موزه تماشاگه زمان | اولین موزه ساعت ایران

01-46

موزه تماشاگه زمان | اولین موزه ساعت ایران

 

 

شهر تهران با توجه به این که پایتخت حکومت چندین سلسله در تاریخ بوده آثار تاریخی و همینطور خانه هایی با قدمت بالا بسیار زیاد در این شهر دیده می شود. در میان کاخ ها و موزه های شهر تهران موزه زمان یکی از زیباترین و بهترین کاخ هایی است که می توانید اوقات فراغت خود را در آن بگذرانید. این موزه حدود ۱۶ سال پیش به عنوان اولین موزه ساعت ایران در خیابان زعفرانیه تهران تاسیس شد. در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم بیشتر درباره موزه زمان در تهران خدمتتان اطلاعاتی را بدهیم، با ما همراه باشید.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم در شهر تهران تعداد زیاد موزه و کاخ وجود دارد که هر کدام برای خود جزء بهترین ها هستند. در بین تمام آنها موزه تماشاگه زمان یکی از موزه هایی است که موضوعی خاص به نام زمان آغاز به فعایت کرد و قدمت آن به ۱۶ سال پیش باز می گردد و از آن با عنوان نخستین موزه ساعت ایران یاد می شود. معماری و تزئین این موزه بسیار جالب است و برای کسانی که به دنبال محیطی آرام در تهران پر سر و صدا هستند این مکان بسیار مناسب است. در این موزه کافه ی بسیار مشهوری وجود دارد که می توانید در میان درختان و صدای پرندگان یک کافه یا چای هم میل کنید. البته باید بدانید که صبحانه های کافه ای که در موزه زمان وجود دارد باعث نامدار کردن آن شده است پس اگر اهل خوردن صبحانه های بی نظیر هستید این کافه برایتان می تواند گزینه ی بسیار عالی به شمار بیاید.

خانه حسین خداداد، ساختمان موزه زمان در تهران

شاید برایتان سوال پیش بیاید که ساختمان موزه زمان در خیابان زعفرانیه تهران متعلق به چه دوره ای است و مال چه کسی بوده است! از همین رو ما به دنبال تاریخ چه این موزه رفتیم و متوجه شدیم که قدمت این ساختمان به دوره قاجاریه باز می گردد و متعلق به دوره ی حکومت محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار می باشد. این ساختمان خانه حسین خداداد بازرگان، صنعتگر و کارآفرین ایرانی است و از وقوع انقلاب اسلامی تاکنون در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد. ساختمان موزه ۷۰۰ متر زیربنا دارد و در محوطه‌ای زیبا به مساحت ۶۰۰ هزار مترمربع قرار گرفته است.

ساختمان موزه زمان در تهران یا همان خانه حسین خداداد دارای قدمتی بیش از ۸۰ سال است و در زمان قاجاریه ساخته شده است. باغی که این ساختمان در آن قرار دارد از اراضی باغ فردوس بود که در اختیار معیرالممالک داماد ناصرالدین شاه نیز قرار داشته اما پس از مرگ وی پسرش صاحب آن شد، با توجه به این که علاقه ای به باغ نداشت درختان آن را یک به یک قطع کرد و در کوره های تهران از آن به عنوان هیزم استفاده کرد. حدود سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۷ حسین خداداد این ملک را خرید و در آن زمان ساختمان داخل باغ عمارتی یک طبقه و از خشت و گل بود و اسکلتی چوبی داشت. خداد دستور داد تا از اسکلت آهنی به جای اسکلت چوبی در ساختمان استفاده شود و این تغییرات حدود ۱۰ سال طول کشید. حسین خداد با مقاوم سازی ساختمان و احداث یک طبقه روی همکف تغییرات قابل توجهی را در این ساختمان پدید آورد و همینطور از بهترین استادان گچ بری ایران درخواست کرد تا برای تزئین دیوارهای خانه ی وی اقداماتی را انجام دهند. استاد کاشی به عنوان معمار بنا، مهندس ابتکار به عنوان مشاور ساختمان انتخاب شد و حاج رمضان عباسیان نیز کارهایی بر روی آن انجام داد. طراحان بنام گچ بری همچون حاج عبدالکریم نوید تهرانی، استاد فرهاد یحیی پور و حاج علی شیخی نیز بر روی خانه کار کردند.

ساعت آبی

تقریبا ۱۲ سال گچ بری خانه ی حسین خداداد طول کشید تا تمام شود و در نهایت این خانه در سال ۱۳۵۶ به شکل یک اثر هنری در آمد. معماری داخلی این خانه ترکیبی از سبک های ایرانی و خارجی است و در سردرها و حاشیه ها می توانید ترکیبی از سبک قاجاریه را مشاهده کنید.

جالب است بدانید که پس از همه سال تلاش برای ساخت این خانه حسین خداداد تنها ۱ سال در آن زندگی کرد و پیش از انقلات به آمریکا رفت. این ساختمان به طول تمام و کمال توسط بنیاد مستضعفان مصادره شد و در خرداد ۱۳۷۸ با عنوان اولین موزه زمان ایران آغاز به فعالیت نمود.

ساختمان موزه زمان

در ساختمان موزه هم انواع ساعت‌های قدیمی از قرن هفدهم تا بیستم یافت می‌شود. طبقه‌ی اول عمارت مخصوص نمونه‌های مختلف و جالب از ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی است مانند ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده که هرکدام به نوعی تلفیق هنرو صنعت را به نمایش می‌گذارند، که از ظاهر آنها پیداست که در گذشته به تزیینات ساعت توجه خاصی داشتند.

در دومین طبقه ی این ساختمان کلکسیونی از انواع ساعت های مچی و جیبی قابل مشاهده هستند. ساعت ‌هایی که برخی مربوط به اشخاص مشهور هستند و برخی کاربردهای خاصی داشته‌ اند مانند اولین ساعت کارت زنی.

از دیگر بخش‌های جالب این موزه می‌توان به تقویم‌های مهم از سراسر دنیا به همراه نمونه‌هایی از تقویم‌های ساده و باستانی، معرفی تقویم‌نویسان مشهور، اسطرلاب‌ها و ظروف سنجش زمان اشاره کرد. حتی جالب است که بدانید ماکت قدیمی‌ترین سند تاریخدار ایرانی یعنی کتیبه‌ی بیستون هم در این مکان وجود دارد.

Translate »