دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در مورد ضرورت استفاده از ماسک پارچه‌ای در مدارس

school-5058305_1920

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه می‌کند که بازگشایی مدارس باید با پیروی از رفتارهایی که از شیوع کووید۱۹ پیشگیری می‌کنند، همراه باشد.

در دستورالعمل منتشره توسط این مرکز آمده است که پوشیدن ماسک صورت پارچه‌ای، اگر صحیح و مرتب انجام شود، همراه با رعایت دیگر راه‌های پیشگیری، برای کاهش شیوع بیماری کووید۱۹ بسیار مهم است.

دیگر راه های مهم برای کاستن شیوع این بیماری، فاصله‌گیری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها، و تمیز کردن مداوم سطوح پرتماس (سطوحی که بیشتر از سطوح دیگر در معرض تماس دست است) در مدارس و در اتوبوس‌های مدرسه است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری توصیه می کند که مردم در فضاهای عمومی و هنگامی که در اطراف افرادی هستند که با آنها در یک خانه زندگی نمی کنند، از ماسک صورت پارچه‌ای برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنند. استفاده از ماسک پارچه‌ای به ویژه در فضاهایی که امکان فاصله‌گیری اجتماعی کم است، بسیار مهم است.

Cloth Mask Shields Droplets

پوشش پارچه‌ای صورت کمک می کند تا قطره‌های تنفسی هنگام تنفس، صحبت کردن، فریاد زدن، عطسه، و سرفه از فردی که ماسک دارد در هوا منتشر نشده و به افراد دیگر منتقل نشود. در واقع پوشاندن دهان و بینی با ماسک یا هر نوع پوشش پارچه‌ای، یک نوع «کنترل منبع» محسوب می‌شود.

چندین مطالعه ثابت کرده است که ویروس سارس-کووی۲ می تواند هم از مبتلایانی که علایم بیماری ندارند و هم آنهایی که علایم بیماری‌شان هنوز ظاهر نشده به افراد دیگر منتقل شود. در واقع استفاده از ماسک برای محافظت از دیگران است یعنی این که اگر یک فرد به کووید۱۹ مبتلا است و از آن آگاه نیست، ویروس بیماری را به افراد دیگر منتقل نکند.

استفاده از ماسک صورت در مدارس و فضاهای آموزشی بسیار مهم است، ولی احتمالا برای برخی – به ویژه برای شاگردان کم‌سن‌تر و شاگردان دچار کم‌توانی‌های جسمی و ذهنی – چالش‌های زیادی را به همراه دارد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری به چند نکته مهم برای اجرای مقررات بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی و استفاده از ماسک صورت برای کودکان اشاره کرده است که می تواند مفید باشد.

خلاصه:

کووید۱۹ می تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر احساس مریضی نکنید.

پوشیدن ماسک پارچه‌ای می‌‌تواند از انتقال ویروس از بیمار به دیگران جلوگیری کند.

استفاده مدام و مرتب از ماسک صورت برای دانش‌آموزان، آموزگاران، و دیگر کارمندان مدرسه، هنگامی که در فضای بسته داخل ساختمان هستند و یا فاصله گیری اجتماعی بیش از دو متر امکان پذیر نیست، برای پیشگیری از انتقال بیماری تاکید شده است.

چند راه‌ تشویق دانش آموزان به پوشیدن ماسک صورت در مدرسه:

والدین و سرپرستان پوشیدن ماسک را در خانه با کودکان تمرین کنند، تا به آن عادت کرده و در استفاده آن راحت‌تر باشند.

برای کودکانی که دچار اختلالات و حساسیت لمسی ماسک مناسب انتخاب و مطمئن شوید که جنس ماسک صورت انها را اذیت نکرده و با آن راحت هستند.

کودکان را در انتخاب جنس و طرح ماسک دخیل کنید تا آن چه را که دوست دارند انتخاب کنند. این کار شاید کمک کند تا آنها بیشتر تمایل به پوشیدن ماسک داشته باشند.

