گفت و گوی صمیمانه با موفق ترین و دوست داشتنی ترین بانوی ایرانی خانه ای به وسعت آسمان

gvuacfikied9rn7h7zs0phvulrvoj3gqxceuwpk53ailyynbhx_ga0avgl0lbqh9ocvzpbkwtkzilwdcff_c51duhonxqquukoc2ahkzahctqmfdkjx-kfi

گفت و گوی صمیمانه با موفق ترین و دوست داشتنی ترین بانوی ایرانی
خانه ای به وسعت آسمان

برای مصاحبه به دیدن خانم دکتر شیرین نوروی رفتیم. وی مانند همیشه با مهربانی و گشاده رویی از ما استقبال کردند. دکتر شیرین نوروی روبه روی ما نشسته و با مرور خاطرات خود از گذشته و آینده می گوید. وی دارای دکترا در رشته روانشناسی بالینی هستند و کار خود را با آموزش زبان فارسی به صدها فرزند ایرانی آغاز کرده است.
او به عنوان روان‌شناس و با داشتن فوق‌ تخصص از مرکز مطالعه ی کودکان «رايس ديويس» در تست‌های Educational و Psychological و neuropsychological testing در مرکز مشاوره‌ی «تارزانا و لس آنجلس» مشغول به کار هستند و به رويای خود که همان کمک به خانواده‌ها در جهت رشد روحی و روانی است، جامه‌ی عمل می‌پوشاند.
در حال حاضر، او با درجه دکترای روانشناسی بالینی و فوق تخصص در رشته آزمون های روانشناسی از مرکز مطالعه کودکان “ریس دیویس”، مرکزی را تحت عنوان” دریچه ای به سوی امید” با همکاری دکتر پیمان رئوفی در دو دفتر تارزانا و لس آنجلس، تاسیس کرده و به درمان مراجعان خود می پردازد.
مشاوره های روانشناسی در زمینه های: کودکان، زوج ها، سالمندان و مشاوره قبل از ازدواج و نیز بایوفیدبک، نوروفیدبک، تست های روانشناسی Educational Psychological وneuropsychological testing و ای ام دی آر مشغول به کار است. وی همچنین عضو فعال هیات مدیره انجمن روانشناسان ایرانی‌ در آمریکا می‌باشد. مصاحبه ما می توانست مفصل تر از این حرف ها باشد اگر جغرافیای كوچک صفحه جواب می داد.
گفت و گوی صمیمی ماهنامه پیک برتر با دکتر شیرین نوروی:

هدف شما از تاسیس موسسه حمایت از خانواده چه بوده است؟
برای کمک به جامعه ایرانی مرکز خیریه حمایت خانواده را در آمریکا تاسیس کردم و اکنون نیز به عنوان سرپرست این سازمان غیرانتفاعی مشغول فعالیت هستم. جلسات ماهیانه ی رایگان این گروه، در آخرین شنبه هر ماه با سرفصل های متنوع مورد استقبال گروه های مختلف سنی قرار دارد.

