آیا طب سنتی چین زندگی شما را بهبود می‌بخشد؟

images_826365

آیا طب سنتی چین زندگی شما را بهبود می‌بخشد؟

در این شماره به سایر فواید طب سنتی چین و هم چنین تاثیر آن در پاندمی ویروس کرونا می پردازیم

طب سوزنی الکتریکی

در این روش نقاط خاصی که در روش طب سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند به وسیله یک ابزار الکتریکی به آرامی تحریک می‌شوند. این عمل باعث تحریک ترشح انتقال دهنده های عصبی، مواد ضد التهابی و حتی سروتونین (هورمون ایجاد کننده حالت شادی) می‌شود. این روش که توسط بسیاری از پزشکان استفاده شده است، موجب نتایج اثربخش در درمان بسیاری از بیماری ها مانند پوسیدگی شبکیه چشم (Macular Degeneration)، فلج بلز(فلج عضلات صورت)، سندرم تونل کارپال (که با درد مچ دست همراه است)، ریکاوری بعد از سکته مغزی و همچنین درد های ارتوپدی مربوط به گردن، شانه، زانو، و کمر شده است.

رژیم غذایی

دریافت مایعات کافی به عنوان یک اصل نیازمند داشتن یک رژیم غذایی کامل است. تامین آب بدن تنها از طریق نوشیدن آب نیست بلکه یک رژیم غذایی شامل مصرف غذا های گرم و مرطوب که هضم آسانی هم داشته باشند نیز این امر را محقق می‌کند. به عنوان مثال می‌توان Pho ویتنامی را نام برد که یک سوپ تهیه شده بر پایه برنج است. از خوردن غذا های کم آب و نوشیدنی هایی نظیر الکل، کافئین و نوشابه های حاوی کربنات پرهیز کنید. التهاب و افزایش خلط در بدن با دریافت مواد غذایی گوناکون مانند لبنیات، گلوتن و غذا های پر ادویه ارتباط دارد. بدن ما یک توازن میان زمان غذا خوردن و غذا نخوردن برقرار کرده است. بنابراین از غذا خوردن در فواصل میان وعده های اصلی پرهیز کنید تا با این کار هم دستگاه هاضمه شما استراحت کند و هم سلامت بدن شما به خطر نیفتد.

طب سنتی چینی

طب سنتی چین و پاندمی ویروس کرونا

در شرایطی که به دلیل پاندمی ویروس COVID-19 ایجاد شده است، طب چینی نیز کاربرد های گوناگونی از جنبه های مختلف داشته است. علاوه بر شستن دست ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، طب چینی راهکار منحصر به فردی برای مبارزه با بیماری ها از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن دارد؛ به گونه ای که بدن، خود توانایی مبارزه با بیماری ها را داشته باشد. در جامعه ما، فاکتور های شایع دخیل در ضعیف شدن سیستم ایمنی، که البته تنها محدود به این موارد نمی‌شود، عمدتا شامل بد بودن کیفیت خواب، افزایش استرس، کار بیش از حد، رژیم های خلط آور و افزایش سطح التهاب هستند. این فاکتور ها ظرفیت بدن ما را برای مبارزه با میکروب های بیماری زا کم می‌کنند.
به عقیده بسیاری از جمعیت شناسان، همه ما روزی با این ویروس برخورد خواهیم کرد. آنچه که ما را از همدیگر متمایز خواهد کرد توانایی بدن ما در مبارزه با ویروس است. روش های طب سوزنی موجود موجب آزاد شدن نوعی از سلول های سیستم ایمنی به نام “سلول های قاتل طبیعی” می‌شود که در مبارزه با بیماری به بدن کمک می‌کنند.

دکتر کیان معصومی

Cai Y, Zhang CS, Liu S, et al. Electroacupuncture for Poststroke Spasticity: A Systematic Review and Meta-Analysis. Arch Phys Med Rehabil. 2017;98(12):2578-2589.e4. doi:10.1016/j.apmr.2017.03.023

Translate »