Tips to Encourage Kids to wear masks

در چه افرادی از ماسک صورت استفاده نشود:

  • کودکان زیر دو سال.
  • هرکسی که مشکل تنفسی دارد یا بیهوش است.
  • هر کسی که ناتوان است و بدون کمک دیگران نمی تواند ماسک را از صورت خود بردارد.

استفاده صحیح و مرتب از ماسک صورت ممکن است برای برخی از دانش‌اموزان، آموزگاران، و کارمندان چالش‌های زیادی داشته باشد:

  • شاگردان کم‌ سن دبستان.
  • شاگردان، آموزگاران، و کارمندانی که آسم یا دیگر بیماری‌های تنفسی دارند.
  • شاگردان، آموزگاران، و کارمندانی که دارای نیازهای ویژه آموزشی و بهداشتی هستند و یا ناتوانایی‌های فیزیکی و ذهنی و اختلالات‌ لمسی دارند.

با اینکه پوشیدن ماسک صورت در فضای مدرسه برای پیشگیری از شیوع کووید۱۹ به شدت توصیه می شود، ولی در موارد بالا ممکن است امکان‌پذیر نباشد. در چنین مواردی والدین، سرپرستان، آموزگاران، و مسئولان مدرسه باید راه‌ها و گزینه‌های دیگر را در نظر بگیرند. و شاید لازم باشد که برای نوع و نحوه استفاده ماسک صورت با پزشک مشورت کنند.

استفاده از ماسک‌های شفاف در برخی موارد برای آموزگاران و کارمندان مدرسه پیشنهاد شده است. این ماسک‌ها دهان و بینی را می پوشانند و مشکلی در تنفس به وجود نمی آورند.

چه کسانی بهتر است از ماسک شفاف استفاده کنند:

  • افرادی که با شاگردان یا کارمندان ناشنوا و کم‌شنوا کار می کنند.
  • آموزگارانی که به شاگردان کم سن خواندن را آموزش می‌دهند.
  • آموزگارانی که زبان دوم را آموزش می‌دهند.
  • آموزگاران شاگردان دچار کم‌توانی.

ماسک شفاف همان محافظ صورت نیست. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری استفاده از محافظ صورت را به عنوان جایگزین ماسک توصیه نمی‌کند. چون شواهد نشان نمی دهد که محافظ صورت به عنوان «کنترل منبع» عمل کند و جلوی قطرات تنفسی را از انتشار و انتقال به دیگران بگیرد.

چند توصیه مهم دیگر به والدین و سرپرستان مدارس پیش از شروع سال تحصیلی جدید. مطمئن شوید که:

– شاگردان و پرسنل مدارس از استفاده صحیح ماسک صورت – از جمله اندازه مناسب ماسک و پوشاندن کامل بینی و دهان – آگاه باشند.

– دانش‌آموزان، آموزگاران، و کارمندان مدارس آگاه هستند که پیش از پوشیدن ماسک باید دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و یا با ژل ضد‌عفونی کننده حاوی ۶۰ درصد الکل تمیز کنند.

– دانش‌اموزان، آموزگاران، و کارمندان می‌دانند که باید از دست زدن مکرر به ماسک خودداری کنند و اگر لازم است آن را روی صورت جابه‌جا کنند، دستانشان را با آب و صابون بشویند و یا با ژل الکل ضدعفونی کنند.

– شاگردان و پرسنل مدارس می دانند که باید از پوشیدن ماسک پارچه‌ای خیس خودداری کند. ماسک پارچه‌ای خیس تنفس را دشوار می‌کند.

– شاگردان و پرسنل مدرسه می‌دانند که نباید از ماسک یکدیگر استفاده کنند.

– روی ماسک پارچه‌ای نام دانش ‌آموز یا حروف اول اسم او دوخته یا نوشته شده باشد تا با ماسک دیگران اشتباه نشود.

– شاگردان، آموزگاران، و دفتر مدارس ماسک اضافی برای موارد ضروری در اختیار داشته باشند.

Translate »