انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات ۱۴۰۰ – نگاه هنرمندان ایرانی ساکن لس آنجلس به انتخابات

behnood-election-1400-2

هنرمندان ایرانی ساکن لس آنجلس

 

 

در حالی که تنها چند هفته به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی است، بسیاری از هنرمندان داخل ایران می‌گویند که این‌ بار اهالی فرهنگ و هنر حضور چشمگیری ‌در این عرصه نخواهند داشت و در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

همزمان، بسیاری از هنرمندان ایرانی خارج از کشور نیز که در دوره‌های گذشته اعتقادی به شرکت در انتخابات نداشتند، این بار هم به صورت جدی‌تری خواستار تحریم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند.

به عقیده این هنرمندان ایرانی که در طول چهار دهه گذشته و به دلایل متفاوتی مجبور به ترک زادگاه خود شده‌اند، انتخابات در جمهوری اسلامی بی‌معنا است و هیچ تأثیری در زندگی مردم و شرایط کشور نخواهد داشت.

لس آنجلس یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایرانی‌نشین خارج از کشور محسوب می‌شود و بسیاری از هنرمندان ایرانی که یا پس از پیروزی انقلاب مهاجرت کردند، ‌‌یا در سال‌های اخیر از کشور خارج شدند، در این منطقه زندگی می‌کنند.

 

مرتضی برجسته

مرتضی برجسته، خواننده ایرانی، در گفت‌وگو با صدای آمریکا می‌گوید که رأی در قانون جمهوری اسلامی معنا و مفهومی ندارد، زیرا تمامی تصمیم‌ها را فقط یک نفر می‌گیرد.

به گفته مرتضی برجسته، روسای جمهوری ایران فقط «مترسک»‌هایی هستند که تقصیرها را گردن آنها می‌اندازند، تا از بار گناهان «بزرگترها» کاسته شود.

این هنرمند ایرانی با اشاره به رد صلاحیت نامزدهایی مانند محمود احمدی نژاد که هشت سال رئیس جمهوری ایران بود، می‌گوید که این افراد نه تنها اعتباری در میان مردم ندارند، بلکه خود حکومت نیز صلاحیت آنها را تأیید نمی‌کند.

مرتضی برجسته می‌گوید که با توجه به شرایط کنونی، مردم باید انتخابات را تحریم کنند و در منزل بماند، تا جهانیان دریابند که این حکومت محبوبیتی در میان ایرانیان ندارد.

او در ادامه به سلبریتی‌ها و هنرمندان می‌گوید که آثار و دستاوردهای آنها زمانی ارزشمند است که در خدمت جامعه باشد، و تأکید می‌کند که اگر نمی‌خواهند مردم را همراهی کنند، حداقل در مقابل آنها قرار نگیرند و مردم را به شرکت در این‌ انتخابات تشویق نکنند.

مری آپیک

مری آپیک بازیگر، کارگردان، و تهیه‌کننده ایرانی، در گفت‌وگو با صدای آمریکا می‌گوید که نامزدهای کنونی نیز بخشی از این حکومت هستند، و او امیدی به ایجاد هیچ تغییر خاص و دگرگونی عمده‌ای ندارد.

او در ادامه می‌افزاید که این حکومت فرد مورد نظر خود را از پیش انتخاب کرده است، و شرکت مردم در انتخابات تأثیری در نتیجه نهایی نخواهد داشت.

مری آپیک درباره وضعیت سینمای ایران می‌گوید که علی‌رغم کوشش سینماگران ایرانی، وضعیت سینما نیز بدتر شده است، و او به صورت مشخص درباره جایگاه زنان ایرانی در این‌ رشته هنری بسیار نگران است.

او می‌گوید که سینماگران ایرانی به دلایل مختلف حتی امکان به تصویر کشیدن زندگی عادی مردم را هم ندارند، ‌و محدودیت‌های زیادی برای دختران و زنان وجود دارد.

این هنرمند ایرانی به ناهنجاری‌ها، مشکلات، و اوضاع نابسامانی اشاره می‌کند که نتیجه بیش از چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی است، و نتیجه می‌گیرد که با تغییر دولت‌ها این‌شرایط تغییر نمی‌کند، بلکه باید حکومتی دموکراتیک اداره امور را در دست گیرد.

مری آپیک با تأکید بر اهمیت نقش هنرمندان در جامعه، می‌گوید که او‌ در تمامی سالها تلاش کرده است تا در فعالیت‌های خود در زمینه‌های گوناگون صدای مردم ایران باشد.

