دنیای سینما در انتظار «تاپ‌گان»؛ شاید تام کروز «نیروگاه هسته‌ای ایران» را بمباران کند

screenshot-2022-05-13-112221

 

 

دنیای سینما در انتظار «تاپ‌گان»؛ شاید تام کروز «نیروگاه هسته‌ای ایران» را بمباران کند

 

 

در شرایطی که اکران جهانی فیلم جدید «تاپ گان: ماوریک» با بازی تام کروز ستاره آمریکایی از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می‌شود، منتقدین هنری و نویسنده‌های سینمایی از این اثر حادثه‌ای استقبال کرده‌اند.

در این فیلم که ۳۶ سال پس از اکران نخستین تاپ گان ساخته شده است، تام کروز بار دیگر در نقش یک خلبان نیروی دریایی آمریکا به نام پیت میچل مشهور به «ماوریک» ظاهر می‌شود.

در این اثر به کارگردانی جوزف کوزینسکی، علاوه بر تام کروز هنرمندانی مانند مایلز تلر، جنیفر کانلی، جان هم، گلن پاول، اد هریس، و وال کیلمر نیر بازی می‌کنند.

هرچند که تماشای تام کروز سوار بر موتورسیکلت، با عینک آفتابی و کت چرمی مشهور خود یادآور خاطرات خوش گذشته است، ولی فیلم جدید بازگشت به گذشته نیست و او به ماجراجویی‌های تازه و متفاوتی می‌پردازد.

یکی از ویژگی‌های مهم دومین فیلم، صحنه‌های شگفت‌انگیز پرواز با هواپیماهای جنگی است که با توجه به پیشرفت فناوری و استفاده از تجهیزات مدرن، بسیار جذاب و تماشایی است.

به گفته کارگردان، آنها برای گرفتن‌ تصاویر ایده‌آل، بیش از هشتصد ساعت فیلمبرداری کردند که رکورد تازه‌ای برای یک فیلم هالیوودی محسوب می‌شود.

اما گذشته از روابط میان شخصیت‌ها، سوابق آنها، و خط کلی داستان، یکی از محورهای اصلی فیلم، حمله به نیروگاه هسته‌ای در یکی از کشورهای جهان است.

تام کروز به عنوان یکی از باتجربه‌ترین خلبان‌های نیروی دریایی آمریکا، آموزش گروهی از خلبانان جوان را برای این عملیات مهم نظامی برعهده دارد.

در این فیلم، ماهواره‌های آمریکایی موفق به شناسایی یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم در «قلمرو دشمن» می‌شوند. این مرکز در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و توسط سیستم پدافند موشکی پیشرفته و جت‌های جنگنده محافظت می‌شود.

هر چند که در این اثر نیز مانند فیلم نخست، از دشمن نام برده نمی‌شود که راه‌کار مناسبی برای پرهیز از حواشی احتمالی است، ولی با توجه نشانه‌ها، موقعیت جغرافیایی، جنگ افزارها، و جزئیات دیگر، برخی می‌گویند به نظر می‌رسد که این مرکز غنی‌سازی در ایران است.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای حکومت ایران یکی از نگرانی‌های مهم جامعه جهانی بوده ، و‌ در گذشته برخی مراکز مخفی غنی‌سازی ایران به ویژه در مناطق کوهستانی لو رفته است، این بخش از فیلم‌نامه بسیار باورپذیر است.

علی‌رغم برخی ایرادهای کوچک که به عقیده کارشناسان نظامی با واقعیت هم‌خوانی ندارد، ولی به عقیده بسیاری از انها بصورت کلی داستان دومین فیلم تاپ گان و جزئیاتش بسیار دقیق و واقعی است.

گفته می‌شود که برای پردازش حمله به نیروگاه هسته‌ای مورد نظر در فیلم، احتمالا از حمله هوایی اسرائیل به رآکتور پژوهشی هسته‌ای «اوسیراک» عراق در سال ۱۹۸۱ الهام گرفته شده باشد.

در جریان این حمله، جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ اسرائیلی در یکی از کم سابقه‌ترین عملیات نظامی در جهان، بخش‌های مهمی از تأسیسات هسته‌ای عراق را نابود کردند.

نخستین فیلم تاپ‌ گان در سال ۱۹۸۶ ساخته شد و به موفقیت چشمگیری در گیشه رسید. این اثر به کارگردانی تونی اسکات، یکی از دلایل مهم به شهرت رسیدن تام کروز بود و او‌ را به ستاره‌ای جهانی تبدیل کرد.

Translate »