سالروز تولد آقای سینمای ایران ( قیصر ، رضا موتوری ، ممل امریکأی ، داش اکل ) مبارک بهروز وثوقی

159067323_142762517725755_949769641360611166_n
سالروز تولد آقای سینمای ایران ( قیصر ، رضا موتوری ، ممل امریکأی ، داش اکل ) مبارک
بهروز وثوقی بدون شک محبوب‌ترین هنرپیشه مرد سینمای ایران است
بهروز وثوقی ستایش‌شده‌ترین و به عقیده بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان (مانند عباس کیارستمی، خسرو شکیبایی، پرویز فنی‌زاده، پرویز پرستویی، داریوش اقبالی، بهمن قبادی، مهدی هاشمی، فاطمه معتمدآریا، پژمان بازغی، حامد بهداد، سعید راد و…) بهترین بازیگر تاریخ سینمای ایران است.
خسرو شکیبایی، بهمن قبادی و عباس کیارستمی از بهروز وثوقی بارها به عنوان کسی که دیدن فیلمهایش آنها را به سینما علاقه‌مند کرده است یاد کرده‌اند.
شخصی به نام مسعود صمدی در سال ۱۳۳۴در ۱۸سالگی بهروز وثوقی را کشف کرد. بازی در نقش‌های متفاوت و شخصیت‌های به یادماندنی سینمای ایران مانند مردی که قاتلش را کشت، داش آکل، سید در گوزن‌ها، مجید ظروف چی در سوته دلان، ممل آمریکایی، زائر محمد (شیر محمد) در تنگسیر، رضا موتوری، ابی نسیه در کندو، دکتر رستگار در سازش، سرهنگ نصرالله در کاروان‌ها و… وی را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران کرده ‌است.
استعداد خدادادی و علاقه و پشتکار فراوان بزرگترین سرمایه وی در این راه به عقیده خودش است. اولین فیلم سینمایی اش صد کیلو داماد ۱۳۴۰به کارگردانی عباس شباویز بود. از مشهورترین نقش‌های بهروز وثوقی نقش قیصر در فیلم قیصر به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۴۸بود. جوان اول آن سالهای سینمای ایران در بسیاری از فیلم‌های ایرانی به هنرنمایی پرداخته‌است که از جمله فیلمهای بهروز وثوقی می‌توان به بازی هنرمندانه او در فیلم سوته‌دلان که از دسته فیلم‌های هنری و ماندگار در تاریخ سینمای ایران نیز هستند اشاره کرد ضمن اینکه آثار دیگری چون (کندو، داش اکل، خاک، بلوچ، تنگسیر، همسفر، ممل آمریکایی، رضا موتوری، نفرین، ماه عسل، دشنه، طوقی، گوزنها، سازش، کاروان‌ها، ملکوت، سوته دلان، گرگ بیزار، فرار از تله، پنجره، زرین و ترور در بورلی هیلز) جزو آثار به جا مانده از وی است.
بهروز وثوقی پس از آن به آمریکا رفت تا در فیلم «گربه در قفس» ساخته تونی زرین‌دست بازی کند که اقامت او در آمریکا با انقلاب اسلامی مصادف شد. یکی از اتفاقات مهم در حضور هنری وثوقی در سال‌های اخیر جایزه‌ای است که داوران جشنواره بین‌المللی فیلم سان‌فرانسیسکو جایزهٔ آکیرا کوروساوا در سال ۲۰۰۰را به عباس کیارستمی اهدا کردند و او نیز تقدیم بهروز وثوقی کرد. بهروز بعد انقلاب دوستی خود را با ناصر ملک مطیعی و جمشید مشایخی حفظ نموده و به گفتهٔ خودش فقط با این دو هنرپیشه در داخل کشور در ارتباط است. هنرپیشه مشهور آمریکایی آنتونی کویین بازیگر نقش حمزه در فیلم تاریخی محمد رسول‌الله چندین سال رابطهٔ بسیار صمیمانه‌ای با بهروز در آمریکا داشته است.
Translate »