The Borujerdi House -خانه بروجردی ها

268299105_1625347361190802_3541637197395862272_n

 

The Borujerdi House is a Qajar era historic house museum in Kashan, Iran. It was built in 1857 by architect Ustad Ali Maryam Kashani for the bride of Borujerdi, a wealthy merchant. The bride came from the affluent Tabâtabâei family, for whom the architect had built the nearby Tabâtabâei House several years earlier.
خانه بروجردی ها، معروف‌ترین و مهم‌ترین خانه تاریخی ایران و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کاشان است و به عنوان نماد معماری سنتی ایرانی از آن یاد می‌شود.
خانه بروجردی‌ها به عنوان یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده از دوره قاجار شناخته می‌شود و توسط سید حسن نطنزی (بروجردی)، یکی از بازرگانان نطنزی، در شهر کاشان ساخته شد. علی مریمی کاشانی، معمار چیره‌دست دوره قاجار، طراحی و ساخت این عمارت را بر عهده گرفت. خانه بروجردی‌ها یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی ایرانی است که در سراسر آن ظرافت‌ها و ویژگی‌های معماری ایرانی به چشم می‌خورد.
در طراحی این بنای عظیم، به طرح و نقش سنتی ایرانی اهمیت ویژه‌ای داده شده و تزئینات درونی با وسواس و ریزبینی قابل توجه‌ای کار شده است.
یکی از نکات جذاب و دیدنی خانه بروجردی‌ها، تماشای هنر و خلاقیت صنیع‌الملک و کمال‌الملک است. نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های موجود در این عمارت به دست این دو هنرمند نامدار ایرانی خلق و اجرا شده و از نظر اصول زیبایی‌شناسی به عنوان شاهکار هنر ایران شناخته می‌شود. جای‌جای این عمارت عظیم تاریخی، ذوق و هنر اصیل ایران‌زمین به چشم می‌خورد و یادآور فرهنگ، تمدن و تاریخ پرشکوه این مرز‌و‌بوم است.
credit:✍️ wikipedia,alibaba. ir
All rights to the photos belong to the photographers
Translate »