سرکوب آزادی بیان در ایران؛‌ ترانه علیدوستی بازیگر سینما به پنج ماه حبس تعلیقی محکوم شد

alidoosti-ejo-012617_686679c5f08ba6988cb50d1e4d99172a-fit-760w

سرکوب آزادی بیان در ایران؛‌ ترانه علیدوستی بازیگر سینما به پنج ماه حبس تعلیقی محکوم شد

ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون ایران، به پنج ماه حبس تعزیری محکوم شد. اجرای این حکم برای مدت دو سال تعلیق شده است.

کاوه راد، وکیل خانم علیدوستی، روز دوشنبه ۲ تیر با انتشار پیامی در توئیتر خود ضمن اعلام این خبر نوشت که خانم علیدوستی زمستان سال گذشته با شکایت نیروی انتظامی و ستاد امر به معروف اصفهان به اتهام «اقدام تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب، افترا و توهین به ماموران در حین انجام وظیفه» به دادسرا احضار شده‌ بود.

به گفته آقای راد، دادگاه رسانه و دادگاه انقلاب پس از شنیدن دفاعیات خانم علیدوستی، او را در خصوص اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، افترا و نشر اکاذیب مجرم ندانستند و پرونده با موضوع توهین به ماموران در حین انجام وظیفه به دادگاه کیفری ارسال شد.

شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری ۲ استان تهران، خانم علیدوستی را به دلیل انتشار توئیت‌هایی علیه نیروی انتظامی و گشت ارشاد به پنج ماه حبس تعلیقی محکوم کرد. این حکم به مدت دو سال تعلیق شده است. یعنی تا دوسال اگر او جرمی مرتکب شود، ابتدا باید محکومیت پنج ماهه را بگذراند.

توئیت‌های خانم علیدوستی که موجب شکایت از او شده است، به انتقاد از حجاب اجباری، انتقاد از عملکرد گشت ارشاد و حمایت از تلاش‌های زنان برای مبارزه با حجاب اجباری مربوط بوده است. در این توئیت‌ها که یکی از تندترین آنها اکنون حذف شده است، خانم علیدوستی به تندی از برخورد ماموران با دختران معترض به حجاب اجباری و همچنین رفتار گشت ارشاد انتقاد کرده بود.

ترانه علیدوستی که با فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» وارد عرصه سینما شد و موفق شد سیمرغ بلورین جشنواره فجر را به دست آورد، در ادامه در فیلم‌های متعددی به کارگردانی اصغر فرهادی بازی کرد. فیلم فروشنده با بازی خانم علیدوستی برنده اسکار شد.
برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی به صدور حکم زندان برای خانم علیدوستی واکنش نشان داده اند. کاربری در توئیتر نوشته است که انتشار هرگونه واقعیت در ایران جرم است. کاربر دیگری هم نوشته است که ترانه علیدوستی به خاطر نشان دادن برخورد یک نهاد به مردم، به زندان محکوم شده است.

صدور حکم زندان برای این بازیگر به دلیل انتقاد از حجاب اجباری در حالی است که سرکوب زنان در ایران به ویژه مخالفان حجاب اجباری با انتقاد گسترده نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و برخی دولتها از جمله وزارت خارجه آمریکا روبرو شده است.

در یکی از این واکنش ها، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادیبهشت امسال در بیانیه‌ای سرکوب شدید فعالان حقوق زنان در ایران را به شدت محکوم کرد و خواستار پایان دادن به آزار و اذیت و زندانی کردن زنانی شد که تنها حقوق اولیه و بنیادین خود را مطالبه می کنند.

Translate »