راه های جلوگیری از پیشرفت بیماری آب مروارید را بشناسید – قسمت دوم

images_25373

در مقاله پیشین به این پرداختیم که آب مروارید در بیشتر موارد جزئی از فرایند پیری در انسان است؛ بنابراین پزشکان تا کنون موفق به طراحی روش درمان و یا ساخت دارو نشده‌ اند که بتوانند از وقوع آب مروارید در سالمندی جلوگیری کنند. با این وجود نکات زیر می‌تواند سیر پیشرفت بیماری آب مروارید را آهسته تر کند.

نکاتی برای جلوگیری از سیر پیشرفت بیماری آب مروارید

  • ترک سیگار و الکل : سیگار کشیدن موجب کدر شدن پروتئین های داخل عدسی و بنابراین آب مروارید می‌شود. مصرف بیش از حد الکل نیز باعث پیشرفت آب مروارید می‌شود. ترک سیگار و الکل برای جلوگیری از آب مروارید ضروری است.
  • در صورتی که شما به بیماری زمینه ای مستعد کننده برای آب مروارید مانند دیابت یا بیماری غده پاراتیروئید ( که موجب کاهش کلسیم خون می‌شود ) مبتلا هستید، پزشک توصیه اکیدی بر کنترل بیماری زمینه ای شما خواهد داشت. افزایش میزان گلوکز خون در بیماری دیابت یا افزایش میزان گالاکتوز خون که به بیماری ارثی ” گالاکتوزمی ” معروف است از مهمترین عوامل پیشرفت آب مروارید به حساب می‌آیند.
  • انجام معاینات دوره ای چشم پزشکی به تشخیص سریع تر آب مروارید و درمان موفق تر منجر خواهد شد. بنابراین هر چند وقت یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • دوری از نور فرابنفش (UV) با استفاده از عینک های آفتابی. نور فرابنفش نوع B ( UVB ) که از منابعی مانند خورشید یا جوشکاری ساطع می‌شود می‌ تواند به شدت به چشم آسیب زده و باعث آب مروارید شود.
  • دریافت ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های لازم از منابع گیاهی به ویژه سبزیجات و میوه های رنگی نیاز های سلولی را تامین می‌کند و فرایند های وابسته به پیری مثل آب مروارید را به تعویق می‌اندازد.
  • مصرف طولانی مدت بعضی از دارو ها ممکن است آب مروارید را تشدید کند. کورتون یا گلوکوکورتیکوئید ها از این دسته هستند.

چه موقع اقدام به درمان آب مروارید کنیم ؟

 

چه موقع برای درمان بیماری آب مروارید اقدام کنیم ؟

در قدم اول پزشک ممکن است دید بیمار را با تجویز عینک طبی اصلاح کند. در صورتی که آب مروارید پیشرفت کند، جراحی آب مروارید ضرورت دارد. در برخی از موارد، مانند التهاب چشمی به دنبال آب مروارید شدید و رسیده یا بیماری گلوکوم ( آب سیاه ) به دنبال آب مروارید، که می‌تواند منجر به نابینایی بیمار شود، جراحی آب مروارید باید به صورت اورژانسی انجام شود.

روش های جراحی در آب مروارید

اساس جراحی های آب مروارید خارج کردن عدسی کدر شده و جایگزین کردن آن با یک عدسی مصنوعی است. تقریبا همه اعمال جراحی آب مروارید به دو روش انجام می‌شود؛ روش اول به روش داخل کپسولی و روش دوم به روش خارج کپسولی معروف است. به دلیل عوارض کمتر، اکثر جراحی های آب مروارید در بزرگسالان به روش دوم یعنی خارج کپسولی انجام می‌شود که در این روش عدسی کدر شده خارج و با یک عدسی مصنوعی داخل چشمی جایگزین می‌شود در حالی که کپسول عدسی قبلی بر جای خود باقی مانده و خارج نمی‌شود. اگرچه میزان موفقیت عمل جراحی آب مروارید بالا است ولی بسته به مهارت جراح و شرایط موجود ممکن است به ندرت عوارض قرنیه، شبکیه یا عفونت داخل چشمی برای بیمار ایجاد شود.

Translate »