اهدای جایزه «پلی برفراز مرزها» به «قهرمان»؛ بیژن تهرانی: استفاده فرهادی از زبان سینما «بسیار استادانه» است

8d4d62cf-dd42-4433-b36f-0913cd668bed_w1597_n_r0_st

 

 

 

اهدای جایزه «پلی برفراز مرزها» به «قهرمان»؛ بیژن تهرانی: استفاده فرهادی از زبان سینما «بسیار استادانه» است


 اصغر فرهادی
اصغر فرهادی

جشنواره فیلم «پالم اسپرینگز» در ایالت کالیفرنیا که امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد، اسامی برندگان خود را اعلام کرد.

اصغر فرهادی، سینماگر ایرانی که نامی آشنا برای جشنواره فیلم پالم اسپرینگز است، با فیلم «قهرمان»، موفق به دریافت سه جایزه شد.

هیأت داوران «فیپرسی» جایزه بهترین فیلم‌نامه را به اصغر فرهادی، و جایزه بهترین بازیگر مرد را به امیر جدیدی داد.

در همین حال هیأت داوران هشت نفره جایزه «پلی برفراز مرزها» در جشنواره پالم اسپرینگز، جایزه امسال خود را به قهرمان اهدا کرد.

این رویداد مهم سینمایی قرار بود از ششم تا هفدهم ژانویه برگزار شود ولی به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به سویه جدید «امیکرون» لغو شد، و هیأت داوران فقط به انتشار اسامی برندگان بخش‌های مختلف اکتفا کرد.

بیژن تهرانی بنیانگذار و مدیر تارنمای «سینمای بدون مرز» که برگزارکننده این جایزه سالانه در جشنواره است، در گفت‌وگو با بهنود مکری درباره اهدای این جایزه به اصغر فرهادی توضیحانی داد.

. در ابتدا درباره این جایزه توضیح دهید؟

جایزه «پلی بر فراز مرزها» چهارده سال است که در هر دو جشنواره پالم اسپرینگز، یعنی جشنواره فیلم‌های بلند سینمایی، و جشنواره فیلم‌های کوتاه به اثری اهدا می‌شود که به نزدیکی مردم جهان، و فرهنگ‌های مختلف به هم کمک کند.

اکنون این جایزه جهانی شده است و در ده جشنواره بین المللی در آمریکا، آلمان، انگلستان و استرالیا عرضه می‌شود.

در جشنواره بین‌المللی پالم اسپرینگز قبلا بزرگانی همچون آندره وایدا، اسطوره سینمای لهستان، آری فولمن برنده گلدن گلوب و نامزد جایزه اسکار، امانوئله کاریالسه، برنده دو شیر طلای جشنواره ونیز، جایزه پلی بر فرار مرزها را دریافت کرده اند.

 

. درباره جایزه امسال توضیح‌ دهید، چه فیلم‌هایی نامزد بودند ؟

برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزان جشنواره هفت فیلم را نامزد جایزه پلی بر فراز مرزها کرده بودند، فیلم‌هایی چون «ترس» و «فرار» نمایندگان سینمای بلغارستان و دانمارک در اسکار، «اولین برف» از فنلاند، «ما که هستیم : تاریخچه نژادپرستی در آمریکا»، قهرمان از ایران و فرانسه، و سه فیلم دیگر که در این بخش نامزد شدند.

 

. هیأت داوران چه کسانی بودند ؟

هیأت داوران شامل دو مستندساز سرشناس آمریکایی، سوزان مورگن کوپر و مارسی گریوت، حسن قلی‌زاده مدیر فیلمبرداری و کارگردان از ایران، فیلمساز بزرگ اروپا بی اهل اسلوانیا جن سیتکویچ، فعال اجتماعی و هنرشناس امریکایی کیلی بجر، فیلمساز نامدار افغان الکا سادات، بامباجا بامبا، بازیگر امریکایی فیلم پلنگ سیاه و فیلم‌های بزرگ دیگر، و شخص من بود.

 

اصغر فرهادی
اصغر فرهادی

 

. چرا این جایزه به قهرمان​ اصغر فرهادی اهدا شد؟

هیأت داوران، فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی را با فاصله بسیار با فیلم‌های دیگر به‌عنوان برنده جایزه پلی بر فرار مرزها انتخاب کرد.

آن چه همه داوران را تحت تاثیر خود قرار داد، استفاده بسیار استادانه اصغر فرهادی از زبان سینما برای به تصویر کشیدن معضلی انسانی و جهانی است.

اصغر فرهادی در این فیلم‌ نیز به زندگی واقعی انسان‌ها می‌پردازد و اثری جاودانه و نفسگیر می‌سازد که می‌توان بارها به تماشایش نشست.

Translate »