۱۵ مهر زادروز فریدون فرخزاد

244524501_10223285413781892_7885972177544192351_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۵ مهر زادروز فریدون فرخزاد

(زاده ۱۵ مهر ۱۳۱۷ تهران − درگذشته ۹ مرداد ۱۳۷۱ آلمان) شاعر، نویسنده، خواننده و مجری رادیوتلویزیون
فریدون فرخزاد، فرزند توران وزیری‌تبار و سرهنگ محمد فرخزاد و برادر فروغ و پوران فرخزاد بود.
او در دبستان رازی و دبیرستان دارالفنون درس خواند و سپس به آلمان رفت و در مونیخ، وین و برلین حقوق سیاسی‌ خواند و پایان‌نامه دکترایش را درباره تأثیر عقاید مارکس بر کلیسا و حکومت آلمان شرقی نوشت و از دانشگاه مونیخ فارغ‌التحصیل شد.
وی از نوجوانی به سرودن شعر علاقه داشت و در سال ۱۹۶۴ نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «فصل دیگر» انتشار داد که تحسین بعضی منتقدان معروف را برانگیخت. شاعر معروف آلمان «یوهانس بوبروفسکی» نیز پیشگفتاری برای «فصل دیگر» نوشت و جایزه ادبی شعر برلین را گرفت که اعطای آن با سخنرانی یوهانس بوبروفسکی همراه بود.
اشعار آلمانی فرخزاد نیز از سوی ناشران بزرگ آلمان به‌عنوان بهترین اشعار سال برنده جایزه شد و آثار او در ردیف ده شاعر و نویسنده سال چاپ شد. «فصل دیگر» در ردیف آثار گوته و شیللر قرار گرفت. شعر وی که درباره برلین بود نیز جایزه ادبیات برلین را گرفت.
او که چند سالی عضو آکادمی ادبیات جوانان مونیخ بود، درسال ۱۹۶۶ به رادیوتلویزیون این شهر نیز راه پیدا کرده. در رادیو سلسله برنامه‌هایی همراه با طنز و توأم با موسیقی خاورمیانه از جمله ایران تهیه می‌کرد و در تلویزیون مجموعه فیلم رنگی خیابان‌های آلپ را ساخت.
او در ۱۹۶۷ روی موزیک محلی (فولکلور) ایران، موزیک مدرن ساخت و با این موزیک به فستیوال موزیک اینسبورگ اتریش راه یافت که جایزه اول را هم دریافت کرد. در همان سال امتحان دانشگاه را هم داد و در رشته حقوق سیاسی با درجه دکترا (Ph.D) فارغ‌التحصیل شد. وی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی هم سخن می‌گفت.
او در بازگشت به ایران با ابتکار چندین برنامه تلویزیونی، از جمله برنامه موفق «میخک نقره‌ای» تعداد زیادی از هنرمندان را به مردم معرفی کرد که ستار، ابی، مرتضی، شهره و شهرام صولتی، لیلا فروهر، نوش آفرین و سلی از جمله آنهاست.
پس از انقلاب:
فرخزاد پس از انقلاب به دادگاه‌های اسلامی احضار شد و مدتی را در بازداشت به‌سر برد و سپس به پاریس و بعد به لس‌آنجلس مهاجرت کرد. او کتاب در نهایت جمله آغاز است عشق، را در این شهر منتشر کرد. وی درباره انتشار کتابش در لس‌آنجلس گفت: «این‌جا، شهر نیست، جنگل است. شوره‌زار است، کویر است، مرداب است و بوی تعفن آن جهان را پر کرده‌ است! شاید کتاب من نسیم معطری باشد به‌مشام جان‌های خسته از خیانت و جنایت! و خجالت می‌کشم که چاپ اول کتابم در لس‌آنجلس منتشر می‌شود.»
وی پس از ترک لس‌آنجلس ابتدا در شهر هامبورگ آلمان و سپس شهر بن، ساکن شد و به فعالیت‌های سیاسی پرداخت.
او درسال ۱۹۹۱ در فیلم دومش «وین را دوست دارم» نقش یک مرد مسلمان متدین را ایفا کرد و در همین سال برای شرکت در جشنواره فیلم استکهلم که فیلم «من وین را دوست دارم» را نمایش می‌داد به‌سوئد رفت. این فیلم در جشنواره استکهلم با استقبال زیادی هم از سوی سوئدی‌ها و هم ایرانی‌ها روبرو شد.
وی همچنین کنسرتهای زیادی در شهرهای گوناگون برگزار کرد و هم‌چنین به مدت چهارسال، برنامه‌های رادیویی «سلام همسایه‌ها» را که برای ایران پخش می‌شد، تهیه می‌کرد. آخرین کتاب شعر فرخزاد به‌نام «من از مردن خسته‌ام» بود.
جایزه‌ها:
جایزه شعر برلین در سال ۱۹۶۴ به اولین مجموعه شعر او به زبان آلمانی با عنوان «فصل دیگر» تعلق گرفت که با مقدمه یوهانس بوبروفسکی، از شاعران معروف آن روزگار منتشر شده بود. همچنین در سال ۱۹۶۷ جایزه اول جشنواره موسیقی اینسبورگ را برای یکی از ساخته‌های خود دریافت کرد.

ترور:

وی در ۵۴ سالگی در خانه‌اش در شهر بن به‌طرز فجیعی به‌قتل رسید.

هفتصد مارک قرض بانکی، چند ماه اجاره عقب‌مانده و خاک‌سپاری غریبانه‌اش در غربت و انزوا، سرانجام این هنرمند پرآوازه‌ بود.

مرگ او را به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای

نسبت دادند.

Translate »