چگونه این مسیر را طی کرده اید و به این جایگاه رسیدید؟
در ابتدا آموزش زبان فارسی را به دانش‌آموزهای ايرانی – آمريکايی بر عهده داشته ام و اين در حالی بود که همزمان سمت معاونت و مديريت دو مدرسه خصوصی را نيز عهده ‌دار بودم و بيش از 20 سال است که در جريان مسایل، مشکل‌های روانی و خانوادگی والدین و فرزندان هستم و به‌ خوبی توانسته‌ام تماس عاطفی و روانی با آن‌ها برقرار کنم. من با فرهنگ غرب و شرق آشنا هستم، ديدگاه‌های تربيتی آن دو فرهنگ را نيز می‌شناسم، با روحيه‌ی بچه‌ها در همه سنين آشنا هستم، در اين سال‌ها شاهد و ناظر بر بسياری ازهم‌ پاشيدگی‌ها و سرگشتگی‌های خانواده‌ها بودم، به ياری‌شان رفتم، بسياری از بچه‌های خود گم‌ کرده و سرگردان را تحت نظارت و ياری و کمک خود گرفتم، در اين سال‌ها سرکش ‌ترين و عاصی ‌ترين بچه‌ها را در کلاس‌های خود تحويل گرفته و آن‌ها را به بچه‌های سالم و پر از مهر مبدل کردم. من هميشه کوشيده ام نشاط و شادمانی و اميد را در فضای کلاس‌ها، در برخورد با خانواده‌ها و بچه‌ها به‌ وجود آورم، خود به ‌خود تجربه‌های گرانقدر و تشويق خانواده‌ها سبب شد به ‌دنبال تخصص روان‌شناسی بروم. چون در هر صورت در مسير و در جريان اين رويدادها بودم و حالا درعمل و به‌طور تخصصی با آن‌ها برخورد می‌کنم و به ياری‌شان می‌روم.

با این همه تکاپو دستاوردهایتان را چطور ارزیابی می کنید؟
بی نظیر. هر فردی که دوره روانشناسی بالینی را می گذراند با توانمندی های خود آشنا می شود، به اعتماد به نفس و شخصیت الهی انسانی می رسد، ارتباط با کائنات را می آموزد و سرنوشت خود را خودش طراحی می کند و منتظر تقدیر نمی ماند. در این دفتر تماس هایی از تمام نقاط آمریکا و سراسر دنیا دریافت می کنیم که از تحولات درونی خود می گویند، داستان زندگی شان را تعریف می کنند و نامه می نویسند. ما از بازخورد و نتیجه کارمان کاملا راضی و خشنودیم.

نقش شرکت کنندگان به ویژه خانم ها را در سمینارهای آخر هر ماه چطور می بینید؟
آنچه که محقق شده و اکنون برای اولین بار در مجله شما مطرح می کنم این است که استقبال خانم ها از این مبحث 80% و استقبال آقایان 20% است. خانم ها نسبت به تغییر و تحول، مبحث بهتر زندگی کردن، بهتر فرزند تربیت کردن و … بیشتر علاقه مند هستند. مسولان ما باید بدانند که امروزه چه نوع نگاهی در زنان و دختران ما وجود دارد و آنها چقدر خواهان رشد، ارتباطات قوی تر و پیشرفت هستند .
به خاطر داشته باشید؛ مرد، وقتی متحول می شود بیشتر دنیای خودش تغییر می کند اما تحول زن می تواند همسر و فرزندان (خانواده) را متحول کند.
زن خوب فرمانبر پارسای / کند مرد درویش را پادشاه

