جام دوستی ایرانیان کالیفرنیا ۳۳ ساله شد

soccer-football-wallpapers4-768x480

 

 

 

در آخرین ماه تابستان هر سال، سه نسل از فوتبالیست‌های ایرانی حاضر در آمریکا در مسابقات جام‌ دوستی ایرانیان حضور پیدا می کنند. این مسابقات که قدمتی برابر با حضور مهاجران ایرانی پس از انقلاب در آمریکا دارد، در میان علاقمندان فوتبال محبوب و پرطرفدار است.

در تعطیلات نخستین آخر هفته ماه سپتامبر، که در آمریکا «روز کارگر» نام گرفته است، صدها بازیکن فوتبال در رده‌های مختلف، از جوانان تا بالای ۶۰ سال، از سراسر ایالات متحده در جنوب کالیفرنیا دور هم جمع می‌شوند و جام دوستی را برگزار می‌‌کنند.

مسابقات جام دوستی در سال ۱۹۸۷ به همت برادران یحیی پور آغاز شد. چند سال پس از آن، بر تعداد متقاضیان و‌ تیم های شرکت کننده افزوده شد و سیامک‌ رحمانی، یکی از علاقمندان فوتبال، ‌مسئولیت هماهنگی جام‌ را بر عهده گرفت. اما پس از یک دهه برگزاری، این تورنمنت به تشکیلات بزرگ تری نیاز داشت. به این ترتیب از سال ۲۰۰۳ حسین زمان مدیریت این بازی ها را بر عهده گرفت و‌ از آن پس، این رقابت ها هر سال در چندین رده سنی برگزار شده است.

جام دوستی که قدیمی ترین مسابقات فوتبال پیشکسوتان در ایالت کالیفرنیا است، از سوی شهرداری ارواین در منطقه اورنج کانتی کالیفرنیا به عنوان یک جشنواره معتبر ورزشی در روز کارگر معرفی شده است، و به همین دلیل زمین های فوتبال مجموعه تازه تاسیس پارک بزرگ ارواین به این مسابقات اختصاص داده شده اند. علاوه بر این، تورنمنت امسال با حضور تیم هایی از دیگر ملیت ها، از جمله ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، و‌ کوبا چهره ای بین المللی به خود گرفت.

جام دوستی که پس از سال ها همچنان ایرانیان پر شور و شوق را از ایالت های دور و‌ نزدیک به کالیفرنیا فرا می خواند و‌ علاقمندان فوتبال از مهاجران دیگرکشورها را کنار هم جمع می کند، بر پایه دوستی هایی بنا نهاده شده که ریشه در ورزش دارد.

برگزار کنندگان این جام به دنبال توسعه کمی و‌ کیفی این تورنمنت هستند. ثبت نام از اعضای نزدیک به پنجاه تیم، تقسیم تیم ها در رده های سنی مختلف، بازبینی کارت های شناسایی بیش از ۱۵۰۰ بازیکن و تطابق با رده سنی ثبت نام شده، ارائه تسهیلات اقامتی برای اعضای تیم هایی که از ایالت های دوردست خود را به کالیفرنیا می رسانند، هماهنگی و به خدمت گرفتن داوران دارای کارت معتبر از کمیته داوران ایالتی، انتظامات، مراقبت‌های پزشکی و ‌اورژانسی، گوشه ای از تلاش برگزارکنندگان این رقابت ها است.

چهره های نامدار فوتبال ایران، از حسینعلی کلانی، مسعود مژدهی، محمد بیاتی، اسماعیل حاجی رحیمی پور، غلام وفاخواه، محمود ابراهیم زاده، هدایت شعاع غفاری، آرش نوآموز، محمدرضا زادمهر، محمود خاکپور، خداداد عزیزی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا، امید نمازی، داریوش یزدانی، و‌ برخی از دیگر ستارگان فوتبال ایران در ادوار مختلف در این جام‌ شرکت کرده اند.

در این دوره تیم خوزستان که از هادی عقیلی، کاپیتان سابق تیم ‌ملی، بهشاد یاورزاده بازیکن سابق استقلال، محمود هوشیارنژاد و‌ چند تن دیگر از بازیکنان باشگاهی ایران سود می برد، در رده بالای ۳۰ سال به قهرمانی رسید.

در رده بالای ۴۵ سال، تیم سینا با حضور مجید صالح، بازیکن و مربی سابق سایپا، ویگن زینعلی بازیکن سابق آرارات و دارایی، و‌ مهران ملک آرا جام قهرمانی را از شهردار ارواین دریافت کرد.

جام دوستی ایرانیان در جنوب کالیفرنیا با قدمتی بیش از سه دهه به نشانی از فرهنگ و ورزش ایران در آمریکا تبدیل شده که مهاجران نسل اول را به نسل های بعد پیوند می زند.

Translate »