واکسن جدید شرکت «جانسون» چه تفاوت‌هایی با دو واکسن «فایزر» و «مدرنا» دارد

th-1-19

شرکت «جانسون اند جانسون» پس از دریافت مجوز از سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا از روز اول ماه مارس توزیع ۴ میلیون واکسن تک دوز خود در سراسر آمریکا را آغاز کرد. الکس گورسکی، مدیرعامل این شرکت گفته است که تا ماه ژوئن، ۱۰۰ میلیون دز از واکسن جانسون توزیع می‌شود و این رقم تا پایان سال جاری به یک میلیارد خواهد رسید. اما این واکسن چه تفاوت‌های عمده‌ای با دو واکسن تأییده شده دیگر در آمریکا دارد؟

دز تزریقی

واکسن «جانسون اند جانسون» در یک نوبت تجویز می‌شود ، در حالی که واکسن‌های فایزر- بایوان تک و مدرنا دو دز دارند که به فاصله چند هفته از هم تزریق می‌شوند. این فاصله برای واکسن فایزر، سه هفته و برای واکسن مدرنا، چهار هفته است.

فن‌آوری

واکسن شرکت جانسون از فن‌آوری متفاوتی نسبت به واکسن‌های فایزر و مدرنا استفاده می‌کند. این واکسن از ویروس رایجی به نام «آدنو ویروس» برای آماده کردن سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کووید-۱۹ بهره می‌برد. دانشمندان، آدنوویروس را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که باعث ایجاد بیماری نمی‌شوند اما سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه آماده می‌کند.

واکسن‌های فایزر و مدرنا از پیام‌رسان «آر ان ای» یا mRNA برای این کار استفاده می‌کنند.

اثربخشی

اثربخشی کل واکسن جانسون ۷۲ درصد است که این میزان اثربخشی برای دو واکسن فایزر و مدرنا، ۹۵ درصد ارزیابی شده است.

اما واکسن جانسون در پیشگیری از بیماری وخیم اثربخشی بالایی دارد که در مورد دو واکسن فایزر و مدرنا نیز به همین صورت است.

واکسن جانسون همچنین در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کرونا ۱۰۰ درصد اثربخشی نشان داده است.

واکسن جانسون در مقابله با گونه مسری ویروس کرونا که نخستین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شده مؤثر بوده است. این گونه ویروس واکسنی چون «آسترازنکا» را به دلیل اثربخشی محدود با مشکل مواجه کرده است.

دمای نگهداری

واکسن شرکت جانسون بر خلاف واکسن فایزر نیازی به نگهداری در دمای بسیار پایین ندارد و می‌تواند تا سه ماه در یخچال‌های معمولی نگه داشته شود که به مراتب بیشتر از زمان نگهداری واکسن مدرنا است که پس از یک ماه در صورتی که منجمد نگه داشته نشود خراب می‌شود.

عوارض جانبی

تاکنون آنچه آزمایش‌ها نشان داده‌اند این است که واکسن جانسون نسبت به واکسن‌های فایزر و مدرنا، با عوارض جانبی کمتری همراه است و بر خلاف آنها نیاز به تحت نظر داشتن فرد واکسینه شده پس از زدن واکسن نیست. به نظر می‌آید واکسن‌ها پس از دوز دوم عوارض جدی‌تری به همراه می‌آورند که در مورد واکسن تک دوز جانسون صدق نمی‌کند.

Outbreak of the coronavirus disease (COVID-۱۹), in Sao Paulo
م
Translate »