بدالوهاب شهیدی هنرمند نامدار موسیقی ایران در ۹۹ سالگی درگذشت

5343130

عبدالوهاب شهیدی خواننده، نوازنده، آهنگساز نامدار و از چهره‌های پیشکسوت موسیقی ایران به دلیل عارضه قلبی درگذشت؛ او هنگام مرگ ۹۹ سال داشت.

به گزارش سایت‌های خبری داخلی ایران، عبدالوهاب شهیدی پس از دریافت واکسن کرونا، دچار ناراحتی قلبی شد، و چهار روز بعد در بیمارستان درگذشت.

عبدالوهاب شهیدی در حالی چشم از جهان فروبست که پس از انقلاب ایران، به دلیل همکاری با حکومت گذشته، از عرصه موسیقی کنار گذاشته شد، و عملا در چهار دهه اخیر فعالیت‌ هنری نداشت.

عبدالوهاب شهیدی در سال ۱۳۰۱ در «میمه» اصفهان متولد شد. او از دهه بیست خورشیدی فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور، و عود آغاز کرد. این هنرمند با حضور در دهها برنامه رادیویی «گل‌ها» و اجرای قطعات متنوع موسیقی کلاسیک ایرانی یا سنتی در تلویزیون ملی ایران به شهرت زیادی رسید.

او در صدها کنسرت و برنامه فرهنگی، از جمله جشن‌های هنر شیراز به هنرنمایی پرداخت، و اجراهایی نیز در خارج از ایران داشت.

عبدالوهاب شهیدی در طول سال‌ها حضور درخشان در عرصه موسیقی با اساتیدی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، علی اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌‌الله بدیعی، حسن‌ ناهید، و محمد اسماعیلی همکاری کرد.

او اجرای آوازهای محلی را نیز در کارنامه دارد که از آن جمله می‌توان به زندگی، یار بی‌وفا، و آی سوزه اشاره کرد.

عبدالوهاب شهیدی قطعات قدیمی معروفی مانند آثار عارف قزوینی را نیز اجرا کرده است که از میان آنها می‌توان به تصنیف‌های «گریه را به مستی بهانه کردم» و «گریه کن» اشاره کرد.

Abdolvahab Shahidi
عبدالوهاب شهیدی

در دهه‌های اخیر بسیاری از هنرمندان مطرح ایرانی مانند محمدرضا شجریان، یا هوشنگ ابتهاج ضمن ستایش از عبدالوهاب شهیدی، از خدمات و دستاوردهای او در عرصه موسیقی ایران تجلیل کردند.

به گفته موسسه هنرمندان پیشکسوت، پیکر عبدالوهاب شهیدی چهارشنبه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود.

Translate »