استاد مجید درخشانی

582718_455259377828548_1388055405_n

۲۲ شهریور زادروز مجید درخشانی

( زاده ۲۲ شهریور ۱۳۳۵ سنگسر سمنان ) آهنگساز و نوارنده تار
درخشانی فراگیری موسیقی را از دوران نوجوانی آغاز کرد و با قبولی در رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به‌جمع کسانی پیوست که موسیقی را به شکلی جدی دنبال کردند.
وی همزمان با تحصیل در دانشگاه به فراگیری موسیقی نزد محمدرضا لطفی در دانشگاه و خارج از آن در قالب آموختن ردیف “تار و سه‌تار” پرداخت.
در سال ۱۳۵۵ به عضویت در گروه شیدا در آمد و در تولید و خلق مجموعه آلبوم‌های چاووش مشارکت داشت و نیز عضو مؤسس کانون چاووش شد. او در گفتگویی اختصاصی با وب‌سایت «شجریانی‌ها» اعلام کرده‌است به آهنگسازی بیشتر از نوازندگی علاقه دارد. هر چند که استاد سابق‌ وی، محمدرضا لطفی او را به امر تکنوازی دعوت میکرد، اما به‌سمت آهنگسازی کشش دارد. وی در سال ۱۳۸۹ آلبوم چاووشی را با صدا و شعر زنده‌یاد اخوان‌ثالث آهنگسازی کرد که توسط نشر زمستان منتشر شده است. او در مهرماه سال ۱۳۹۱ با همراهی گروه خورشید، آلبوم لحظه ناب را در دستگاه‌های همایون و ماهور با خوانندگی حسین رضا اسدی منتشر کرد. درخشانی پس از گروه خورشید، گروه ماه‌بانو را بنیانگذاری کرده است.
انتشار آلبوم‌های بچه‌ها بهار “با حسین علیزاده” و آلبوم قاصدک “با صدای اخوان‌ثالث” از تلاش‌های مستقل او در دهه شصت بود.
پس از آن وی به آلمان رفت و در آنجا به مدت بیست سال اقامت داشت و در راه‌اندازی کانون موسیقی نوا و برقراری کنسرت‌ها و سمینارهای سالانه مرتبط با موسیقی ایرانی و انتشار آلبوم‌هایی چون نسیم صبحدم، گمگشته، نی‌ریز و … در این کشور تلاش‌هایی جدی صرف کرد.
اوج کار وی همکاری با محمدرضا شجریان، انتشار آلبوم در خیال بود که همزمان با آن آلبوم بیکران را هم به بازار موسیقی عرضه کرد.
او در اوایل دهه هشتاد به ایران بازگشت و آلبوم هایی چون «من طربم» و «یبدار دلان» را انتشار داد.
شکل‌دهی به گروه ۳۰ نفره خورشید در سال ۱۳۸۴ و برگزاری ۱۵ کنسرت در تهران و شهرستانها و نیز در چین و فرانسه از دیگر تلاشهای درخشانی بود.
انتشار آلبوم فصل باران با صدای علیرضا قربانی “بهار ۱۳۸۵” و همکاری با گروه آوا و اجرای کنسرت در یونسکو و نیز تالار بزرگ کشور و همزمان انتشار آلبوم «غوغای عشقبازان» به‌عنوان نوازنده تار از آخرین کارهای درخشانی به‌شمار می‌رود.
درخشانی در آزمون آواز استاد شجریان هم به‌عنوان همنواز تار، هنرآموزان را همراهی می‌کرد.
وی در تابستان ۱۳۸۶ نیز به‌همراه گروهش و نیز دو گروه از تاجیکستان و افغانستان در یونسکو به مناسبت هشتصدمین زادروز مولانا کنسرت‌هایی را در پاریس اجرا کرد.
وی بعد از سالها سکوت بانوان در عرصه موسیقی که یا اجازه خواندن نداشتند یا به صورت همخوان حضور پیدا می‌کردند، اولین آهنگسازی بود که موجب شد بانوان به صورت تکخوان در صحنه موسیقی ظاهر شوند که با استقبال بی‌نظیری روبرو شد و به‌دیگر آهنگسازان و همینطور خوانندگان زن این جسارت داده شد که صدای بانوان را به‌گوش مخاطبانشان برسانند.
یکی دیگر از آثار مجید درخشانی آلبوم موسیقی “خروش” به خوانندگی” مجتبی عسگری” در شهریور ۱۳۹۵ منتشر شد.
Translate »