مالیات در آمریکا و تاثیر آن بر روی گزارش اعتباری

98310394_685145362263251_5176839384560828416_n

مالیات در آمریکا و تاثیر آن بر روی گزارش اعتباری

ماه آویل در ایالات متحده روزهای پر تلاطمی است. می پرسید چرا؟ چون ساکنین این کشور پهناور تا پانزدهم آوریل فرصت دارند تا اوراق مالیاتی خود را تنظیم و ارسال کنند.

واقعیتش این است که پرداختن مالیات الزاما فعالیت خوشایندی نیست و شاید حتی برای خوانندگان این مقاله “مالیات” به اندازه موضوعات پر رنگ و لعاب دیگر طرفدار نداشته باشد. اما به جرات می توان گفت همه ایرانیانی که مستقیما از ایران به این کشور آمده اند، اولین باری که دست در جیب کرده اند تا چیزی بخرند، پرداخت مالیات را به شکلی متفاوت تجربه کرده اند. اینجا وقتی می روی چیزی بخری، از یک بسته شکلات گرفته تا کامپیوتر و تلویزیون و هرچیزی که فکرش را بکنید، قیمت نوشته شده روی برچسب کالا یک چیز است و آنچه شما موظف به پرداخت آن می شوید چیز دیگری است. و این تفاوت قیمتی که اضافه پرداخت می کنید همان “مالیات فروش” است.

البته برکسی پوشیده نیست که اینجا پرداخت مالیات از اهم واجبات است . انواع مختلفی از مالیات هم وجود دارد و مردم انتظار دارند در ازای مالیاتی که می پردازند خدماتی هم از دولت دریافت کنند. دولت نیز بابت دریافت این مالیات به مردم پاسخگو است. اصلاً عبارت ” من به عنوان کسی که مالیات پرداخت می کنم از دولت می پرسم که … .” از آن حرفهایی است که همه جا می توان شنید.

مالیات از یک جنبه بر دو نوع است: مالیاتی که فرد به دولت فدرال می پردازد و مالیاتی که فرد به دولت ایالتی که درآن ساکن است می پردازد. طبیعتاً هر ایالتی نرخ متفاوتی برای مالیات انواع کالاها دارد. مثلاً مالیات بر فروش چیزی که شما در ایالت ویرجینیا می خرید با مالیاتی که برای همان کالا در ایالت دیگری می پردازید متفاوت است. به همین دلیل بارها اتفاق می افتد که افراد مثلاً برای خرید ماشینشان به ایالتی می روند که نرخ مالیات پایینتری داشته باشد و یا ایالتی را برای زندگی انتخاب می کنند که مالیات بر درآمد آن پایین تر است و یا اصلا مالیات بر درآمد ندارد؛ مثل ایالت فلوریدا. البته از جنبه دیگری که نگاه کنید مالیاتها انواع مختلف دارند مثل مالیات بر دارایی، ارث، شرکتها و غیره.

اما مردمی که به قول معروف شبانه روز دارند مالیات پرداخت می کنند چه لزومی دارد که تا پانزدهم آوریل اوراق مالیاتی تنظیم و ارسال کنند؟ موضوع به این سادگی ها هم نیست. وقتی شما برای اداره ای، جایی یا شرکتی کار می کنید کارفرمای شما در روز اول استخدام شما فرمی به شما می دهد و شما اطلاعاتی مبنی بر وضعیت تاهل، تعداد فرزند، تعداد افراد تحت تکفل شما و موارد کلی دیگر که می تواند برروی میزان مالیاتی که به شما تعلق می گیرد اثر بگذارد را در این فرم وارد می کنید. کارفرمای شما ماهانه میزانی از حقوق شما را – براساس قانون ومتناسب با اطلاعاتی که در آن فرم وارد کردید- به عنوان مالیات بر درآمد کسر کرده و به اداره مالیات پرداخت می کند. از روز آخر سال تا پانزدهم آوریل سال آینده شما فرصت دارید تغییرات دیگری که در زندگی شما اتفاق افتاده، مثل تولد یا مرگ، خرید خانه، پرداخت وام دانشجویی و کمک به خیریه و صدها مورد دیگر را در فرمهای مخصوص اوراق مالیاتی وارد نمایید و براساس این تغییرات و معافیت هایی که بابت این تغییرات به شما تعلق می گیرد میزان نهایی و قطعی مالیات سال مذکور برایتان محاسبه می شود. بعد از این محاسبه ، یا میزانی به دولت بدهکار می شوید و یا مشمول دریافت میزانی بازپرداخت از دولت می شوید. اگر شما به دولت بدهکار شدید، آن مبلغ را باید تا پایان روز ۱۵ آوریل به خزانه دولت واریز کنید. مسلماً اگر شما برای خودتان کار کرده باشید و در طول سال مالیاتی نپرداخته باشید پس از پر کردن این فرمها و اعلام درآمد کل سالتان، باید مبلغ نسبتاً قابل توجهی را یکجا به اداره مالیات پرداخت کنید.

