استفاده از آهنگ فرهاد خواننده فقید ایرانی برای فیلمی درباره خمینی جنجالی شد

farhad

استفاده از آهنگ فرهاد خواننده فقید ایرانی برای فیلمی درباره خمینی جنجالی شد

 

بهروز افخمی به شکایت پوران گلفام، همسر فرهاد مهراد به دلیل استفاده از ترانه «مرد تنها» بر روی فیلم «فرزند صبح» که به دوران کودکی روح الله خمینی می پردازد، واکنش نشان داد.

آقای افخمی در مصاحبه ای تلویزیونی که از شبکه ۳ صدا و سیما پخش شد، گفته است «زن فرهاد فکر می‌کند صاحب حقوق معنوی آهنگ‌های فرهاد است؛ در حالی که اگر قانون مولف و مصنف را یکبار بخواند می فهمد حقوق معنوی قابل انتقال نیست.»

واکنش او به شکایت پوران گلفام همسر فرهاد مهراد است. خانم گلفام در شکایت خود از صدا و سیما به شکایات پیشین از این سازمان نیز اشاره کرده است و می گوید با اینکه دادگاه پیشین به ممنوعیت پخش آثار فرهاد از صدا و سیما رأی داده بود، این خواسته محقق نشد.

همسر فرهاد مهراد در نامه شکایت می گوید « سنت مرده پرستی را که بخشی از فرهنگ دیرینه ما است، حاضر نیستیم در قبال فرهاد اجرا کنیم. عجبا که از روزگار فردوسی تاکنون در سرزمین کهن ما هنرمند همچنان جایگاهی شایسته و بایسته ندارد.»

برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی، بهروز افخمی را به قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان رجوع داده اند.

٣- در قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب سال ۴۸ که ایشان خانم گلفام را به آن ارجاع می‌دهند، حق پدید‌آورنده يا خالق اثر به دو دسته تقسیم شده است: حق مادی و حق معنوی. حق معنوی حق انتساب اثر به خالق، حق بر انتشار اوليه و پيوستگى اثر است/

٤- و بدین معنی‌ست که اگر من جایی فرضا آهنگی از فرهاد مهراد را منتشر کردم، باید با ذکر نام فرهاد، تمامیت آن اثر را حفظ کرده، و در اثر تغییر و تحریفی اعمال نکنم. طبق قانون، این حق محدود به زمان و قابل واگذاری به غیر نیست/

ماده دوازدهم این قانون می گوید «مدت استفاده از حقوق مادی پدید آورنده موضوع این قانون که به موجب وصایت یا وراثت منتقل می‌شود از تاریخ مرگ پدیدآورنده پنجاه سال است.» این در حالی است که از درگذشت فرهاد مهراد، ۱۷ سال گذشته است.

آقای افخمی در این مصاحبه تلویزیونی می گوید همسر فرهاد مهراد می تواند در صورتی که سودی از اثر به دست آید، درصدی به دست آورد اما او با «ژست اپوزیسیون بر میراث معنوی فرهاد چمبره زده است.»

فرهاد مهراد، از سال ۱۳۴۸ با اجرای ترانه «مرد تنها» با شعر شهيار قنبری و موسيقی اسفنديار منفرد زاده ، به صورت حرفه ای وارد عرصه موسیقی شد و نامش را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین خواننده های آن دوران ایران به ثبت رساند.

از زمان روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران تا سال ۱۳۷۲، نشانی از فرهاد نبود تا سرانجام پس از مدتها دوندگی برای دریافت مجوز توانست آلبوم «خواب در بیداری» را منتشر کند.

پس از مرگ فرهاد در سال ۱۳۸۱، برخی از آثارش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شوند؛ موضوعی که سالهاست همسر او پوران گلفام را درگیر کرده است.

Translate »