پژوهش جدید: مصرف کمتر از پنج نخ سیگار در روز هم به اندازه مصرف یک پاکت به ریه‌ها آسیب می‌رساند

cig

پژوهش جدید: مصرف کمتر از پنج نخ سیگار در روز هم به اندازه مصرف یک پاکت به ریه‌ها آسیب می‌رساند

پزشکان همواره می گویند مصرف سیگار، چه یک نخ و چه یک پاکت برای سلامتی مضر است؛ اما هنوز برخی تصور می کنند مصرف گاه به گاه سیگار از خطری که برای سلامتی دارد می کاهد.

حالا پژوهش تازه‌ای که در مجله پزشکی «لنست» چاپ شده به این بحث خاتمه داده و ثابت کرده است که مصرف چند نخ سیگار در روز به همان اندازه مصرف بیش از یک پاکت سیگار به ریه ها آسیب می رساند.

به گزارش تایم، در این پژوهش عادات مصرف سیگار در بیش از ۲۵ هزار آمریکایی ۱۷ تا ۹۳ ساله بررسی شده است. آنها به مدت ۲۰ سال تحت نظر بودند و یک‌بار در آغاز و یک‌بار نیز در دوران پژوهش، تست اسپیرومتری، یا دَم‌سنجی، ریه دادند تا تغییرات ریوی آنها ثبت شود.

هر چند عملکرد ریه به طور طبیعی با بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند، مصرف سیگار در این افراد به این پروسه شدت بخشید و آن طور که پژوهشگران نشان دادند این تأثیر با میزان مصرف تغییر چندانی نکرد.

پژوهشگران نشان دادند که مصرف کمتر از پنج نخ سیگار در روز با حدود دو سوم میزان آسیبی که کشیدن ۳۰ نخ یا بیشتر سیگار به ریه می رساند، ارتباط دارد.

به زبان ساده، کسانی که مصرف سیگارشان کم است طی یک سال همان میزان آسیبی را به ریه شان می رسانند که افراد سیگاری در نه ماه آن را تجربه می کنند.

Translate »