طاق بستان

272630434_10223362615708422_1708089747793915043_n

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

طاق بستان به معنی طاقی از سنگ مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های دورهٔ ساسانیِ که در شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده.

در زبان محلی طاق وسان هم می گن که سان به معنی سنگ بزرگه.

 

این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده و ارزش هنری و تاریخی زیادی داره. چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم چنین چند کتیبه به خط پهلوی کتیبه ای در آن کنده کاری شده. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردش گاهی روح فزا تبدیل کرده که از زمان های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده.و همچنین چمشه ی آب بسیار زیبا و دارای آب فراوان و سردی در قسمت غربی طاق قرار داره که دریاچه ی زیبایی رو تشکیل داده و پس از سراریز شدن به چم بشیر می ریزه.
 
 
طاق بستان که در کناردیگر جذابیت های تاریخی استان کرمانشاه به عنوان مقصد اصلی گردشگران تورمسافرتی به حساب می آید توانسته با عظمت و شکوه خود یکی از بزرگترین کنده کاری ها را در اختیار علاقه مندان قرار دهد. گذشته از جذابیت هایی که کنده کاری های طاق بستان در اختیار گردشگران توریک روزه ی طاق بستان قرار داده اند این منطقه خوش آب وهوا که جزو مناطق ییلاقی شهر کرمانشاه محسوب می شده است

 

Translate »