گیلان و به ویژه رشت بهترینشان را می‌توانید پیدا کنید.

معرفی چند رستوران با‌کیفیت در نزدیکی جاهای دیدنی گیلان

تمام غذاهایی که در بالا نام بردیم، خوشمزه هستند اما مهم است که به دست چه آشپزی پخته شده باشند. در ادامه چند رستوران معروف گیلان را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید طعم غذاهای محلی را در آن بچشید.

💚 رستوران خاور خانم با منظره‌ای شگفت‌انگیز

اگر به 3 کیلومتری جنوب چابکسر بروید، روستای نام آشنای سرولات را خواهید یافت که به دلیل طبیعت زیبای خود، شهرت فراوانی دارد. البته جالب است بدانید که رستوران خاور خانم یکی از مهم‌ترین دلایلی است که گردشگران را به سمت سرولات می‌کشاند.

رستوران خاور خانم به دو دلیل مهم شهرت یافته است. نخستین دلیل، منظره جذاب رستوران و دومین دلیل کیفیت بی‌نظیر غذاهای آن است. خاور خانم بانویی پر‌تلاش و مهمان‌نواز است که به خاطر داشتن همین ویژگی‌ها، رستوران کوچک او به وسعت کنونی رسیده است.

❤️ رستوران حاج مرتضی، تقابل سنت و مدرنیته

برای این که به رستوران حاج مرتضی بروید باید ابتدا به انزلی رفته و سپس بین میدان معراج و میدان مالا، آن را پیدا کنید. اولین چیزی که باعث جلب توجه در دید گردشگران می‌شود، ظاهر زیبا و لوکس این رستوران است. اما غذا‌های رستوران حاج مرتضی همانند ظاهر رستوران جدید نبوده و به همان سبک قدیمی و محلی تهیه می‌گردد. حفظ اصالت و پخت غذا‌های محلی به بهترین شکل ممکن، نکاتی هستند که باعث شهرت این رستوران شده است.

💚 رستوران نیلوفر آبی، غذا به همراه موسیقی طبیعت

اگر قصد بازدید از مرداب انزلی را داشتید، حتما به رستورانی که در همان نزدیکی واقع شده نیز سر بزنید. این رستوران به مرداب بسیار نزدیک بوده و شما می‌توانید غذای خود را همراه با صدای آرامش بخش آب میل کنید. طبیعت اطراف این رستوران به حدی زیباست که اشتهای شما را چندین برابر بیشتر از حالت عادی خواهد کرد.

❤️ رستوران هزار پله، دنیای آش‌های خوشمزه

گیلان

رستوران هزار پله، رستوران بسیار متفاوتی است که بهترین و با‌کیفیت‌ترین آش‌ها را در گیلان می‌پزد. برای رسیدن به این رستوران لازم است به فومن سفر کرده و به سمت جاده قلعه رودخان بروید.

پس از ورودی قلعه رودخان می‌توانید رستوران هزار پله را پیدا کنید. این رستوران جذاب به جز آش در منوی خود چندین نوع غذای محلی خوشمزه نیز دارد؛ اما تخصص آن در زمینه تهیه آش است.

💚 رستوران شیلات برای طرفداران ماهی

اگر به شهر بندری کیاشهر سفر کردید و به انواع ماهی علاقه‌مند هستید، رستوران شیلات بهشت شماست. این رستوران به صورت تخصصی ماهی پخته و انواع مختلف آن را طبخ می‌کند. رستوران شیلات ماهی‌های تازه و با‌کیفیتی دارد که به بهترین روش ممکن پخته و آماده می‌شوند. اگر طرفدار خوردن ماهی هستید، غذاهای این رستوران را از دست ندهید.

❤️ رستوران برادران روحی با غذاهای محلی باکیفیت

رستوران برادران روحی در یکی از زیبا‌ترین روستاهای گیلان، یعنی ماسوله، واقع شده است. در صورتی که غذای خود را از این رستوران سفارش دهید، می‌توانید غذای خود را با منظره زیبای ماسوله میل کنید. این رستوران غذاهای بسیار با‌کیفیت و خوشمزه‌ای داشته که ترکیب بوی آن با بوی طبیعت، هوش از سر هر رهگذری خواهد برد. برای رسیدن به رستوران برادران روحی لازم است تا پس از رسیدن به ماسوله، به سراغ مسجد ماسوله رفته و در کنار مسجد، رستوران را پیدا کنید.

Translate »