مزرعه لاله – روستای کندر

189652366_10157669057882693_399336307360207645_n

 

مزرعه لاله – روستای کندر

وقتی به کندر برسید، دشت لاله‌ها را در غرب روستا، در جایی که دشت، حریر رنگارنگ خود را بر دامان کوه پهن کرده است، جستجو کنید. اگر برایتان سوال است که کی و چرا این دشت شکل گرفته است، بهتر است بدانید که داستان دشت لاله از همکاری مردمان روستا و علاقه‌مندان به گل و گیاه آغاز می‌شود که تصمیم می‌گیرند با کاشت فرشی از لاله‌ها، زیبایی روستای خود را دو چندان کنند.

البته ناگفته نماند که در گذشته، مردمان این منطقه به کاشت لاله می‌پرداختند. طراح این باغ فردی به نام «پهلوانی» است که با جان و دل و عشق به طبیعت، این دشت را طراحی کرده است و با کمک سرمایه خصوصی فردی به نام «مصطفی» و گروهی به نام «گل الف» آن را به ثمر نشانده‌اند. در کنار برپایی جشنواره‌ی لاله‌ها، از اهداف دیگر این مجموعه؛ تکثیر پیاز انواع لاله، ترویج آن برای جلوگیری از واردات، صادرات لاله و کشت گیاهان دارویی بومی کوه‌های کندر است.

در این دشت که بر دامنه‌ی کوهی مشرف بر روستا جا خوش کرده و از دور چشم‌نوازی می‌کند، برای اولین بار دو میلیون و ۱۰۰ هزار پیاز لاله آلیوم و سنبل در ۳۰ نوع واریته لاله در مساحتی حدود سه‌و‌نیم هکتار در عرصه‌ی طبیعی کشت شده‌اند. ۲۰ هزار متر مربع از این عرصه به‌صورت فشرده و ۱۵ هزار متر مربع به‌صورت پراکنده در سه نوع پیاز پیش رس، میان رس و دیررس کشت شده است.

بد نیست بدانید که قدمت برپایی جشنواره‌ی گل لاله در فصل بهار در استان البرز و شهرستان کرج به ۴۰ سال می‌رسد که در پارک چمران و گچسر نیز این جشنواره برگزار می‌شود

دشت لاله‌های کندر که برای اولین بار در بهار ۱۳۹۹ چهره‌ رویایی خود را در دامان طبیعت زیبا ‌و بهاری منطقه گستراند، در روستای کندر در بخش آسارا، از توابع استان البرز قرار دارد. این روستا در ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در هفت کیلومتری جاده‌ی کرج–چالوس واقع است

 

چگونه به دشت لاله‌های کندر برویم؟

 

برای رسیدن به دشت باید خودتان را به روستای کندر در استان البرز بروید. این دشت در ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در هفت کیلومتری جاده‌ی کرج به چالوس قرار دارد. این روستا دو جاده دارد؛ جاده‌ی قدیمی که بالاتر از روستای پورکان واقع است و بخشی از آن خاکی است و جاده‌ی جدید در ابتدای جاده‌ی چالوس و یک کیلومتر بعد از تونل و پل بیلقان قرار دارد که کاملاً آسفالت است.

دشت لاله در تمامی روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب پذیرای علاقه‌مندان است. نکته قابل‌توجه مدت زمان هر سانس بازدید دو ساعت و ۱۵ دقیقه تعیین شده است؛ ازاین‌رو، بازدیدکنندگان باید در زمان تهیه بلیط به زمان و تاریخ انتخابی برای بازدید دقت کنند.

حالا که تا روستای کندر رفته‌اید و از دشت لاله‌های آن دیدن کرده‌اید، سری هم به خود روستا و اهالی مهربان آن بزنید و با این مکان آشنا شوید.

در اطراف تهران، روستاهای ییلاقی و خوش آب‌وهوای بسیاری وجود دارد که مقصدی عالی برای سپری کردن تعطیلاتی خاطره‌انگیز هستند. روستای کُندر از جمله این مکان‌ها است که در ۲۲ کیلومتری شمال شرقی کرج و هفت کیلومتری جاده کرج-چالوس قرار دارد.

روستای زیبا و تماشایی کندر دارای طبیعت بکر، سرسبز و جاذبه‌های متعدد است. دشت لاله‌های کندر معروف‌ترین جاذبه این روستا محسوب می‌شود که در فصل بهار میزبان لاله‌های رنگارنگ و پذیرای گردشگران بسیاری است. آبشار، چشمه‌ها، قلل، ارتفاعات و امامزاده از دیگر دیدنی‌های روستای کندر هستند

.

Translate »