صدای آمریکا: جزئیات بیشتر از پرونده تقلب در دانشگاه های آمریکا؛ نام دو ایرانی تبار هم درمیان است

جزئیات بیشتر از پرونده تقلب در دانشگاه های آمریکا؛ نام دو ایرانی تبار هم درمیان است


<<منبع: صدای آمریکا>>

در آنچه وزارت دادگستری آمریکا « بزرگترین پیگرد قانونی مرتبط با ورود به کالج» توصیف کرده است، ۵۰ نفر به شرکت در یک تقلب بزرگ برای گرفتن پذیرش دانشگاه های بزرگی چون «ییل»، «استنفورد» و «دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» متهم شده اند.

این تقلب، شامل رشوه دادن به مسئولان دانشگاه ها برای تسهیل ورود برخی از دانشجویان به دانشگاه های معتبر آمریکا است.

نام دو آمریکایی ایرانی تبار نیز در فهرست افرادی که در این تقلب شرکت داشته اند به چشم می خورد.

«همایون زاده»، استاد دندانپزشکی و مدیر سمپوزیسوم بیماریهای دهان و کاشت دندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (یو اس سی) از طریق یکی از شرکتهای واسطه در شبکه تقلب، به مسئولان این دانشگاه ۱۰۰ هزار دلار رشوه داده تا دخترش را با بورسیه ورزش «لاکراس» به دانشگاه راه دهند در حالی که فرزندش پیشینه حرفه ای در این ورزش را ندارد. او به مسئول این شرکت گفته بود نمی خواهد دخترش از این نقشه بویی ببرد تا اعتماد به نفسش خدشه دار نشود.

«علی خسروشاهین»، مربی پیشین فوتبال زنان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (یو ای سی) که در سال ۲۰۱۳ از این سمت اخراج شد همراه با دستیارش «لارا جنکی» که در سال ۲۰۱۴ این دانشگاه را ترک کرد از جمله کسانی هستند که در این تقلب دست داشته اند. این دو به ساختن پروفایل های جعلی برای دانشجویان مشتاق ورود به دانشگاه متهم شده اند. آقای خسروشاهین و خانم جنکی حدود ۳۵۰ هزار دلار رشوه گرفتند که هزینه کلوپ خصوصی فوتبالشان شد.

تعدادی از چهره های مشهور هالیوودی از جمله «لوری لاگلین» بازیگر «خانه کامل» و «فلیسیتی هافمن» بازیگر «خانه دارهای مستأصل» نیز در این تقلب نقش داشته اند.

«لاگلین» و شوهرش که طراح مد است ۵۰۰ هزار دلار رشوه دادند تا دو دخترشان را وارد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی کنند.

«هافمن» و شوهرش که او نیز بازیگر است ۱۵ هزار دلار دادند تا دخترشان زمان نامحدودی برای دادن امتحان «اس ای تی» که برای ورود به دانشگاه لازم است دریافت کند.

Translate »