حمید طالب‌زاده

حمید طالب‌زاده، خواننده ایرانی، در گفت‌وگو با صدای آمریکا می‌گوید که هیچ تفاوتی ندارد که چه فردی رئیس جمهوری شود، چون او عملا در مملکت هیچ کاره است، و فرقی ندارد که کدام یک از نامزدهای کنونی برنده انتخابات اعلام شود.

او در ادامه می‌افزاید که آخرین بار در سال هشتاد و هشت رأی داد، اندکی بعد پشیمان شد، و تصمیم گرفت که هرگز در هیچ انتخابات جمهوری اسلامی شرکت نکند.

این هنرمند ایرانی می‌گوید که شرکت در انتخابات یعنی توهین به مردم، پویا بختیاری‌ها، مادران داغدار، و بازماندگان قربانیان هواپیمای اوکراینی که عزیزان خود را از دست داده‌اند.

حمید طالب‌زاده‌ با اشاره به این که حکومت در برخی از موارد و بنا بر مصالح خود، آزادی‌هایی را در فضای هنری به وجود می‌آورد، تأکید می‌کند که این آزادی‌ها زودگذر است، و در نهایت همه چیز دوباره محدود خواهد شد.

حمید طالب‌زا‌ده با تأکید بر این که اکثر هنرمندان ایرانی داخل کشور با این حکومت همراه نیستند، می‌گوید که آنها به دلایل امنیتی مجبور به سکوت هستند، و نمی‌توانند مخالفت خود را به صورت علنی بیان کنند.

او در ادامه می‌افزاید که هنرمندانی که وابسته نظام هستند و از شرایط کنونی به نفع خو‌د استفاده می‌کنند باید تکلیفشان را روشن کنند: یا باید با مردم باشند، و یا با حکومت.

حمید طالب‌زاده می‌گوید، هنرمندانی که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات می‌کنند، عملا به مردم پشت می‌کنند و شریک‌ جنایات حکومت هستند.

شادی امینی

شادی امینی، خواننده ایرانی، در گفت‌و‌گو‌ با صدای آمریکا می‌گوید که در این سال‌ها مشخص شده است که نمی‌توان به سخنان و وعده‌های نامزدهای انتخاباتی حساب کرد،‌ و در نهایت برنامه کلی جمهوری اسلامی، اجرای اهداف و دستورات رهبری است.

به گفته شادی امینی برای همه روشن‌ است که رئیس جمهوری در ایران فقط یک کارگزار و فرمانبردار است، وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فقط برای گرم کردن بازار انتخابات است، و‌ پس از انتخابات تمامی این وعده‌ها فراموش خواهد شد.

این خواننده ایرانی با اشاره به این که فرهنگ و هنر هیچ اهمیتی برای جمهوری اسلامی ندارد، می‌گوید که برخورد این حکومت با هنرمندان محبوب، و نوع برنامه‌هایی که در ایران اجرا می‌شوند، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی دغدغه فرهنگ و هنر ندارد.

به گفته شادی امینی، هیچ امیدی به تغییر شرایط هنری، و زندگی هنرمندان وجود ندارد، و این انتخابات تأثیری بر شرایط کنونی نخواهد گذاشت.

شادی امینی می‌گوید که در هشت سال گذشته هیچ گشایشی در جایگاه زنان در عرصه‌های مختلفی مانند موسیقی، یا ورزش ایجاد نشده است.

به گفته او، در دوران حسن روحانی تعداد زیادی از خواننده‌های زن ایرانی، از جمله تعدادی از دوستانش به دلیل فعالیت‌های هنری بازداشت شده‌اند، زندان رفتند، و تعدادی هم مجبور به خروج از کشور شدند.

به عقیده این هنرمند ایرانی، هیچ دولتی در جمهوری اسلامی توانایی، و حتی عزم لازم را جهت بازکردن فضا برای فعالیت بیشتر هنرمندان و زنان ندارد، و همه باید در چهارچوب‌های مشخص نظام حرکت کنند.

شادی امینی می‌گوید که بسیاری از هنرمندان یا سلبریتی‌های حکومتی نیز این بار سکوت کرده‌اند و این‌ نشان می‌دهد که عدم شرکت در انتخابات بسیار جدی است.

او در ادامه می‌گوید که این افراد که شاید برخی از آنها برای مشارکت در انتخابات گذشته حسن نیت هم داشتند، این‌ بار می‌دانند که شرکت در انتخابات نتیجه‌ای ندارد، و در عین حال می‌دانند که مردم دیگر به حرف‌های آنها گوش نمی‌کنند، و کنار نشسته‌اند.

Translate »