صدای آمریکا: شصت سال فعالیت «ناسا» برای کشف شگفتی‌های فضا در یک کتاب به تصویر کشیده شد

شصت سال فعالیت «ناسا» برای کشف شگفتی‌های فضا در یک کتاب به تصویر کشیده شد

<<منبع: صدای آمریکا>>

سازمان ملی هوافضای آمریکا، ناسا، به مناسبت شصتمین سالگرد فعالیت خود کتابی شامل حدود ۴۰۰ تصویر منحصر بفرد را که در این مدت به دست آورده است، منتشر کرد.

کتاب مصور «آرشیو ناسا: شصت سال در فضا» چکیده‌ای از دهه‌ها مأموریت ناسا در کشف شگفتی‌های جهان است.

۶۰ سال پیش عکاسی دغدغه مأموران ناسا نبود و حتی پروژه «مرکوری» که نخستین انسان را به فضا فرستاد پنجره‌ای برای فضاپیمای خود در نظر نگرفته بود، ولی فضانوردان تلاش می‌کردند با دوربین‌های سوئیسی «هاسلبلاد» خود از آنچه می‌بینند عکس بگیرند تا کسانی که روی زمین هستند بدانند در فضا چه می‌گذرد.

با این حال، برخی از تصاویر در روایت مأموریت‌ها ناقص هستند؛ از جمله تصاویر ثبت شده از مأموریت «آپولو ۱۱»، که بیشتر «باز آلدرین» فضانورد آمریکایی را نشان می‌دهند، چرا که دوربین در دست «نیل آرمسترانگ» بوده است. از همین رو هر چند نخستین انسانی که قدم روی کره ماه گذاشت آرمسترانگ بود، اما عکس‌های آلدرین نماینده این مأموریت تاریخی شد.

کتاب «آرشیو ناسا: شصت سال در فضا» علاوه بر عکس‌های مشهوری مانند تصویر کره زمین از فضا، تصاویر کمتر شناخته شده را نیز در بر می‌گیرد.

ناسا امیدوار است بتواند مأموریت‌های آینده خود را، از جمله فرود بر مریخ، به سرانجام برساند و به دستاوردهای ارزنده این سازمان بیافزاید.

Translate »