پژوهش جدید: خواب بد ما را برای رویارویی با ترس در بیداری آماده می‌کند

sleep-2

پژوهش جدید: خواب بد ما را برای رویارویی با ترس در بیداری آماده می‌کند

کابوس می تواند شما را برای رویارویی با ترس در زندگی واقعی آماده کند. این نتیجه ای است که پژوهشگران سوئیسی و آمریکایی پس از بررسی فعالیت مغز هنگام خواب دیدن گرفته اند. آنها می گویند خواب بد کارایی مغز را در برخورد با ترس در بیداری بالا می برد.

به گزارش سرویس جهانی بی بی سی، دانشمندان عصب شناس دانشگاه ژنو و ویسکانسین آمریکا پس از انجام آزمایش هایی به این نتیجه رسیدند که شاید بتوان از خواب دیدن به عنوان یک شیوه درمانی برای اختلالات روانی استفاده کرد.

این مطالعه بر تأثیر کابوس های معمولی، نه کابوس های تکان دهنده، انجام شده است.

دانشمندان دویست و پنجاه الکترود را به هجده نفر وصل کردند و از ۸۹ نفر نیز خواستند تا خواب‌های خود را یادداشت کنند. آنها تأثیر احساساتی که خواب دیدن در انسان بر می انگیزد و رابطه ای که با احساسات شخص در بیداری دارد را مورد مطالعه قرار دادند.

یافته های آنها که در مجله علمی آمریکایی «نقشه برداری مغز انسان» (به انگلیسی: Human Brain Mapping) منتشر شده است نشان می دهد خواب بد می تواند به افراد در رویارویی با شرایط ترسناک در واقعیت کمک کند.

زمانی که فرد از یک خواب بد بیدار می شود، قسمتی از مغز که واکنش ها به ترس را کنترل می کند کارایی بیشتری پیدا می کند.دانشمندان نتیجه گرفتند خواب بد راهی است که افراد را برای برخورد با ترس در واقعیت آماده می کند.

با بالا رفتن میزان خواب های بد، آن بخش از مغز که ترس را مدیریت می کند بیشتر فعال می شود.

پژوهشگران معتقدند خواب بد در واقع تمرینی برای مواجه شدن با ترس در زمان بیداری است و احساساتی که شخص در خواب تجربه می کند با احساسات او در بیداری ارتباط دارد.

البته مزیت خواب بد تنها تا زمانی است که این خواب تبدیل به کابوسی تکان دهنده نشود؛ چرا که در آن صورت تأثیر منفی آن در بیداری و ضرر آن برای سلامت جسم و روان بیشتر خواهد بود.

Translate »