با وجود ثبت در فهرست میراث فرهنگی یونسکو؛ سالانه ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌‌های هیرکانی از بین می‌رود

hir

جنگل های هیرکانی در شمال ایران، در حاشیه جنوبی دریای خزر و شیب شمالی کوه های البرز، اخیراً به فهرست میراث فرهنگی یونسکو در آمد. ولی متأسفانه به دلیل عدم نظارت و اقدامات محافظتی، هر سال از مساحت این جنگل‌ها کاسته می شود.

بنا به گزارش «یونسکو»، جنگل‌های هیرکانی شامل مهم ترین زیستگاه های طبیعی و گوناگونی حیات طبیعی از جمله گیاهان و حیوانات است، از جمله موجوداتی که در خطر انقراض هستند. این خصوصیات، به علاوه زیبایی طبیعی٬ این ناحیه را در جهان از نظر علمی از اهمیت زیادی برخوردار کرده است.

با این حال سهل انگاری های مقامات، طرح ریزی های ناقص، نداشتن بودجه کافی، نداشتن جنگل‌بان کافی، و عدم نظارت درست، باعث شده از وسعت این جنگل ها هر سال حدود ۲۵ هزار هکتار کاسته شود.

/**/ /**/ /**/ جنگل ابر در شاهرود، بخشی از جنگل‌های هیرکانی

همچنین ببینید:

جنگل‌های هیرکانی ایران و منطقه باستانی بابل عراق در میراث جهانی یونسکو ثبت شدند

به گزارش تهران تایمز٬ رضا شیخ پور، کارشناس منابع طبیعی می گوید اگر جلوی بریدن بی رویه درختان و جاده سازی و سد سازی غیرقانونی بلافاصله گرفته نشود، جنگل های هیرکانی تا ۷۰ سال آینده از بین خواهند رفت.

آقای شیخ‌ پور همچنین گفت: متأسفانه سیاست‌های مدیریت کشور بر اساس آگاهی نیست، همینطور پروژه های عمران که باید با توجه به سازگار بودن با محیط زیست انجام شوند.

https://gdb.voanews.com/6A93B43A-98B2-45DB-8109-0792592FEB29.gif

Translate »