پيشنهادات شما براى سالى پربارتر؟
هر روز ١٠ الى ٣٠ دقيقه پياده روى کرده و لبخند بر لب داشته باشيد زيرا که لبخند بهترين داروى ضدافسردگى است.
هر روز ١٠ دقيقه در سکوت بنشينيد.
شبها زودتر بخوابيد و هنگامى که صبح از خواب بيدار می شويد جمله زير را کامل کنيد: «امروز هدف من اين است که …………………………………………………………
همواره با سه عامل زير زندگى کنيد: انرژى – شوق و ذوق – همدلى
نسبت به سال گذشته فيلم هاى خوب بيشترى تماشا کنيد، بازی هاى بيشترى انجام دهيد و کتاب هاى بيشترى مطالعه کنيد.
فرصت بيشترى براى دعا کردن و با خدا راز و نياز کردن، عبادت، تفکر عميق، يوگا و فعاليت هایی از اين قبيل اختصاص دهيد زيرا اين گونه فعاليتها سوخت لازم براى زندگى پرکار را به شما می رسانند.
اوقات بيشترى را با افراد بالاى هفتاد سال و کمتر از شش سال بگذرانيد.
بيشتر از غذاهاى درختى و گياهى و کمتر از غذاهايى که به طور مصنوعى توليد مى شوند استفاده کنيد.
بيشتر چاى سبز بنوشيد. تمشک، ماهى، سبزيجات، بادام و گردو بيشتر بخوريد.
سعى کنيد در هر روز بر لبان حداقل سه نفر لبخند بنشانيد.
خانه، ماشين و ميزتان را تميز کنيد و اجازه دهيد انرژى تازه در زندگى شما جريان يابد.
وقت با ارزشتان را با غيبت کردن، مواردى که گذشته، افکار منفى يا چيزهايى که در کنترل شما نيستند هدر ندهيد، در عوض انرژى خود را در لحظه مثبت فعلى سرمايه گذارى کنيد.
توجه داشته باشيد که زندگى مدرسه است و شما براى يادگيرى اينجا هستيد. مسایل بخشى از برنامه درسى هستند که ظاهر می شوند و به آرامى کنار مى روند مانند مسایل در يک کلاس درس رياضى که مى آيند و مى روند، اما درس هايى که شما مى آموزيد براى يک عمر باقى مى مانند.
صبحانه را شاهانه، ناهار را مانند شاهزاده و شام را مانند دانشجويى که پول چندانى برايش باقى نمانده ميل کنيد.
بيشتر بخنديد و لبخند بزنيد که اينها انرژى هاى منفى را دور نگه مى دارند.
زندگى عادلانه نيست ولى هنوز خوب است. زندگى کوتاه تر از آن است که صرف نفرت از ديگران شود.
خودتان را زياد جدى نگيريد، ديگران هم نمى گيرند.
شما مجبور نيستيد در هر بحثى برنده باشيد، موافقت کنيد که با شما موافق نباشند.
با گذشته خود صلح کنيد تا زمان حال تان را به هم نريزد.
زندگى خود را با زندگى ديگران مقايسه نکنيد. شما نمى دانيد و هيچ ايده اى از اين که سفر (زندگى) آنها به خاطر چيست نداريد.
شمع روشن کنيد، از ملافه هاى زيبا استفاده کنيد، لباس خواب راحت و زيبا بپوشيد و براى اوقات خاص آنها را نگاه نداريد. امروز همان روز خاص است. هيچ کس مسوول شادى شما نيست جز خود شما.
هر به اصطلاح مصيبتى را با اين کلمات «آيا پس از پنج سال اين واقعه مهم خواهد بود؟» تجزيه و تحليل کنيد.
هر کس و هر چيز را ببخشيد. آنچه ديگران درباره شما فکر مى کنند به شما ارتباطى ندارد.
زمان تقريبا همه چيز را شفا مى دهد، به زمان فرصت بدهيد.
هر موقعيتى چه خوب و چه بد مى گذرد.
شغل شما به هنگام بيمارى از شما مراقبت نمى کند، دوستانتان از شما مراقبت مى کنند. پس با دوستانتان در ارتباط باشيد.
خود را از قيد و بند چيزهاى بدون استفاده، زشت و غم افزا رها کنيد.
حسرت خوردن، هدر دادن وقت است. شما آنچه را که مورد نيازتان است در اختيار داريد.
بهترين چيزها هنوز در راه اند.
مهم نيست چه احساسى داريد، برخيزيد لباس خوب بپوشيد و حضورتان را به طريقى نشان دهيد.
کار صحيح را انجام دهيد.
با پدر، مادر و نزديکان خود در تماس باشيد.
هر شب قبل از رفتن به رختخواب جملات زير را کامل کنيد:
خدا را به خاطر …………………… شکر مى کنم. امروز به اين هدف خود رسيدم که ………………….. .
به خاطر داشته باشيد که شما باارزشتر از آن هستيد که تحت فشارهاى روانى باشيد. از زندگى لذت ببريد و در نظر داشته باشيد که اين جا سرزمين شادى هاى کودکانه نيست که بازى ها را سريع انجام داده و بيرون رويد.

Translate »