صدای آمریکا: افزایش دوباره نرخ ارز و سکه؛ دلار بار دیگر از ۱۴ هزار تومان گذشت

افزایش دوباره نرخ ارز و سکه؛ دلار بار دیگر از ۱۴ هزار تومان گذشت

<<منبع: صدای آمریکا>>

پس از آرامش نسبی در بازار ارز و سکه و کاهش نرخ دلار به حدود ۱۲ هزار تومان، نرخ هر دلار آمریکا در بازار ارز تهران در روز سه شنبه بار دیگر از ۱۴ هزار تومان گذشت.

گزارش ها از بازار ارز تهران حاکی از آن است که هر دلار آمریکا روز سه شنبه ۲۰ شهریور بیش از ۱۴ هزار تومان به فروش رسید و هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد.

همزمان، نرخ سکه طلا نیز بار دیگر افزایش یافت و از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گذشت.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر احتمال تصویب دوباره لوایح مربوط به پیوستن به قوانین بین المللی مبارزه با پولشویی(FATF) و خبر عرضه دوباره ارز مسافرتی موجب کاهش نسبی نرخ دلار از حدود ۱۴ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان شد اما روز یکشنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر لوایح مربوط به پیوستن به FATF را رد کرد.

روند جدید کاهش شدید ارزش پول ملی ایران از حدود یک سال پیش در پی بحران شدید اقتصادی، مشکلات مالی عمیق بانک‌های داخلی و تقاضای شدید خرید دلار در میان شهروندان ایرانی که نگران پیامدهای خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها هستند، آغاز شد.

طی یکسال گذشته با کاهش ارزش پول ملی ایران و تداوم مشکلات عمیق اقتصادی، تظاهرات و اعتراض‌های گسترده ای علیه اقدامات جمهوری اسلامی شکل گرفت.

در دی ماه سال گذشته یک رشته تظاهرات اعتراضی که با انتقاد از برنامه های اقتصادی شکل گرفت، حدود ۸۰ شهر ایران را در بر گرفت و ۲۵ کشته به جای گذاشت.

گروهی از بازاریان نیز برای چند روز در اعتراض به افزایش شدید نرخ ارز و تداوم بحران اقتصادی اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.

دولت ایران در آخرین تدابیر برای بهبود وضعیت بازار ارز، ضمن ابلاغ سیاست های جدید ارزی، ممنوعیت خرید و فروش ارز را لغو کرد و تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان را به بازار ثانویه و سامانه نیما که محل فروش ارز صادرکنندگان است، محول کرد.

قوه قضائیه نیز اعلام کرد که حدود ۱۰۰ نفر را به اتهام اخلال در بازار ارز و سکه بازداشت کرده است؛ با این حال، روند افزایش نرخ ارز و سکه ادامه یافته است.

Translate »