«قاتل» دانشجوی ایرانی در آمریکا پس از ۳۸ سال دستگیر شد

firozeh-dehghanpour

قاتل دانشجوی ایرانی در آمریکا پس از ۳۸ سال دستگیر شد

 

پلیس آمریکا فردی که را که گفته می‌شود یک دانشجوی ایرانی را در سال ۱۹۸۳ به قتل رساند، پس از ۳۸ سال دستگیر کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس می‌گوید «باد لیروی کریستنسن»، ۶۷ ساله که یک آزارگر جنسی است، این دختر ایرانی به نام «فیروزه دهقانپور» را که در چهارچوب برنامه تبادل دانشجو، در دانشگاه نبراسکا در اوماها تحصیل می‌کرد، «کشت».

این فرد که به اتهام قتل درجه یک در انتظار استرداد از نبراسکا به آیووا و محاکمه شدن در آن ایالت است، در جلسه دادگاه به صدور حکم استرداد خود اعتراضی نکرد.

ماهیگیران محلی در ۱۴ اوت ۱۹۸۳ جسد فیروزه دهقانپور را که در اواسط بیست سالگی بود، زیر پلی در شمال «کانسیل بلافز» در ایالت آیووا پیدا کردند، و پس از کالبدشکافی مشخص شد که این دختر جوان به دلیل خونریزی‌های ناشی از جراحت و بریدگی جان‌ سپرده است.

تصور مقامات در آن زمان این بود که فیروزه توسط فردی که او را می‌شناخت، در مکان دیگری به قتل رسیده است.

با این فرضیه بود که پلیس به بازجویی از آشنایان فیروزه دهقانپور، و انگشت‌نگاری و نمونه‌برداری از بیش از یک‌صد دانشجوی خاورمیانه‌ای‌تبار دانشگاه نبراسکا پرداخت، ولی آن تحقیقات یک ماهه سرانجامی نداشت.

البته تئوری دیگری نیز وجود داشت، و برخی گمان می‌کردند که به دلیل شرایط خاصی که میان ایران و آمریکا وجود داشت، شاید فیروزه به دلیل ملیتش، قربانی نفرت نژادی شده است.

پس از توقف تحقیقات، پرونده قتل فیروز دهقانپور به سایر پرونده‌های ناتمام بایگانی اداره پلیس منتقل شد.

اما گروهبان جیم دوتی، از کلانتری شهرستان پوتاواتامی، پس از تماس سال گذشته استیو مارتین، دوست فیروزه، پرونده قتل را بازگشایی کرد.

استیو مارتین که در حال حاضر ساکن ایالت نوادا است، در آن هنگام در رشته بازرگانی در دانشگاه نبراسکا تحصیل می‌کرد.

او در نزدیک به سه دهه گذشته، با مقامات پلیس مناطق اوماها در نبراسکا و کانسیل بلافز در آیووا در تماس بود، و درباره روند تحقیقات پرس و جو می‌کرد.

گروهبان جیم دوتی که پرونده قتل را بازگشایی کرد، جهارشنبه با اشاره به اسناد و شواهد گذشته، و تطبیق آنها با مشخصات و «دی‌ان‌ای» باد لیروی کریستنسن که سال‌ها بعد وارد سیستم شده است، او را مظنون اصلی قتل معرفی کرد.

نام باد لیروی کریستنسن با داشتن حداقل سه محکومیت جنسی، به صورت مادام‌العمر در فهرست مجرمان جنسی ایالت نبراسکا ثبت شده است.

به گفته استیو مارتین ۶۲ ساله، دوست فیروزه، او از دستگیری کریستنسن متعجب شده است؛ چرا که هرگز نامش را نشنیده بود.

استیو مارتین با ابراز خرسندی از این که «سرانجام قاتل فیروزه» دستگیر شده است، از تلاش خود برای جلب موافقت دانشگاه نبراسکا برای اعطای مدرک افتخاری به این دانشجوی ایرانی سخن گفت.

Translate »