استقبال رسانه های کانادایی از حافظ ناظری در کانادا

اخبار هنری ایران – تهیه از علیرضا نژاد دهقان

استقبال رسانه های کانادایی از حافظ ناظری در کانادا

<<منبع: جوانان>>

حافظ ناظری چهره جوان و توانای موسیقی، که چندی پیش ایران را بنا به دلایلی ترک کرد، دور جدید فعالیت‌‌های خود را در کشور کانادا از سرگرفته و این در حالی است که از بدو ورود این هنرمند به کانادا رسانه‌های این کشور استقبال قابل توجهی از این موضوع داشتند.
به گزارش رسیده،حافظ ناظری با همراهی استاد شهرام ناظری و گروه بین‌المللی «ناگفته» چندی پیش تمرینات خود را در کشور کانادا آغاز و اولین اجرای خود را ۱۳ اکتبر در اتاوا و 14 اکتبر در مونترال روی صحنه بردند.
اما ۲۱ اکتبر اعضای گروه به تورنتو سفر خواهند کرد؛ ۲۷ اکتبر کلگری و در نهایت ۲۸ اکتبر ونکوور میزبان فصل جدیدی از ناگفته خواهد بود. این در حالی است که از بدو حضور حافظ ناظری در کانادا رسانه‌های کانادایی با انتشار مقالاتی به این هنرمند و تور کنسرت‌هایش پرداخته‌اند.
نشریه «لودویک وان» با تیتر «چگونه یک موزیسین ایرانی انقلابی در عرصه موسیقی کلاسیک ایران به وجود آورد؟» در بخشی از مقاله‌اش نوشته است: «پیشرفت‌های حافظ در عرصه موسیقی از نوجوانی و زمانی آغاز شد که همراه با پدرش استاد ناظری برای اجرا در صحنه حاضر می‌شد. در اوایل دهه دوم از زندگیش، حافظ جوان در پی انگیزه‌های خلاقانه‌اش و به دنبال یادگیری موسیقی کلاسیک غربی به نیویورک رفت. او به مدت هفت سال در مدرسه موسیقی ”Mannes“ در شهر نیویورک در رشته ی رهبری ارکستر تحصیل کرده و در همانجا بود که ایده اولیه ارکستر سمفونی رومی شکل گرفت.»
به دنبال آن، توجه رسانه‌ها عمومی جلب و موسیقی سمفونی رومی از شبکه هایی نظیر CNN , ABC و Fox TV پخش شد. نقطه اوج موفقیت ناظری در آمریکا زمانی بود که اولین سری از سی‌دی‌های پروژه سمفونی رومی پس از ۵۰۰۰ ساعت ضبط استودیویی و پنج سال آماده سازی اولیه توسط کمپانی سونی و با لوگو سونی کلاسیکال منتشر شد.
پس از بازگشتش به ایران با سمفونی رومی، حافظ به سرعت طرفداران بسیاری پیدا کرد. او در زمانی پا به این دنیا گذاشت که استادی در ایران در یک چرخه نفوذ ناپذیر به طور مداوم ادامه داشت و این کار را برای هنرمندان جدید سخت می‌کرد.
بر خلاف این اختلاف نظرها، پروژه او همواره رو به پیشرفت بود؛ به گفته او نزدیک به ۳۰۰ هزارنفر در تور پروژه سمفونی رومی در سراسر ایران حضور یافتند. رکوردی برای بزرگترین کنسرت تور در تاریخ موسیقی ایران بر خلاف اساتید بزرگ، مخاطب او بیشتر در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بودند.
همچنین نشریه «هول‌نت» با تیتر «فصل جدید ناگفته» در بخشی از مقاله خود این‌گونه نوشته است: «پروژه سمفونی رومی بزرگترین کار اساتید ناظری است که توسط حافظ ناظری ساخته شده و به عنوان مجموعه ای بزرگ در حال تکامل با بهره گیری از اشعار مولانا و ترکیب عناصر فارسی، هندو و موسیقی کلاسیک غربی با تلفیقی از هارمونی، ارکستر و آواز جمعی در سال ۲۰۰۷ و در اولین اجرای خود در شهر لس‌آنجلس مشتاقانه مورد استقبال قرار گرفت.
آلبوم ناگفته از پروژه سمفونی رومی در سال ۲۰۱۴ توسط حافظ ناظری به همراه دیوید فراست، تهیه‌کننده برنده جایزه گرمی آن به تولید رسید که گفته شده ضبط این آلبوم بیش از ۵۰۰۰ ساعت زمان برده است. این آلبوم با بهره‌گیری از اشعار مولانا و توسط موزیسین‌های برجسته بین المللی و با صدای فوق‌العاده استاد شهرام ناظری توسط یکی از پرفروش‌ترین سازندگان، دیپاک چپرا تنظیم شده و اولین آلبوم هنرمندان خاورمیانه بود که به صدر چارت موسیقی کلاسیک بیلبورد رسید.»

شایعه مرگ مشایخی

به گزارش تالاب، جمشید مشایخی درگذشت، تیتر شایعه اي بود که در شبکه هاي مجازی دست به دست شد تا سر انجام همسر جمشید مشایخی در مورد انتشار خبر فوت جمشید مشایخی واکنش نشان داد.
به گزارش تالاب در پی شایعه درگذشت جمشید مشایخی، همسر وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی هنری تالاب این خبر را تکذیب کرد و گفت :حال همسرم بسیار فوق العاده هست.همسر او افزود: افرادی که شایعه خبر فوت جمشید مشایخی را برپا کرده اند این را بدانند که هرچقدر به این شایعات دامن بزنند نه تنها جمشید حالش بدتر نمی‌شود بلکه بهتر هم می‌گردد چرا که ما کسانی نیستیم که بخواهیم با این شایعات به زندگی شخصی خود لطمه وارد کنیم . جمشید مشایخی پیش از این نیز به علت مشکل کلیه بستری شده بود.

