کشت کلزا در شمال ایران

278389413_839408890339074_7647994271843943991_n

 

 

تصاویر از کشت بهاره کلزا در شمال ایران
کلزا از «گیاهان استراتژیک» برای ایران محسوب می‌شود
کلزا یکی از گیاهان مفید در تهیه روغن است
کلزا فاقد کلسترول است
کلزا آب کمی مصرف می‌کند
برای توسعه کلزا باید از سطح زیر کشت گندم و جو کاسته شود
کارشناسان،این گیاه را،یکی از «گیاهان استراتژیک» برای ایران می دانند.
کلزا چیست و چه مصارفی دارد؟
کلزا یکی از گیاهان دانه‌ روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتا وسیعی از سازگاری اقلیمی است.روغن کلزا به علت این که دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول است،از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار می‌باشد. بین ارقام روغن کلزا و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می‌شود.
محمود رضا تدین،استاد تمام گروه زراعت دانشگاه شهرکرد و عضو هیات علمی این دانشگاه، پیش تر در گفت و گو با خبرگزاری های داخلی،با تاکید بر این که «گیاه کلزا یکی از گیاهان استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود»، در این باره گفته بود:
«حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز روغنی از داخل کشور تامین شده و مابقی آن وارداتی است،در میان گیاهان روغنی،کلزا یکی از گیاهان مفید در تهیه روغن محسوب می‌شود و یکی از چالش‌های امنیت غذایی کشور،تامین روغن است».
«این گیاه ارقام پاییزه و بهاره دارد و تیپ پاییزه آن در چهارمحال و بختیاری رویش می‌کند، درصد روغن تهیه شده از آن بالا بوده و کیفیت روغن آن در مقایسه با دیگر گیاهان دانه روغنی زیاد است، بنابر این در مناطق مختلف کشور تا حدی نیاز به روغن مرتفع خواهد شد».
«عمده روغن تولیدشده از کلزا،خوراکی است و در تهیه محصولاتی مانند مارگارین ( نوعی روغن) به‌کار برده می‌شود، درصد پروتئین روغن کلزا بالا بوده و پس از استخراج، باقی‌ مانده آن به‌عنوان کنجاله به مصرف دام می‌رسد، این روغن اسیدهای چرب غیر اشباع متنوعی مانند اولئیک اسید، لینوئیک اسید، امگا سه و امگا شش دارد و از این لحاظ از کیفیت خوبی برخوردار است».
«در مجموع این گیاه، آب کمی مصرف می‌کند و از لحاظ میزان مصرف آب شبیه گندم است و جزو گیاهان کم‌آب‌بر به حساب می‌آید،اگر کشور بخواهد کشت کلزا را توسعه دهد، از آن‌جا که میزان زمین برای کشت زراعی محدود و ثابت است، برای توسعه باید از سطح زیر کشت گندم و جو کاسته شود».
تولید مقدار قابل‌ توجه کلزا،در زمان کمبود علوفه می‌تواند در تامین خوراک دام‌ها نیز نقش مؤثری داشته‌ باشد.
Translate »