پنج خوراکی مفید و پنج خوراکی مضر برای بهداشت دهان و دندان

apple-15687_1920

همه‌گیری جهانی کرونا در روال زندگی بسیاری از مردم اختلال به وجود آورده است. یکی از این خلل‌ها رفتن به دندانپزشک است و خیلی‌ها نگران هستند که نرفتن برای معاینه و تمیز کردن مرتب دندان‌ها چه تاثیراتی بر سلامت دهان و دندان و لثه‌های آنها می‌تواند بگذارد.

هرچند یکی از راه‌هایی که می‌تواند در طول همه‌گیری بر روی سلامت دندان و لثه‌های شما تاثیر بگذارد، رژیم غذایی روزانه شما است.

برخی از مواد غذایی مثل شیرینی و شکلات آشکارا برای دندان‌ها خوب نیستند، ولی غذاهایی هستند که شاید به نظر مضر نیایند.

سایت خبرهای بهداشتی «هلث‌لاین» برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها توصیه به خوردن ۵ ماده غذایی و پرهیز از ۵ ماده غذایی دیگر کرده است.

غذاهایی که توصیه به خوردن آنها شده عبارتند از:

دانه کاکائو خرد شده

شکلات یکی از خوراکی‌های محبوب اکثر مردم است؛ ولی از آن جایی که شکر زیادی دارد خوردن زیاد آن برای دندان‌ها بد است. دانه خرد شده کاکائو نه تنها عاری از شکر افزوده است، بلکه به خاطر ماده شیمایی پلی‌فنلی موجود در آن، مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

لبنیات به دست آمده از شیر گاوهایی که در چمنزار چرا می‌کند

این گونه فرآورده‌های شیری حاوی ویتامین ک۲ فراوان هستند که برای سلامت دندان‌ها حیاتی است.

ماهی‌های چرب

ماهی های چرب مقدار زیادی ویتامین دی دارند که نه تنها برای سلامت کل بدن مفید و بسیار مهم است، بلکه این ویتامین همراه با ویتامین آ و ک۲ در جذب کلسیم در بدن و استقامت مینای دندان کمک می‌کند.

گیاهان سبز و برگ‌دار

سبزیجات تازه مثل کاهو، کلم، و اسنفناج پری‌بیوتیک‌های مفیدی برای باکتری‌های خوب دهان هستند.

گریپفروت و پرتقال

هرچند غذاهای اسیدی می‌توانند برای مینای دندان زیانبار باشند، ولی خوردن متعادل مرکبات مثل پرتقال و گریپفروت برای سلامت دهان بسیار مفید است. ویتامین سی موجود در مرکبات رگ‌ها و بافت لثه‌ها را قوی می‌کند و جلوی بیماری‌های لثه‌ها مثل اسکوربوت را می‌گیرد.

غذاهایی که مصرف آنها توصیه نمی‌شود:

بیسکوئیت (حتی بدون شکر)

بیسکوئیت تماما نشاسته است و یکی از مضرترین خوردنی‌ها به شمار می‌رود. حتی اگر بیسکوئیت شور باشد بلافاصله بعد از خوردن به شکر تبدیل می‌شود که محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های بد دهان است.

میوه خشک

وقتی اسم میوه می آید همه فکر می‌کنند میوه غذای سالمی است در حالی که وقتی میوه خشک می‌شود، تمام آن شکر است و خوردن آن فرقی با خوردن کارامل ندارد.

نوشابه‌های گازدار (حتی نوع رژیمی)

تمام نوشابه‌های گازدار، حتی آنهایی که شکر ندارند، حاوی مقدار زیادی اسید هستند. و پ هاش آنها از نظر اسیدی خیلی بالا، حتی بیشتر از قهوه، است.

کامبوچا

کامبوچا (نوعی نوشیدنی حاصل از تخمیر چای سبز یا سیاه) به خاطر داشتن انواع باکتری‌های خوب و مخمرها اصولا یک نوشیدنی سالم محسوب می‌شود. ولی اکثر کامبوچاهایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند حاوی مقدار زیادی شکر هستند که برای دندان خوب نیست.

حبوبات

حبوبات مثل عدس و لوبیا اصولاً جزو غذاهای بسیار مفید و سالم هستند که خوردن انها همیشه توصیه می شود. ولی حاوی فیتیک اسید هستند که می‌تواند در پوسیدگی دندان نقش داشته باشد. فیتیک اسید به مواد مغذی مثل کلسیم، ویتامین دی، فسفر، و منیزیم می‌چسبد و جذب آنها را برای دندان‌ها مشکل‌تر می‌کند

Translate »