دو فیلم ایرانی در مهمترین رویداد مستند جهان

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) امسال در بخش رقابتی آثار نیمه‌بلند میزبان فیلم «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی خواهد بود و «حلب: سکوت جنگ» به کارگردانی امیر اصانلو نیز نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستند کوتاه خواهد بود.
مستند «دلبند» قصه‌ زندگی دشوار اما دلخواه یک مادر هشتادساله و تنها به نام فیروزه است؛ پیرزنی که زندگی منحصر به فردی در دل رشته‌کوه‌های البرز دارد. او همراه با گله گاوهایش، به تنهایی در دامنه کوه زندگی می‌کند و علی‌رغم اصرار فرزندان و دوستان خود حاضر نیست محل زندگی‌اش را ترک کند. این فیلم چهار فصل زندگی فیروزه در بستر مهربانی، تلاش، شجاعت و قدرتش در برخورد با موانع پیش‌ رو را بازگو می‌کند. فیروزه آگاهانه این سبک زندگی را انتخاب کرده و خوشبختی زندگی را در قناعت، کار و تلاش می‌داند.
این مستند به تهیه ‌کنندگی الهه نوبخت از تولیدات مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و الی ایمیج است.
طبق اعلام دست‌اندرکاران این مستند؛«دلبند» در بخش مسابقه اصلی شصت و یکمین جشنواره لایپزیک آلمان هم پذیرفته شده بود که به دلیل همزمانی تقریبی هر دو فستیوال و شرط نمایش اول جهانی،«ایدفا» انتخاب نهایی گروه شد.
مستند «حلب: سکوت جنگ» نیز روایتی شاعرانه از جنگ و ویرانی‌های آن و سکوت مرگباری است که بر شهر حلب به عنوان پررونق‌ترین شهر سوریه در سال‌های نه چندان دور حاکم شده است. تاکنون ۱۹۰ فیلم از کشورهای گوناگون به بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) راه یافته‌اند و فهرست آثار این رویداد سینمایی در حال تکمیل شدن است.
سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ نوامبر در کشور هلند برگزار می‌شود.

تاریکی از ایران به ایرلند و ایتالیا رسید

فیلم کوتاه «تاریکی» به کارگردانی سعید جعفریان بعد از حضور در جشنواره‌های معتبری چون هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن، چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی سنت لوئیس، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه اوپسالا و بیست و ششمین دوره جشنواره Vila do Conde در تازه‌ترین حضورهای بین‌المللی خود به بخش مسابقه شصت و دومین دوره جشنواره فیلم «کورک» ایرلند و بیست و چهارمین دوره جشنواره «مدفیلم» ایتالیا راه یافت.
جشنواره کورک ایرلند از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم اروپا به شمار می‌رود و جزو جشنواره‌های مورد تایید آکادمی اسکار و بفتا نیز هست. این جشنواره هر ساله به صورت میانگین ۲۰۰ فیلم از فیلمسازان سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. این جشنواره از تاریخ ۹ تا ۱۸ نوامبر برگزار خواهد شد.

ژان پل بلموندو و جین فاندا و
اصغر فرهادی در جشنواره فیلم لومیر

دهمین دوره جشنواره فیلم لومیر در شهر لیون فرانسه آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاحیه این جشنواره هنرمندان نامداری همچون حاویر باردم، گیرمو دل تورو، مونیکا بلوچی و ژان دو ژاردن حضور داشتند.
اما جشنواره امسال به تقدیر از بازیگر پیشکسوت سینمای جهان جین فاندا می‌پردازد. خانم فاندا در اختتامیه جشنواره به تماشای فیلم معروف «خوشه‌های خشم» می‌نشیند. وی همچنین کارگاهی تخصصی را نیز روز جمعه در یکی از سالن‌های این جشنواره برگزار کرد.
یورونیوز نوشت: از سوی دیگر حضور ژان پل بلموندو میهمان ویژه این جشنواره از دیگر رویدادهای مهم آن بود. بلمندو که اسطوره سینمای فرانسه و جهان به شمار می‌رود در کنار کلود للوش، کارگردان فرانسوی در مراسم افتتاحیه حضور یافتند.
برتران تاورنیه، فیلمساز نامدار فرانسوی که سالهاست مدیریت جشنواره لومیر را بر عهده دارد در مراسم افتتاحیه از اشتیاق کلود للوش به «سینما و بازیگران این هنر» تقدیر کرد و افزود که این کارگردان بزرگ برای سینما «جنگیده» است.
اصغر فرهادی، کارگردان برجسته ایرانی نیز در کنار حاویر باردم، بازیگر نامدار اسپانیایی و تعدادی از عوامل سازنده فیلم «همه می‌دانند» در مراسم افتتاحیه این جشنواره حضور یافت. حضور این کارگردان ایرانی مورد استقبال گرم حضار قرار گرفت.
کلینت ایستوود هم از راه دور و به یاری اسکایپ در افتتاحیه شرکت کرد و به پی‌یر ریسیان، نویسنده و کارگردان تازه درگذشته فرانسوی که زمانی با ایستوود در جشنواره کن همکاری کرده بود ادای احترام کرد.

Translate »