رویترز: عملیات نفوذ ایران در شبکه جهانی اینترنت بسیار فراتر از تصور است

رویترز: عملیات نفوذ ایران در شبکه جهانی اینترنت بسیار فراتر از تصور است

<<منبع: صدای آمریکا>>

 

یک گزارش اختصاصی خبرگزاری رویترز نشان می دهد که عملیات جمهوری اسلامی برای تاثیرگذاری سیاسی بر کاربران فضای مجازی در سرتاسر جهان بسیار وسیع‌تر از آن است که پیش از این تصور می‌شد.

این خبرگزاری در گزارش خود که روز چهارشنبه ۷ شهریور منتشر شد، از شناسایی یک کمپین نفوذ گزارش داده که ظاهرا از ایران هدایت می‌شود و هدف آن گمراه کردن افکار عمومی در سطح جهان و انتشار اطلاعات غلط است.

این عملیات شامل شبکه گسترده‌ای از وب‌سایت‌های نامشخص و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی به ۱۱ زبان مختلف، از جمله انگلیسی می شود. همچنین ده‌ها سایت و حساب در فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب در این راستا شناسایی شده است.

شرکت امنیتی سایبری فایر آی FireEye مستقر در آمریکا و شرکت امنیتی سایبری اسرائیلی کلیراسکای ClearSky، پس از بررسی شاخص‌های فنی این سایت‌ها تأیید کردند که این حساب‌ها که تحت پوشش مجموعه «اتحادیه بین المللی رسانه‌های مجازی» IUVM از داخل ایران فعالیت می‌کنند، بخشی از همان کمپین آنلاین رسانه‌های دولتی ایران هستند که محتوا را از رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران و دیگر رسانه‌‌ها در اینترنت از طریق دولت در تهران دریافت و هماهنگ می‌کنند. منابع اصلی اطلاعات آنها اغلب رسانه‌هایی مانند پرس تی وی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، خبرگزاری فارس و تلویزیون المنار است که توسط حزب الله مورد حمایت تهران، اداره می‌شود.

بن نیمو، از همکاران ارشد پژوهشگاه تحقیقاتی دیجیتال در شورای آتلانتیک، که قبلا در زمینه انتشار اطلاعات غلط در فیسبوک تحلیل‌هایی ارائه داده است، به خبرگزاری رویترز گفت: «عملیات اتحادیه بین المللی رسانه‌های مجازی تقویت پیام‌های دولت ایران در مقیاسی بزرگتر است.»

بن نیمو افزود که این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که چقدر عملیات نفوذ آنلاین، حتی با سطح مهارت کم، آسان است؛ عملیات ایران بر کمیت استوار بوده است نه کیفیت، اما برای سال‌ها کشف نشده بود.

«اتحادیه بین المللی رسانه‌های مجازی» به پرسش‌های رویترز در این باره پاسخ نداده است، اما در وب‌سایت آن اعلام شده که مرکز آن در تهران است و اهداف خود را «مقابله با اقدامات دولت‌های غربی و صهیونیزم» اعلام کرده است.

پس از انتشار گزارش رویترز، سخنگوی فیسبوک گفت این شرکت هنوز در حال تحقیق در مورد ارتباط این حساب‌ها با ایران است و حساب‌های بیشتری را روز سه شنبه بسته است.

توئیتر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آن شرکت ۴۸۶ حساب دیگر را از هفته پیش به دلیل نقض ضوابط استفاده، بسته است.

گوگل از واکنش در این مورد خودداری کرد ولی حساب یوتیوب اتحادیه بین المللی رسانه‌های مجازی را بسته و در وب‌سایت آن جمله «توقیف به دلیل نقض شرایط خدماتی یوتیوب» را پست کرده است.

روز دوشنبه وال استریت جورنال در گزارشی نوشته بود که بزرگترین شرکت های فناوری آمریکا تمرکز خود را به ایران معطوف کرده و شبکه های آنلاین خود را از حساب ها، ویدئوها و پست های جعلی متعلق به بازوهای سایبری حکومت جمهوری اسلامی که هدف شان پخش اطلاعات نادرست است، پاک می‌کنند.

Translate »