منوچهر نوذری

264828449_10223626852597649_666509362447161702_n

 

منوچهر نوذری
( زاده ۱۰ اردیبهشت ۱۳۱۵ قزوین — درگذشته ۱۶ آذر ۱۳۸۴ تهران) دوبلور، بازیگر، مجری و کارگردان
نوذری فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و از اولین گویندگان تاریخ دوبله در ایران بود. او از سال ۱۳۳۵ در رادیو نیز مشغول به‌کار شد و فعالیت خود در سینما را از سال ۱۳۳۸ به‌عنوان دستیار فنی آغاز کرد. اولین تجربه بازیگری او در سال ۱۳۴۱ با بازی در فیلم «لاله آتشین» به کارگردانی برادرش محمود نوذری و هوشنگ لطیف‌پور رقم خورد و با ساخت فیلم «ایواله» نخستین تجربه‌اش در کارگردانی را مقابل دوربین برد.
وی در دهه ۱۳۵۰ با مهاجرت به‌مصر فیلم «الو من گربه هستم» را ساخت.
فعالیت هنری او پس از انقلاب عمدتاً بر تلویزیون و رادیو متمرکز بود. از مشهورترین برنامه‌هایی که او در تلویزیون اجرا کرد می‌توان به «مسابقه هفته» و «تهران ساعت بیست» و همچنین مجموعه‌های داستانی «کوچه اقاقیا» و «باجناق ها» اشاره کرد. حضور او با اجرای چند نقش در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» و کارگردانی این برنامه از دیگر فعالیت‌هایش محسوب می‌شود.
در روزهای پایانی زندگی‌اش در بیمارستان اینگونه از او نقل شده:
من اولین کسی بودم که در تلویزیون ایران مقابل دوربین رفتم و گفتم نام جعبه‌ای که تصویر من را در آن می‌بینید تلویزیون است.
وی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۸۱ به‌صورت زنده در برنامه مهر در پاسخ به‌مجری برنامه که از او می‌پرسد بزرگترین دستاورد هنری شما چه بوده است، گفت خانم فائقه آتشین “گوگوش” که باعث شوکه شدن مجری معروف آن روز تلویزیون ایران شد و بلافاصله بدون اینکه چیزی بگوید بحث را به‌طور کلی عوض کرد و درباره پسرش ایرج از او پرسید.

 

 

Translate »