فرزانه کابلی بازیگر،‌ به خاطر رقص «گروه حرکت» در کنسرت سالارعقیلی به دادگاه احضار شد

kaboli

فرزانه کابلی بازیگر،‌ به خاطر رقص «گروه حرکت» در کنسرت سالارعقیلی به دادگاه احضار شد

پس از جنجالی شدن اجرای رقص «گروه حرکت» در کنسرت سالار عقیلی «فرزانه کابلی» بازیگر در صفحه اینستاگرام خود از احضار شدنش به دادگاه خبر داد.

فرزانه کابلی روز دوشنبه، ۴ شهریور در صفحه اینستاگرام خود از رفع سوء تفاهم بعد از احضار به دادگاه خبر داده و نوشت که در پنجم شهریور در کنسرت سالار عقیلی در برج میلاد گروه حرکت حضور نخواهد داشت.

خانم کابلی همچنین به روزنامه شهروند نیز درباره احضارش گفت که در دادسرا اعلام کرده «اگر این کار اشکال داشته چرا مجوز گرفته است. معتبرترین نهادهای نظارتی یعنی مرکز هنرهای نمایشی و شورای نظارت بر نمایش وزارت ارشاد این کار را دو بار بازبینی و هر دو بار هم اجرا را قبول کرده‌اند و به آن مجوز داده‌اند.»

پیش از این نیز فرزانه کابلی در صفحه اینستاگرامش تاکید کرده بود که این اجرا با مجوز روی صحنه رفته است.

اما احضار این بازیگر پس از آن بود که روی صحنه رفتن این گروه و اجرای رقص با واکنش تند برخی کاربران و رسانه های تندرو از جمله کیهان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت.

سالار عقیلی نیز در صفحه اینستاگرامش با شایعه خواندن آن چه «حرکات موزون» نامیده است،‌ نوشت که « اگرچه خانم کابلی در جمع میهمانان سالن حضور داشتند، اما همه‌ی چندهزار نفری که در سالن بودند، شهادت خواهند داد که کنسرت از چهارچوب قانون خارج نشده وشایعه حرکات موزونِ خانم فرزانه کابلی در کنسرت سالار عقیلی کذب محض است.»

هر چند برگزاری کنسرت با حرکات نمایشی در ایران بی سابقه نیست و چندی پیش نیز همایون شجریان «کنسرت نمایش سی» را با حضور چند بازیگر سرشناس بر روی صحنه برده بود اما این اولین بار است که گفته می شود یک گروه در کنسرتی رقص باله اجرا کرده است.

رقصیدن که جمهوری اسلامی که از آن با عنوان «حرکات موزون» یاد می‌شود،‌ بعد از انقلاب ممنوع شده است و هیچ زنی هم اجازه رقص بر روی صحنه را ندارد.

یکی از نمونه های برخورد جمهوری اسلامی با رقص ، تشکیل پرونده برای محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران و بازداشت او در سال ۹۶ به خاطر «رقص گروهی کودکان» در مراسم روز زن در برج میلاد بود.

جمهوری اسلامی همچنین بارها زنان را به خاطر نوازندگی یا خواندن در کنسرت ها با محدودیت و محرومیت روبرو کرده است.

چندی پیش علی قمصری اهنگساز و نوازنده اعلام کرده بود که دو نوازنده زن گروه در کنسرت اخیر او اجازه حضور بر صحنه را پیدا نکرده اند.

Translate »