گاه برخی از مردم به مدت زمان بیشتری برای محاسبه مالیات خود نیاز دارند. در این صورت با درخواست رسمی از دولت می توانند موعد ۱۵ آوریل را برای مدتی تمدید کنند که به آن “Extension” گرفتن می گویند.

شایان ذکر است که در کنار کارشناسان و حسابدارانی که در ماه آوریل حسابی سرشان شلوغ است، چند شرکت خصوصی در این زمینه خدمات مجازی ارائه می دهند که شما می توانید از طریق آنها حساب کتابهای مالیاتی خود را آنلاین تهیه کنید و برای اداره مالیات (IRS) ارسال کنید. کسانی که به صورت مجازی مالیتاشان را انجام می دهند، حسابشان سریعتر تسویه می شود.

قوانین مالیاتی در این کشور آنقدر گسترده و پیچیده هستند که در یک یا دو مقاله نمی توان آنها را توضیح داد اما آنچه مسلم است این است که پرداخت مالیات از هرچیزی مهمتر است و با قصور در پرداخت آنها، شاهد نشان داده شدن آن بر روی گزارش اعتباری (Credit Report ) و کاهش شدید امتیاز اعتباری ( Credit Score ) و باقی ماندن آن بشکل ( Tax Lien) خواه پرداخت شده یا نشده ( Released /not released ) بر روی گزارش اعتباری شما تا 10 سال خواهد بود (طبق قوانین کالیفرنیا).

همین اوراق مالیاتی که هر ساله باید پر کرده و به اداره مالیات تحویل دهید می تواند در بسیاری موارد به شما کمک کند. مثلاً وقتی می خواهید وام خانه بگیرید بانک از شما می خواهد تا اوراق مالیاتی دو یا سه سال اخیرتان را نشان دهید تا آنها بتوانند تصمیم بگیرند چقدر می توانند روی اعتبار شما از طریق درآمدتان اعتماد کنند. یا وقتی می خواهید شهروند ایالات متحده شوید باید اوراق مالیاتی چند سال اخیرتان را ارائه کنید تا دولت بداند که شما در مدت اقامتتان در این کشور تابع قانون بوده اید و وظایف خود را انجام داده اید. اوراق مالیاتی هرسال از آن چیزهایی است که می خواهید در یک صندوق مطمئن از آنها نگهداری کنید.

خدا کند که پای ماموران اداره مالیات به خانه و اداره تان باز نشود که اگر آنها به هردلیلی بخواهند مالیات پرداختی تان را در دوره ای از زمان بررسی کنند (یا به زبان انگلیسی Audit کنند)، می توانند زندگی تان را تبدیل به کابوسی فراموش نشدنی بکنند. افراد زیادی – و حتی افراد بسیار معروف- هستند که به دلیل تقلب یا اشتباه محاسباتی در پرداخت مالیات چند سالی را در زندان سپری کرده اند و البته افرادی هم هستند که برای فرار از همین مالیات، شهروندی ایالات متحده را یا نپذیرفته اند یا پس داده اند.

Credit to Enrich Financial | Credit Repair Specialist

#Arian_Eghbali

Translate »