رودخانه طلا یکی از شگفتی های طبیعت/ Golden river in hormoz island

13983281228523156

رودخانه طلا یکی از شگفتی های طبیعت

جزیره هرمز یکی از زیباترین مناطق طبیعی جنوب ایران به حساب می‌آید. در بین جزیره های ایران این جزیره شهرت بسیار دارد. در هرمز می‌توانید شاهد جاذبه‌هایی بسیار عجیب و البته زیبا باشید. از کوه‌های رنگی با خاک خوراکی گرفته تا دشت نمک، همگی بسیار شگفت‌انگیز و دل‌ربا هستند. در این مطلب، قصد داریم شما را با یکی از عجایب بی‌نظیر هرمز یعنی رودخانه طلا آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا این رودخانه عجیب و طلایی را بهتر بشناسید.

رودخانه طلا کجاست؟

رودخانه طلا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان به حساب می‌آید. این رودخانه شاید در بین جاذبه‌های رنگارنگ استان هرمزگان، گم‌نام باقی مانده باشد. با وجود این، هنوز هم از عجیب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی هرمز است که حتماً باید بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید.

علت شکل‌گیری رودخانه طلا در جزیره هرمز | پدیده‌ای تماشایی در طبیعت

در این رودخانه خبری از طلا نیست! این رودخانه را فقط به‌سبب رنگ آن با این نام خطاب می‌کنند. رودخانه طلا از دشت نمک عبور می‌کند. از نظر شیمیایی، از ترکیب اسید و باز، همواره نمک به وجود می‌آید. هر نمک رنگ، طعم و خواص

نحصر‌به‌فردی دارد؛ برای مثال، نمک طعام از اسید کلریدریک حاصل می‌شود.

در دشت نمک هرمز، نمکی به رنگ زرد وجود دارد. این نمک از نظر ظاهری همانند نمک طعام، دارای بلورهایی منظم است. زمانی که در هرمز باران ببارد، آب از بالای کوه‌های نمکی به پایین جریان پیدا می‌کند. پس از آنکه آب تبخیر شد، این نمک‌ها روی زمین باقی می‌مانند و این منظره عجیب را تشکیل می‌دهند.

این دشت زعفرانی‌رنگ در حقیقت حاصل همان نمک‌های عجیب و زرد است. پس از بارش باران، آب در خاک این دشت فرو نمی‌رود. به همین خاطر، در آن جریان پیدا می‌کند. همیشه مسیر نهر آب در این دشت مشخص است. پس از خشک‌شدن آب باران، با تابش نور خورشید، این نمک‌ها همانند الماس می‌درخشند.

جاذبه‌های رودخانه زعفرانی | چشم‌اندازهایی خیره‌کننده و بی‌نظیر

بازدید از این دشت زعفرانی بسیار جذاب و خاطره‌انگیز است. این دشت نمک برای عکاسی بهترین لوکیشن خواهد بود. اگر به عکاسی در طبیعت علاقه‌مندید، می‌توانید تصاویری خیره‌کننده از این رودخانه تهیه کنید. در کنار بلورهای نمک، می‌توانید خرچنگ‌هایی کوچک را مشاهده کنید. این خرچنگ‌ها بومی منطقه هرمز هستند و فقط در همین دشت زندگی می‌کنند. در هنگام طلوع آفتاب، این دشت درخششی خاص پیدا می‌کند. انگار که یک دشت وسیع را طلاکوب کرده‌اید. فقط در هرمز می‌توان شاهد چنین پدیده‌های طبیعی، اسرارآمیز و زیبایی بود.

در نزدیکی رودخانه طلا، گنبدی نمکی و تماشایی نیز وجود دارد. این گنبد نمکی در طی سالیان متوالی با آب باران صیقل خورده است. در حال حاضر، این تپه نمکی همانند یک کوه سر به آسمان کشیده است. این گنبد را الهه نمک می‌نامند. در نزدیکی همین گنبد، غاری نمکی نیز به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید در گذشته مردم بومی هرمز از این غار برای مراقبه استفاده می‌کردند. امروزه این غار را با نام غار مراقبه می‌شناسند و یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره است.

 

 

Translate »