پژوهش جدید: کمبود ویتامین «د» خطر ابتلا به کووید۱۹ را افزایش می‌‌دهد

pill-316599_1280-1

یک پژوهش نشان می‌دهد که کمبود ویتامین «د» (ویتامین «دی» یا D) می‌تواند خطر ابتلا به کووید۱۹ را بالا ببرد.

به گزارش «فاکس نیوز»، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو در این مطالعه دریافتند افرادی که کمبود ویتامین «د» داشتند، یعنی میزان ویتامین «د» در آنها کمتر از ۲۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر بوده و آن را برطرف نکرده بودند، نزدیک به دو برابر بیشتر از افرادی که سطح ویتامین «د» بدن آنها در حد طبیعی بود، به کووید۱۹ مبتلا شدند.

نویسندگان این پژوهش که نتایج آن به تازگی در شبکه دسترسی آزاد مجله جامعه پزشکی آمریکا «جاما» منتشر شده، نوشته‌اند که خطر نسبی مثبت شدن آزمایش کرونا در افرادی که دچار کمبود ویتامین «د» بودند ۱.۷۷ برابر بیشتر از کسانی بود که ویتامین «د» کافی داشتند؛ «تفاوتی که از نظر آماری قابل توجه است.»

در این مطالعه، پژوهشگران با بررسی سوابق پزشکی ۴۸۹ بیمار متوجه شدند که احتمال مثبت شدن تست کرونای بیمارانی که کمبود ویتامین «د» داشتند بیشتر از دیگران بود.

پژوهشگران در این مقاله نوشته‌اند که کمبود ویتامین «د» به احتمال زیاد به افزایش خطر ابتلا به کووید۱۹ مرتبط است، یافته‌ای که نیاز به مطالعات و آزمایش‌های تصادفی بیشتری دارد.

ویتامین «د» بر روی متابولیسم ماده «روی»، که توانایی تکثیر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد، تاثیر می‌گذارد. این تیم پژوهشی همچنین می‌گوید که سطح بالای ویتامین «د» در بدن با سطح پائین‌تر «اینترلوکین ۶» (یک نوع سیتوکین که از گلبول سفید ترشح می‌شود) ارتباط نزدیکی دارد، که این یکی از راه‌های اصلی کنترل «طوفان سیتوکین» در کووید۱۹ است.

«طوفان سیتوکین» یک واکنش فیزیولوژیکی در انسان و سایر حیوانات است که بواسطه آن سیستم ایمنی بدن موجب تولید و ترشح کنترل نشده و بیش از حد یک نوع ماده شیمیایی تشدید‌کننده التهاب به نام «سیتوکین» می‌شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین «د» می‌تواند در کاهش تکثیر سلول‌های ویروسی، و تسریع پاک‌سازی آنها از بدن مؤثر باشد.

هرچند، پژوهشگران هشدار می دهند، مبتلایان به کووید۱۹ که بیماری آنها بدون علایم است هنوز می توانند ناقل ویروس کرونا به دیگران باشند و اگر چه وجود ویتامین «د» کافی در بدن از التهاب می کاهد، ولی «از آنجایی که علایم آشکار بیماری مثل سرفه را کاهش می‌دهد، می‌تواند انتقال ویروس از طریق بیمارانی که علایم بیماری را ندارند را افزایش دهد.»

بنا بر نشریه مطبوعاتی این پژوهش، ۵۰ درصد از مردم آمریکا کمبود ویتامین «د» دارند که درصد بالای آن در بین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و لاتین‌تبار، افرادی که پوست تیره دارند، افرادی که در خانه سالمندان زندگی می کنند، و یا جمعیت ساکن مناطقی که آفتاب در طول زمستان کم می‌تابد، دیده می‌شود.

در این نشریه آمده است: «درک این که آیا درمان کمبود ویتامین د خطرات بیماری کووید۱۹ را کاهش می دهد، از اهمیت محلی، ملی، و جهانی مهمی برخوردار است.» به نوشته این نشریه، ویتامین «د» ارزان و فراوان، و مصرف آن اغلب بی‌خطر است.

food rich in Vitamin D infographic
در بسیاری از موارد برای برطرف کردن کمبود ویتامین «د»، علاوه بر مصرف غذاهای غنی از این ویتامین، مصرف مکمل این ویتامین هم توصیه می‌شود

البته پژوهشگران این را مطرح می کنند که شاید از آنجایی که کمبود ویتامین «د» با سن، چاقی مفرط، دیابت، و دیگر بیماری‌های مزمن – یعنی عواملی که خطر ابتلا به کووید۱۹ را در یک فرد بالا می‌برند – مرتبط است، این امر بر نتیجه‌گیری آنها تاثیر گذاشته باشد.

تیم پژوهشی فعال در شهر شیکاگوی آمریکا می‌گوید، برای تعیین این موضوع که آیا مصرف مکمل‌ ویتامین «د» خطر ابتلا به کووید۱۹ را کاهش دهد و نیز در صورت ابتلا شدت بیماری را کم کند، به مطالعات تجربی بیشتری نیاز است. در حال حاضر چندین آزمایش بالینی در شیکاگو آغاز شده است.

این تیم پژوهشی همچنین نیاز به تحقیقات بیشتر بر روی یک استراتژی مناسب و مؤثر در تامین مکمل های ویتامین «د» برای بیشتر جوامع را مورد بحث قرار داده است.

در هر صورت این موضوع روشن شده است که برطرف کردن مشکل کمبود ویتامین «د»، میزان عفونت دستگاه تنفسی را – به ویژه در بیمارانی که کمبود ویتامین د دارند – کاهش می‌دهد. اما این که آیا کمبود این ویتامین با بروز بیماری ویروس کرونا سال ۲۰۱۹ (کووید۱۹) مرتبط است یا نه مشخص نیست.

Translate »