تلاش برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی؛ دستکم ۲۱ روزنامه‌نگار احضار و تهدید شده‌اند

reporters

تلاش برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی؛ دستکم ۲۱ روزنامه‌نگار احضار و تهدید شده‌اند

از راست: یغما فشخامی، مولود حاجی زاده، یاسمن خالقیان و مازیار خسروی

سازمان گزارشگران بدون مرز، با انتشار گزارشی از تهدید و احضار دستکم ۲۱ روزنامه‌نگار در شهرهای مختلف ایران پس از سقوط هواپیمای اوکراینی از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داد.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز پنجشنبه ۱۷ بهمن در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۲۱ روزنامه‌نگار ایرانی در شهرهای مختلف از تاریخ ۱۸ دی ماه توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی احضار و بازجویی شده‌اند و برخی از روزنامه‌نگاران نیز از سوی تحریریه خود در رابطه با موضع‌‌گیری در شبکه‌های اجتماعی هشدار گرفتند و شماری مجبور شدند حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را ببندند.

یکی از روزنامه‌نگارانی که توسط وزارت اطلاعات احضار شده به گزارش‌گران بدون مرز گفت: «خبر احضارم را سردبیر روزنامه به من داد، من گفتم این شیوه احضار غیرقانونی است و من نخواهم رفت. همان شب فردی به تلفنم زنگ زد و بدون سلام شروع کرد به فحاشی کردن. فردای آن روز مجبور شدم به محل تعیین شده از سوی وزرات اطلاعات بروم. در آنجا مرا به همه جرم‌های واقعی و خیالی متهم کردند. مجبور شدم تعهدی را امضا کنم و همه حساب‌هایم در شبکه‌های اجتماعی ببندم. گفتند منتظر احضار به دادگاه باش.»

احضار، بازرسی خانه‌ها، تهدید و مجبورکردن آن‌ها به بستن حساب هایشان در شبکه‌های اجتماعی را برای اعتراض به بی‌اعتبار شدن رسانه‌ها و برای پوشش دروغ حکومتی محکوم می‌کند.

دروغ حکومتی در سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی : دو بار قربانی شدن

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) احضار، بازرسی خانه‌ها، تهدید روزنامه‌نگاران و مجبورکردن آن‌ها به بستن حساب هایشان در شبکه‌های اجتماعی را برای اعتراض به بی‌اعتبار شدن رسانه‌ها و خبرنگاران برای پوشش دروغ…

در این گزارش به نقل از روزنامه نگار دیگری که به اطلاعات سپاه پاسداران احضار شده آمده است که ماموران این نهاد امنیتی به این روزنامه‌نگار گفته‌‌اند «اگر نمی‌خواهی ده سال آینده را در زندان بگذرانی و زنده بمانی هم در دهانت را ببند و هم حساب‌هایت را در شبکه‌های اجتماعی.»

بنا بر این گزارش، در دو هفته اخیر نیروهای اطلاعات سپاه پاسدران منازل و محل کار تعدادی از روزنامه‌نگاران همچون «مازیار خسروی» روزنامه نگار سابق روزنامه شرق، «یاسمن خالقیان» روزنامه‌نگار مستقل، «مولود حاجی زاده» روزنامه‌نگار نشریه تعادل و «یغما فشخامی» روزنامه‌نگار سابق سایت اطلاع رسانی دیده بان را تفتیش و برخی از لوازم آنها مانند «کامپیوتر، تلفن همراه، کتاب و دست نوشته‌‌ها» ضبط کرده‌اند و به آنها گفته‌ شده که در انتظار احضار باشند.

ماموران امنیتی در ایران خانه یک روزنامه نگار را تفتیش کردند

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که، در سراسر ایران دست کم بیست شهروند خبرنگاران ایرانی که خبرهای مربوط به «خطای انسانی» جمهوری اسلامی را نقد و یا روشنگری‌های روزنامه‌نگاران و رسانه‌های خارج از کشور را در شبکه‌های اجتماعی پوشش دادند نیز در طی دو ماه گذشته خودسرانه احضار و یا بازداشت شده‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز ضمن آنکه اعلام می‌کند ده‌ها روزنامه‌نگار در تیررس سرکوب بیشتر قرار گرفته‌ان،احضار، تقتیش منازل، تهدید روزنامه‌نگاران و مجبورکردن آن‌ها به بستن حساب‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی را برای اعتراض به بی‌اعتبار شدن رسانه‌ها و خبرنگاران برای پوشش دروغ حکومتی محکوم می‌کند.

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در حومه تهران، با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. پس از چند روز اصرار مقامات ایران، که می گفتند سقوط هواپیما در پی نقص فنی روی داده است، سپاه سرانجام اعلام کرد که این هواپیما را به اشتباه هدف قرار داد.

صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده است که روز سه شنبه ۱۵ بهمن رابرت دسترو، معاون وزیر خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار با انتشار یک پیام توئیتری ضمن اعلام آزار و تهدید روزنامه نگاران فارسی زبان خارج از ایران توسط رژیم جمهوری اسلامی نوشت: «ما در کنار مردم ایران در مورد حق آنها در آزادی اطلاعات، و در کنار روزنامه نگاران مستقل که برای اطلاع رسانی به عموم مبارزه می کنند، ایستاده‌ایم.»

Translate »