شهاب‌سنگی با ابعاد یک ساختمان بزرگ به سمت کره زمین در حرکت است

shahab-3

شهاب‌ سنگی با ابعاد یک ساختمان بزرگ به سمت کره زمین در حرکت است

سازمان هوایی و فضانوردی آمریکا یا (ناسا)، حرکت یک شهاب‌سنگ به سوی کره زمین را تأیید کرد.

به گزارش سایت خبری «اینترنشنال بیزینس تایمز» این شهاب‌سنگ به بزرگی یک ساختمان است و به مداری نزدیک می‌شود که احتمال دارد به صورت خطرناکی در مسیر کره زمین قرار گیرد.

به گفته «مرکز پژوهش‌های اجرام آسمانی نزدیک زمین»
(به انگلیسی: Center for Near-Earth Object Studies) این شهاب‌ سنگ بزرگ را که با سرعت بیش از ۲۰ هزار مایل در ساعت (کمی بیش از ۳۲ هزار کیلومتر در ساعت) به سوی زمین در حرکت است، دی‌اِی۴-۲۰۲۰ (2020 DA4) نامگذاری کردند.

براساس تصاویر دریافتی از ماهواره‌های ناسا، این شهاب سنگ ۱۴۴ پا (نزدیک به ۴۴ متر) عرض دارد و کمی کوچکتر از برج آب مشهور شهر شیکاگو است.

این شهاب‌ سنگ عضو خانواده شهاب‌ سنگ‌های آپولو است. به گفته ناسا این شهاب سنگ در مسیری گسترده در اطراف خورشید، که تا مدار مریخ و مشتری امتداد می یابد، دوران می کند و در برخی از موارد در مسیرش به سوی ستارگان یا سیاره‌های دیگر، از نزدیکی زمین نیز عبور می‌کند.

به عقیده کارشناسان ناسا، ورود این شهاب سنگ به مدار زمین و برخورد با این کره به احتمال زیاد موجب بروز فاجعه روی زمین نمی‌شود.

پژوهش‎های این سازمان نشان می‌دهد که این شهاب‌سنگ در صورت ورود به جو زمین آتش می‌گیرد و باعث یک انفجار بزرگ آسمانی می‌شود.

در چنین سناریویی و با توجه به ابعاد این شهاب سنگ، انفجار آن در آسمان مانند انفجار چند بمب اتمی قدرتمند خواهد بود. بخش عمده‌ای از این انرژی به سمت فصا می‌رود و از جو زمین خارج می‌شود؛ ولی بخشی نیز به سمت زمین می‌آید و موجب ویرانی ساختمان‌ها، شکستن شیشه‌ها یا مصدومیت ساکنین مناطق آسیب دیده می‌شود.

براساس پیش بینی مرکز پژوهش‌های اجرام آسمانی نزدیک زمین، این شهاب‌سنگ سه شنبه سوم مارس حدود ساعت ۹ صبح به وقت شرق آمریکا به نزدیکی مدار زمین می‎رسد.

در صورت عبور بی دردسر این شهاب سنگ از اطراف زمین، دو سال طول می‌کشد تا بار دیگر به سمت این کره بازگردد و تا مارس سال ۲۰۲۲ موجب نگرانی ساکنان زمین نخواهد شد.

Translate »