/In commemoration of the International Abol-Quassem Ferdowsi Tousi Dayروز جهانی ابوالقاسم فردوسی طوسی گرامی و مانا

281720757_2245237215625110_4738455633403237949_n

 

 

روز جهانی ابوالقاسم فردوسی طوسی گرامی و مانا

٢٥ ارديبهشت روز گراميداشت فردوسي پاكزاد است و از او به نيكي ياد ميكنيم و بر او درود ميفرستيم كه اسطوره بزرگ ايرانزمين و نماد نيك انديشي ، نگهدار زبان ، هويت و اصالت و تاريخ نيكانمان بود و از او پيروي كرده و مي اموزيم

اثر جاودانه”شاهنامه فردوسي” ، سراسر نيك انديشي ، ايران دوستي ،اندرز ها و نكوداشت فرهنگ و تاريخ مان است و پاس داشت زبان پارسي از زحمات اوست نوشتارش گوهري گران بها و ارزشمند ميباشد و سر لوح هر انديشه .
فردوسی بزرگ ده صفت در انسان را با عنوان ده ديو بر می‌شمرد: آز، نياز، رشک، ننگ، كين، خشم، سخن‌چينی، دورویی، بی‌دانشی و ناسپاسی. وقتی روان انسان در دست اينان باشد، روشنی و فروغ می ميرد و انسان در ظلمات گم می‌شود
چند گزينش از فردوسي پاكزاد :
به گیتی به از راستی پیشه نیست …ز کژی تبر هیچ اندیشه نیست …چو با راستی باشی
و مردمی … نبینی بجز خوبی و خرّمی
چو ایران نباشد تن من مباد
بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیم
از ان به که کشور به دشمن د هیم
ندانی که ایران نشست منست
جهان سر به سر زیر دست منست
هنر نزد ایرانیان است و بس
ندادند شیر ژیان را بکس
همه ی یک دلانند یزدان شناس
به نیکی ندارند از بد هراس
چنین گفت موبد که مرد بنام
به از زنده دشمن بر او شاد کام
اگر کشت خواهد تو را روزگار
چه نیکو تر از مرگ در کار زار
همه ی روی یکسر بجنگ آوریم
جهان بر بد اندیش تنگ آوریم
به نام نکو گر بمیرم رواست
مرا نام باید، که تن مرگ راست
آرامگاه جدید فردوسی به دستور رضا شاه بزرگ در طوس ساخته شد و در جشن افتتاحیه آرامگاه فردوسی رضا شاه سخنرانی کردند.
روز بيستم مهرماه ۱۳۱۳ افتتاح اين آرامگاه با حضور رضا شاه بزرگ و ده‌ها شرق‌شناس خارجي و رجال و دانشمندان ايراني يكي از فرازهاي كنگره بزرگداشت هزارمين سال تولد شاعر بود كه از ۱۲ مهر در تهران آغاز شد و بيش از دو هفته ادامه داشت. پروفسور كريستنسن دانماركي، پروفسور زادر آلماني، و پروفسور هانري ماسه فرانسوي از جمله سرشناس‌ترين ميهمانان اين جشن بودند.
در آن سال به مناسبت هزار ساله شدن فردوسي، يك هفته در سراسر كشور جشن گرفته شد و بهترين خيابان و ميدان تهران به اسم او نامگذاري گرديد. در شهرهاي ديگر مدارس و تالارها و خيابان ها به نام فردوسي نامگذاري شد و بعداً مدارس تازه ساز و يک دانشگاه..

In commemoration of the International Abol-Quassem Ferdowsi Tousi Day
The poet whose epic masterpiece, Shahnameh (شاهنامه)، The Epic of Kings, captures the very essence of Persian mythology in amazingly expressed poetic narration.
Composed around 1000 AD, Shahnameh recites 50000 rhyming couplets; tales of love, heroism, betrayal, bravery, tragedies, and in all manifestation of a great empire, Persia, whose domination in the fields of art, literature, science and politics remained unmatched for centuries.
Translate »